Klimatičtí aktivisté bojují proti rozšiřování údajně neekologických aut typu SUV už několik let, nyní ale přikročili k razantnějšími postupu. Evropskými státy se totiž nyní rychle šíří mor v podobě vypouštění kol vozů této kategorie. Za čelními skly nechávají aktivisté po úspěšném zákroku na pneumatice vzkaz poučující majitele o nesmyslnosti a amorálnosti jeho vozu. Možnosti postihu jsou mizivé.
V době, kdy Evropou a celým světem zmítá energetická krize a jednotlivé státy uvažují, zda nepřikročit k obnově výroby energie z méně ekologických zdrojů, mají někteří lidé zjevně stále dost času přemýšlet o tom, jak druhým znepříjemnit život. Řeč je o neomarxistickém hnutí Tyre extinguishers, volně přeloženo Vypouštěči nebo Likvidátoři pneumatik.
Evropou obchází klimatické strašidlo
Ekoterorismus samozřejmě není v Evropě ničím novým. Z nedávné doby stačí vzpomenout na obsazení autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, blokování silnic či polévání aut barvou na autosalonu v Bruselu či rozdávání falešných pokut majitelům SUV. Sportovně-užitková auta, tedy ta, kterých se dnes prodává většina, jsou podle nich amorální, protože jsou velká, těžká a spotřebují více paliva než menší auta. Aktivisté je navíc považují za nebezpečná v ulicích měst, protože představují hrozbu pro chodce a jiné účastníky silničního provozu.
Nejnovější forma boje proti SUV a jejich majitelům ztrpčí život v momentě, kdy to nejméně potřebují, učiní je totiž minimálně na pár desítek minut imobilními. Hnutí Tyre extinguishers totiž otevřeně vyzývá k vypouštění kol všech automobilů typu SUV a za tímto účelem na svých stránkách poskytuje i důkladný návod, jak operaci provést.
Praví se v něm zhruba toto: „Vypouštění pneumatiky si nejdříve několikrát vyzkoušejte na svém jízdním kole. K samotnému odvzdušnění kola SUV využijte příkrovu tmy a kamaráda, který vám při vypouštění bude krýt záda. Nevypouštějte kola hybridům, elektromobilům nebo SUV, která zjevně používají tělesně postižení. Zdárné dokončení operace nám pak nahlaste e-mailem.“ Tragikomické je, že výše uvedené hybridy a elektromobily, tedy auta vyňatá ze samozvaného „zákonodárství“ Tyre extinguishers, se stávají obětí vandalů, kvůli jejich neznalosti, stejně jako ostatní.
Skupina na svých stránkách uvádí, že jí jde o ochranu lidí před klimatickými změnami, znečištěním ovzduší a nebezpečnými řidiči. Opakované vypouštění pneumatik a nabádání ostatních, aby dělali totéž, promění podle Tyre extinguishers drobnou nepříjemnost s prasklou pneumatikou v obrovskou překážku pro řízení „masivních zabijáckých vozidel po našich ulicích“. „Nenávidí je všichni, kromě lidí, kteří je řídí,“ dodávají aktivisté na adresu SUV.
Profesor univerzity v Lundu a marxista Andreas Malm označil akce skupiny za formu „mimořádně mírumilovné a jemné sabotáže“. Malm pokračoval: „Každý může vyfouknout SUV – je to prakticky dětská hra. Nevyžaduje to žádnou formální organizaci, žádné vedení, žádné finanční prostředky, žádné nástroje kromě kousků štěrku nebo fazolí. Vzhledem k nekonečně opakovatelné povaze akce její potenciál pro to, aby bylo vlastnictví SUV méně pohodlné a atraktivní, nelze vyloučit.“
Iniciativa se poprvé objevila v Londýně, ale v současnosti už členové podzemního hnutí bez konkrétního vůdce působí v Kanadě, USA, Švédsku, Německu, Rakousku, Švýcarsku, Nizozemí, Belgii a dokonce na Novém Zélandu. Je nejspíš jen otázkou času, kdy se dostane i k nám.
Nepokrytý vandalismus
Akt klimatické msty vykonané na zaparkovaném SUV bývá zakončen vzkazem za stěračem s upozorněním, že SUV jsou druhým největším zdrojem zvýšení emisí CO₂ v dopravě v poslední dekádě, a proto bylo konkrétní SUV „odzbrojeno“ vypuštěním pneumatik. Zároveň aktivisté upozorní, že vozidlo nebylo poškozeno, zatímco ono samo poškozuje planetu, kterou sdílíme všichni společně.
Někteří jednotlivci beroucí do rukou „spravedlnost“ se ale nezastavují jen u vcelku šetrného upouštění kol a na postižených SUV zanechávají trvalou stopu v podobě vyrytých hesel a sloganů. Nemají přitom problém své „dílo“ zveřejnit na sociální síti pod hlavičkou Tyre extinguishers, kteří s tímto stylem boje proti SUV zjevně nemají problém.
„Jde samozřejmě o čirý vandalismus neboli poškození cizí věci,“ říká právník Jan Koníř. „Pokud ovšem pachatele nechytíte za rukáv při činu, je šance na jeho postih mizivá – stejně jako postih organizace, která ve skutečnosti žádnou organizací není.“
Dodejme, že nenávist k těmto autům rozhodně nesdílejí zákazníci. V současnosti se podíl registrací SUV, tedy vozů se zvýšeným podvozkem, přehoupl přes 50 procent celkových prodejů.