Turecký závod Otosan vyrábí drtivou většinu užitkových Fordů prodávaných v Evropě. Tamní továrna rozhodně není nechvalně proslulým „tureckým hospodářstvím“, ale dobře promazaným strojem, bez kterého by četné vánoční zásilky nebylo v těchto dnech čím doručovat.
Z Turecka proudí do Evropy včetně Česka většina dodávek značky Ford i jejich osobních verzí. Vyrábí je firma Ford Otosan, která patří americké automobilce jen ze 41 procent. Většinu vlastní rodina Koçů, která v Turecku podniká v mnoha odvětvích. Otosan se dobrovolně zavázal, že už od roku 2030 bude vyrábět osobní auta pouze na elektřinu. Od roku 2035 se přestanou v jeho závodech montovat i poslední naftové a benzinové dodávky včetně legendárního Transitu a od roku 2040 bude vyrábět kompletně jako elektromobily i těžká nákladní auta známá pod značkou Ford Trucks. Během návštěvy továrny na notoricky známé dodávky Ford Transit jsme se mohli přesvědčit, že přechod na plnou elektromobilitu je doslova v plném proudu.
Baterie se instalují pod podlahu Transitu, elektromotor je umístěn u zadní nápravy, která kvůli tomu musela být zcela přepracována. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Baterie se instalují pod podlahu Transitu, elektromotor je umístěn u zadní nápravy, která kvůli tomu musela být zcela přepracována. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Většina užitkových Fordů pro Evropu
Ford Otosan provozuje jen v Turecku tři velké továrny. Gölcük, který jsme navštívili, a Yeniköy ve městě Koçaeli nedaleko Istanbulu, a rovněž fabriku Eskisehir ve stejnojmenném městě. Letos v březnu Ford Otosan koupil od „velkého Fordu“ i výrobnu v rumunské Craiově. Nezabývá se však jen montáží vozů značky Ford, ale tisíce jeho inženýrů vyvíjí pro automobilku i nové modely, motory, převodovky a spoustu dalších komponentů.
Továrna Gölcük patří mezi nejmodernější a nejvíce automatizované výrobny v globálních měřítcích automobilového průmyslu. Ford Otosan se chlubí tím, že všechny tři jeho turecké provozy se umístily mezi pěti nejlepšími výrobními závody Fordu v Evropě z hlediska bezpečnosti práce.
Většinu objemu jeho výroby tvoří dodávky Transit a Custom včetně jejich osobních verzí. Celých 74 procent všech užitkových fordů prodávaných v Evropě, a dokonce 88 procent všech transitů, pochází právě z Turecka. Z linek závodů Ford Otosan sjíždějí i náklaďáky a kamióny prodávané pod značkou Ford Trucks, například model F-Max, který už začíná být tu a tam k vidění i u nás.
Tahače a nákladní vozy Ford F-MAX vyráběné v Turecku se začínají objevovat i na českých silnicích. Zdroj: se svolením společnosti Ford Motor Company
Tahače a nákladní vozy Ford F-MAX vyráběné v Turecku se začínají objevovat i na českých silnicích. Zdroj: se svolením společnosti Ford Motor Company
Dobrovolně do elektrické oprátky?
I když Ford Otosan dodává své výrobky nejen n evropský trh, ale samozřejmě i na ten turecký, do zemí severní Afriky nebo i do Ameriky, rozhodl se dobrovolně přejít výhradně na výrobu elektromobilů rychleji, než po výrobcích automobilů požaduje Evropská unie. „Ford Otosan si klade za cíl prodávat do roku 2030 pouze osobní automobily s nulovými emisemi, do roku 2035 lehká a střední užitková vozidla s nulovými emisemi a do roku 2040 těžká užitková vozidla s nulovými emisemi,” tvrdí odhodlaně šéf továrny Gölcük Aysan Hoşver.
„Jsme si vědomi, že Turecko i některé další země, do kterých prodáváme naše auta, zatím na rozdíl od Evropské unie neschválily zákony týkající se povinného přechodu na prodej výhradně elektrických aut. Ale jsme si jisti, že to udělají, a to jen s drobným zpožděním za Evropou,“ tvrdí Hoşver. A hájí tak stoprocentní přechod na elektromobilitu, byť to může pro Ford Otosan znamenat právě v zemích, jako je Turecko nebo Maroko minimálně dočasnou ztrátu podílu na trhu už třeba jen kvůli chybějící dobíjecí infrastruktuře.
Elektromobily nabíhají do výroby
V továrně Gölcük už nyní probíhá výroba čistě elektrického Fordu E-Transit, byť jde o proces spíše pozvolný, stranou masové výroby klasicky poháněných provedení. Elelkrické Transity zatím tvoří 15 až 20 procent výroby všech dodávek této řady a i o tomto čísle lze mít po osobní návštěvě továrny jisté pochybnosti.
Příští rok začne Ford Otosan nicméně vyrábět v plně elektrickém provedení i novou generaci Fordu Transit Custom, tedy menší verze Transitu. Elektrická verze menší dodávky Courier přijde na řadu v roce 2024. Ve stejném roce se začne vyrábět jako elektromobil i osobní Puma. Na letošním veletrhu v Hannoveru ukázal Ford Otosan i elektrický kamión. „U těžkých náklaďáků počítáme s čistou elektřinou u vozidel jezdících kratší trasy, palivem budoucnosti pro dálkovou kamionovou dopravu bude vodík,“ upřesňuje Mehmet Volkan Kazancı, šéf divize Ford Trucks.
Podle Kazancıho se od Fordu Otosan dočkáme také výroby autonomních nákladních vozidel. „A to mnohem dříve, než se rozšíří autonomní osobní vozidla. Již nyní vyvíjíme autonomní náklaďáky úrovně 4. V těch sice ještě sedí řidič, ale je tam potřeba spíše pro kontrolu,“ tvrdí Kazancı.