Rozhovor s Janem Mühlfeitem (zdroj: CNN Prima NEWS)
Česká reprezentace dala na Euru zatím tři branky a pod všemi je podepsán jen jediný hráč. Patrik Schick ohromil proti Skotům gólem z půlky, s Chorvatskem vybojoval penaltu a zkrvavený po předchozím zákroku ji šel netradičně i sám kopnout. Úspěšně. Jsem na něj pyšný, říká o něm jeho mentální kouč Jan Mühlfeit, který 22 let působil v Microsoftu. Chválu ale podle něj zaslouží celý český tým. Na Anglii radí jít s respektem, ale beze strachu. Sebedůvěru přirovnal ke sněhové kouli.
„Jsem pyšný na Patrika i na naši reprezentaci, protože kluci odvádějí fantastické výkony,“ přiznal Mühlfeit v souvislosti s velmi úspěšným vystoupením Patrika Schicka na Euru. „Postup zajistili všichni hráči svými výkony a samozřejmě i trenér Jaroslav Šilhavý, který je fantastický lídr,“ složil poklonu nejen svému svěřenci, který dal už tři góly.
„Patrik Schick mě velmi příjemně překvapil, ale zase ne tolik, protože on je člověk, který na sobě opravdu hodně pracuje, jak ve fyzické rovině, tak v mentální. I v těžkých chvílích je schopen podat optimální výkon,“ dodal k dosavadnímu průběhu fotbalového mistrovství.
Zápasu s Angličany se podle něj nesmí reprezentace zbytečně obávat. „Myslím, že nastupovat musíme s respektem, ale beze strachu. Výhra nebo dobrý výsledek jsou určitě důležité, je to taková pozitivní sněhová koule. Čím víc se nám daří, tím narůstá sebedůvěra. Jak jednotlivců, tak celého týmu,“ vysvětlil mentální kouč.
Rodina je kotva naší společnosti, i během covidu
Jan Mühlfeit v rozhovoru rovněž promluvil o své nové knize „Rodina jako tým“, kterou napsal s Kateřinou Novotnou a která vznikala netradičním interaktivním způsobem. „Vzali jsme vždycky jednu kapitolu a bavili jsme se s rodiči na sociálních sítích. Co je nejvíc trápí, kde je nejvíc tlačí bota,“ vysvětlil s tím, že u každé kapitoly tak komunikovali se stovkami rodičů.
„Rodina je taková kotva lidské společnosti, stojí na jednotlivých vztazích mezi členy rodiny a ty vztahy fungují na důvěře. A důvěra je o autenticitě, že děláme, co říkáme, a za druhé je o předvídatelnosti,“ uvedl mentální kouč Jan Mühlfeit. „A myslím si, že rodina byla i kotvou během covidu.“
Tým musí využívat talenty svých členů
„Obecně týmy (a rodina) fungují velmi podobně. Protože pokud tým využívá dobře talenty jednotlivých členů, třeba rodinného týmu, a tým funguje synergicky – to znamená, že třeba talenty tatínka pokrývají slabiny maminky a obráceně – je tam velká synergie,“ uvedl k tomu, co má společného rodina a tým.
A co je v rámci rodiny – a nejen jí – nejdůležitější? „Sebepoznání hraje zcela klíčovou roli,“ uvedl Mühlfeit. Podle něj teprve pokud dobře poznáme sami sebe se všemi silnými i slabými stránkami, pak jsme schopni porozumět ostatním členům rodiny, potažmo týmu. „Ve škole učíme děti, co je okolo nich, ale už ne, co je uvnitř.“
Jsme schopni porozumět ostatním členům rodiny, potažmo týmu. „Ve škole učíme děti, co je okolo nich, ale už ne, co je uvnitř.“
„Zpětná vazba, ať je to v rodině, v byznysu, nebo ve sportu, je snídaní šampionů. Musíte se dozvědět co nejdřív, jak si v činnosti vedete,“ zmínil důležitost zpětné vazby. Je však proti jakémukoliv škatulkování nebo řazení „do šuplátek nebo boxů“. I proto je v rámci školství proti známkování, protože dle něj v ústním hodnocení můžete říct, co udělal člověk dobře, v čem se může zlepšovat a podobně. „Nejlépe se učíme, když děláme chyby.“
Distanční výuka nenahradí prezenční, školství se musí reformovat
Vyzdvihl rovněž důležitost kreativity a vizualizace. Lidé, co něco vynalezli, si podle něj museli klást otázku, zda něco nejde udělat jinak. „Školní systém se musí reformovat, protože se za posledních tři sta let nezměnil,“ dodal.
„Distanční výuka nemůže nahradit výuku prezenční,“ uvedl také k vzdělávání během koronaviru. „Když sedíte dlouho před obrazovkou, jste mnohem více unavení,“ doplnil s tím, že ani sociální kontakt on-line výuka nebo on-line práce nenahradí.
„Když poznáme dobře sami sebe, jaké máme talenty, jací jsme, můžeme dobře porozumět ostatním lidem a celému světu,“ zopakoval v závěru to nejpodstatnější. „To neznamená, že když jsme v rodině, že spolu budeme pořád souhlasit. Vy můžete respektovat druhého, ale nesouhlasit s ním a říct, proč to tak je.“