Mercedes-Benz EQS v Praze. Zdroj: Jan Markovič
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS v Praze Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS je elektrickou alternativou k luxusnímu sedanu třídy S. Automobilka nabízí i desetiletou záruku na baterii. Redaktor CNN Prima NEWS si vůz prohlédl během premiéry v centru Prahy na vlastní oči.
Automobilka Mercedes-Benz rozšiřuje nabídku svých elektrických vozů o další model. Po SUV EQC, hatchbacku EQA a velkoprostorovém rodinném EQV je řada na pověstnou třešničku. Mercedes-Benz EQS je elektrickou alternativou k manažerskému top sedanu, čemuž odpovídá nejen jeho impozantní délka 5,22 metru, ale i obrovská nálož technologií, kterými ohromuje své okolí.
Začíná to už designem. Je patrné, že se auto snaží mít co nejhladší tvary, včetně elektricky zasouvaných klik. To vyústilo ve vůbec nejlepší aerodynamický odpor mezi současnými vozy s hodnotou 0,20. Před ním jsou už jen výstavní koncepty nebo speciálně vyvinuté automobily pro závody v ekologické jízdě.
Kapalina do ostřikovačů se nalévá pomocí šuplíku na boku vozu. Zdroj: Jan Markovič
„U aut se spalovacím motorem se často klade důraz na dlouhou příď. Tady je ale kratší s větším důrazem na kabinu a posádku uvnitř,“ vysvětlil CNN Prima NEWS šéf českého zastoupení automobilky Wolfgang Bremm von Kleinsorgen. Mimochodem, příď ani není otvíratelná, smí pod ni jen servis. Proto má auto na boku výsuvný „šuplík“ pro dolévání kapaliny do ostřikovačů.
Nálož elektroniky
Auta s délkou přes pět metrů mají obvykle vzdušné interiéry, EQS je na tom ale ještě lépe. Možná to podporuje světlé provedení koženého čalounění ve voze, který jsme si na místě premiéry v centru Prahy prohlédli. Možná fakt, že je masivní palubní deska tvořená ze 141 cm široké skleněné plochy, kterou bylo potřeba zohýbat do kýženého tvaru při teplotě 650 stupňů Celsia. Skrývají se pod ní hned tři obrazovky, jedna pro řidiče, jedna rozměrná středová pro zábavu, navigaci a funkce a jedna pro spolujezdce, aby se mohl sám bavit. Mercedes celé palubní desce říká Hyperscreen.
EQS jako „vlajková loď“ elektrické řady Mercedesu oplývá obrovskou náloží moderní elektroniky a funkcí. Pokud se například řidič přiblíží k vozu, přední dveře se samy otevřou. Řidič nastoupí a sešlápne brzdový pedál. Pak se dveře zase zavřou. Jakékoliv dveře vozu pak lze otevřít přes dálkové ovládání.
Palubní desku zdobí obří displej Hyperscreen složený ze tří obrazovek. Zdroj: Jan Markovič
Auto se také chlubí obřím head-up displejem, který promítá důležité provozní a navigační údaje na čelní sklo. Jen pro zajímavost – vůz je obsypán 350 snímači.
Dlouhý dojezd i záruka
Až dosud patřila kalifornská automobilka Tesla k nejlepším výrobcům elektromobilů z hlediska dojezdu. To se ale nyní mění. Mercedes-Benz EQS totiž nabízí vůbec nejdelší dojezd na jedno nabití. Konkrétně jde o model EQS 450+ s pohonem zadních kol, baterií o kapacitě 107,8 kWh a výkonem až 245 kW. Ten ujede až 780 km podle nyní uznávané normy WLTP. Vděčí za to nové generaci článků s výrazně vyšší hustotou energie než u předchozích modelů a také právě skvělé aerodynamice.
Takové parametry by už za volant mohly přilákat ty, pro které nejsou zatím elektromobily kvůli svému slabšímu dojezdu příliš praktické. A Mercedes má i další argumenty. Při využití nejvýkonnějšího dobíjení je možné za 15 minut doplnit energii až na 300 kilometrů jízdy. Automobilka navíc poskytuje záruku 10 let na baterii nebo nájezd 250 tisíc kilometrů. I po této době by měla mít baterie 70 procent kapacity. To zřejmě zaručí lepší zůstatkovou cenu vozu při jeho prodeji, protože bude použitelný i pro dalšího majitele. Firma také počítá s recyklací akumulátorů po skončení jejich životnosti.
Vynikající aerodynamice pomáhají i speciálně navržené disky kol. Zdroj: Jan Markovič
Mercedes má s modelem EQS velké plány. V rámci týdnů zveřejní jeho ceny pro český trh, první vozy by se měly v showroomech objevit už na podzim. Chystá se dokonce sportovně střižená varianta AMG, která bude mít výkon až 560 kW. Vůz projde speciální úpravou dílen v Affalterbachu stejně jako dosud prochází všechny vysokovýkonné benzinové modely s písmeny AMG na zádi.
„Věřím, že toto je ta správná cesta. Nemůžeme říci, jestli a kdy Mercedes přejde na plně elektrické vozy. Pokud ale dokážeme lidem nabídnout solidní výkon i dojezd tak, aby byl pro ně elektromobil přínosem, pak to pro ně bude přirozená volba,“ dodal Wolfgang Bremm von Kleinsorgen. Statická premiéra je ale jedna věc, reálný provoz druhá. CNN Prima NEWS proto brzy ověří schopnosti Mercedesu EQS v redakčním testu.