Vévodkyně Meghan a princ Harry se stali terčem kritiky kvůli své smlouvě se společností Procter & Gamble. Firma totiž mimo jiné vyrábí bělící krém, který je mnohými považován za rasistický. Rasismus je přitom jedno z klíčových témat, na která vévodkyně upozorňuje. Například i v kontroverzním rozhovoru s Oprah Winfreyovou, v němž z rasismu nařkla britskou královskou rodinu.
Vévoda a vévodkyně ze Sussexu minulý týden oznámili, že jejich nadace Archewell navázala spolupráci se společností Procter & Gamble za účelem „budování soucitnějších komunit“. „Na základě společných hodnot se spolupráce zaměří na genderovou rovnost, vstřícnější on-line prostředí, odolnost a dopad skrze sport,“ uvedli Harry a Meghan v prohlášení k novému partnerství.
Tato americká nadnárodní společnost vlastní řadu firem včetně kosmetické značky Olay, která vzbudila zejména v Asii a Africe kontroverze kvůli prodeji tělového krému pro zesvětlení pokožky. Krém totiž snižuje koncentraci nebo produkci melaninu – přírodního pigmentu, který dodává lidské pokožce barvu, uvedl web Daily Mail.
Rasistický výrobek podporující toxické názory
Aktivisté, kteří se staví proti prodeji takovéhoto druhu zboží, tvrdí, že jde o rasistický výrobek podporující toxické názory, že hodnota člověka se měří barvou jeho pokožky a že světlá kůže je lepší než tmavá. Podle Daily Mailu prodává Olay zesvětlující krém White Radiance v Indii, Malajsii, Singapuru či na Filipínách. Krém Natural White je pak dostupný třeba v Nigérii.
První Indoameričanka, která vyhrála Miss Ameriky, Nina Davuluriová tvrdí, že produkty na bělení kůže staví na rasistické ideologii, podle níž „potřebujete bílou pleť, abyste byli krásní a úspěšní“. Modelka bojuje proti takzvanému „kolorismu“ – diskriminaci založené na barvě kůže – od doby, kdy v indických novinách vyšel článek s titulkem: „Je Miss Ameriky příliš tmavá na to, aby byla Miss Indie?“
Ke kritice se přidala i Kavitha Emmanuelová, která v roce 2009 stála za indickou kampaní Tmavá je krásná. „Je to toxické přesvědčení, které tyto značky skrze své reklamy šíří,“ uvedla aktivistka.
Meghan jako 11letá aktivistka
Třešničkou na dortu spolupráce je fakt, že sama Meghan v 11 letech psala právě společnosti Procter & Gamble kvůli reklamě na prostředek na nádobí, která jí přišla sexistická. V roce 1993 se Meghan objevila i v televizním rozhovoru pro Nick News, kde popisovala, že se jí nelíbí část reklamy, kde zazní, že „ženy bojují s mastnými hrnci a pánvemi“.
„Nemyslím si, že je pro děti správné, aby vyrůstaly v přesvědčení, že všechno dělá matka,“ prohlásila tehdy Markleová. „Je to vždycky: ‚Máma dělá tohle a máma dělá tamto,‘“ doplnila.
Prosperující odvětví zejména v Asii a Africe
Bývalý manažer Procter & Gamble Alex Malouf se domnívá, že Meghan a Harry se dostávají pod tlak a budou muset říct, zda podporují prodej takových produktů. „Meghan hodně mluví o otázce rasy a rasismu, takže tohle vyčnívá jako bolavý palec,“ přirovnal Malouf.
Hodnota odvětví soustředícího se na zesvětlování pleti se odhaduje i díky nárůstu poptávky v Asii a Africe na šest miliard liber (necelých 178 miliard korun) ročně. Kosmetické firmy čelily zejména po vzniku hnutí Black Lives Matter nařčení, že používání těchto produktů je hluboce zakořeněno v koloniální historii.
Společnosti Johnson & Johnson nebo L’Oreal Group již dříve avizovaly, že podobné produkty ze svého portfolia vyřadí.