Problémy s parkováním
Zpoplatnit parkování na většině území města chtějí olomoučtí radní. Důvodem jsou problémy s parkováním, na které si dlouhou dobu stěžují místní obyvatelé. Přespolní by tak mohli nově platit také na místních sídlištích. Návrh má přitom podporu i u opozice.
Ulice kolem centra Olomouce jsou přeplněné. „Je to tady hrozné,“ komentuje situaci jeden z místních obyvatel.
Magistrát se proto rozhodl vytlačit přebytečná auta z města radikálním rozšířením parkovacích zón. Ty teď budou pokrývat většinu Olomouce. Nově přibude zóna C (v ní je první hodina parkování zdarma) – širší centrum a D – sídliště. Ve stávajících zónách se pak zvedne parkovné a platit se bude už od osmi místo stávajících devíti hodin.
„Pokud se bavíme o krátkodobém stání, tak v zóně A člověk zaplatí 100 korun, v zóně B 40, v zóně C 20 korun a v zóně D 10 korun za hodinu. Na sídlištích by se platilo od páté hodiny večerní do šesté hodiny ranní. Vždy v pracovní dny. Víkendy by se neplatilo,“ uvedl Martin Luňáček z útvaru hlavního architekta Magistrátu města Olomouce.
Početnou skupinu lidí, kteří dojíždějí za prací do vnitřní Olomouce, ale i návštěvníky hanácké metropole, chystané radikální změny zaskočily. „Pro nás, kteří dojíždíme do práce, je to špatné. Asi budeme muset jezdit tramvají a vlakem,“ okomentoval jeden z pracujících v Olomouci. Podobně to vidí i další. „Dobrý krok to není, ale co naděláme,“ řekli.
Ceny parkovacích karet pro rezidenty by se měly pohybovat od 100 korun ročně v zóně D po dva tisíce v zónách A a B. Roční karty pro přespolní by měly stát mnohonásobně víc, až 12 tisíc korun. Olomouc se tak přidá k dalším velkým městům, která mají široké parkovací zóny. Například v Praze zaplatí návštěvníci za parkování až 80 korun a v Brně až 40 korun za hodinu. I tam ale existují výjimky: v Praze neplatí řidiči elektromobilů a v Brně je ve všech zónách kromě červené první hodina zdarma.
Města hlásí nedostatek parkovacích míst
Problémy s parkováním hlásí i další města. „Současná situace je taková, že v Jihlavě máme zhruba 25 tisíc aut, ale ve veřejném prostoru máme jen 22 tisíc parkovacích míst. Už teď nám chybí tři tisíce parkovacích míst a do pěti let jich bude chybět zhruba šest tisíc. Budeme muset vymýšlet nějaká pravidla, abychom se v Jihlavě vůbec pohli,“ řekl tamní radní David Beke (ODS).
Úředníci plánují zavádětpravidla, která budou platit v rámci celého města. „Jedním z nástrojů budou platby pro různé typy parkujících skupin. Realizaci chceme spustit někdy v polovině příštího roku,“ upřesnil Beke.
Navýšit kapacitu parkovacích míst plánují například v Liberci. „Mimo jiné řešíme zjednosměrnění některých ulic na sídlištích tak, aby se po obou stranách komunikace dalo parkovat. Věříme, že díky tomu vytvoříme tak tisícovku nových parkovacích míst,“ uvedl primátor Liberce Jaroslav Zámečník (SLK).
Zpoplatnit parkování na většině rozlohy města chtějí olomoučtí radní. Důvodem jsou problémy s parkováním, na které si delší dobu stěžují místní obyvatelé. Zdroj: CNN Prima NEWS
Zpoplatnit parkování na většině rozlohy města chtějí olomoučtí radní. Důvodem jsou problémy s parkováním, na které si delší dobu stěžují místní obyvatelé. Zdroj: CNN Prima NEWS