Česko je tanková velmoc. Alespoň to platí ve videoherním světě. V Praze se už roky pracuje na nejpopulárnějším tankovém simulátoru světa World of Tanks. Letos mu přijde nová konkurence, titul Panzerkampf. Pracují na něm tuzemští vývojáři ze studia Krieg Games, kteří mají dlouholeté zkušenosti s vývojem mobilních her. Na svou novinku vybírají peníze v crowdfundingové sbírce, v níž se blíží k milionové částce. Znovu se ukázalo, že čeští hráči jsou štědří a neváhají podpořit vývojáře.
Čeští hráči rádi přispívají na vznik videoher. Legendární Bulánci takto získali více než sedm milionů korun na zmodernizovanou verzi, přes milion se vybralo na remasterovanou verzi vtipné adventury Polda 2 a svým způsobem průkopníkem bylo celosvětově úspěšné RPG ze středověku Kingdom Come: Deliverance.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Uživatelé brýlí Applu baví ulice. Lidé s nimi mávají rukama, řídí auto i posilují
Cestou crowdfundingu se loni vydali i vývojáři ze studia Krieg Games. Na konci minulého roku představili svou chystanou multiplayerovou hru Panzerkampf. Hráči se jako velitelé tanku vrhají na bitevní pole a ve formátu 10 na 10 hráčů se snaží ovládnout mapu.
Panzerkampf v tomto ohledu sází na roky prověřené principy v titulech World of Tanks nebo War Thunder. V čem se chce tedy lišit od konkurence v podobě běloruského studia Wargaming a ruského Gaijin Entertainment?
„Oba existující projekty respektujeme. Spíše než přímo konkurovat je našim cílem připravit dobrou alternativu pro lidi, kteří se rozhodnou, že chtějí vyzkoušet něco nového,“ tvrdí autoři ze studia Krieg Games.
Tvůrci virtuálních tanků slaví čtvrt století, válkou ničené Ukrajině darují miliony korun
Videohru World of Tanks hrají stovky milionů lidí po celém světě. Studio Wargaming, které má běloruské kořeny a velkou část vývoje populární hry přesunulo do kanceláří v Praze, slaví 25 let od svého založení. Pro hráče si proto připravilo spoustu dárků. Vedle toho Wargaming věnuje téměř pět a půl milionu korun na podporu lidí postižených válkou na Ukrajině.
Od těchto dvou tankových her se chtějí lišit jiným způsobem postupování ve hře, odlišně koncipovaným uživatelským rozhraním, použitím výhradně dobových tanků, férovým vyvážením nastavení v bitvách a také absencí některých herních mechanik. War Thunder i World of Tanks jsou často kritizované za takzvanou pay2win mechaniku, tedy kdo platí, ten vítězí.
Ta spočívá ve faktu, že hráči si mohou za peníze nakoupit lepší tanky nebo munici, jež jim dá výhodu oproti ostatním hráčům, kteří nechtějí utrácet finanční prostředky, aby získali prémiový předmět. Vývojáři Panzerkampfu slibují, že tyto mechanismy v jejich titulu zcela jistě nebudou.
Hra bude zdarma a bude využívat obchodního modelu free to play. K dispozici budou různé skiny a kamufláže tanků, battle pasy, které zpravidla přináší různé formy misí, za něž hráči získávají herní odměny, k zakoupení budou i nové typy bojových vozidel.
„Zatímco existující projekty jsou orientované stoprocentně ziskově, my jsme orientovaní stoprocentně na hráče. Pochopitelně zisk není zanedbatelná položka, nicméně u nás na prvním místě stojí hráči. Hru děláme pro ně a nastavujeme ji tak, aby ji hráli rádi a měli z ní požitek,“ líčí vývojáři.
S tím se pojí i naslouchání herní komunitě. Vývojáři s ní komunikují prostřednictvím komunitního serveru a debatují nad změnami a úpravami ve hře. Zpočátku ale neplánují podporu různých forem uživatelského moddingu, na kterých například funguje populární česká střílečka Arma III od Bohemia Interactive.
Součástí hry jsou tři národy. Hráči si mohou vybírat tanky z dílny Německa, USA a Sovětského svazu. Během crowdfundingové kampaně tvůrci Panzerkampfu ukázali celkem devět tanků, mezi nimiž nechybí německé ikony Tiger nebo Panther, americký Sherman či sovětský T-34. Autoři slibují, že postupem času se nabídka rozšíří až na stovky tanků.
Hra také klade důraz na realistické chování tanků, jejich střelby nebo průraznosti materiálů. Nemusí jít o příliš přehnaný cíl. Právě World of Tanks si získalo oblibu svým hodnověrným chováním a ztvárněním bitev.
Zároveň se už několikrát ukázalo, že trénink ve videohře může být dobrá průprava pro reálný boj. Naposledy o tom hovořil jeden z ukrajinských vojáků, který pomocí autokanónu z amerického obrněnce M2 Bradley dokázal zneškodnit ruský tank T-90M. Díky videohře totiž věděl, kde je nejslabší pancéřování.
Jak zneškodnit těžký ruský tank T-90M za pomocí autokanónu z amerického obrněnce M2 Bradley:
— Viet Tran (@VietnamecZHane) January 20, 2024
1) Hrajte World of Tanks nebo War Thunder, abyste se naučili, kde je pancéřování nejslabší.
2) ??????
3) Profit. 🔥 pic.twitter.com/J4KdBph7tc
Tvůrci Panzerkampfu si dali za cíl vybrat 10 tisíc eur, což je zhruba čtvrt milionu korun. Každý z přispěvatelů si může vybrat některou z odměn, například předběžný přístup do hry, speciální odznaky nebo unikátní podporovatelský tank.
„Částku jsme stanovili pouhým odhadem ve smyslu, kolik času nám ještě zbývá do vydání hry a jaká částka by nám pomohla urychlit vývoj o pár týdnů až měsíců,“ vysvětlují vývojáři.
Cíl už dávno splnili a v tento moment se blíží téměř trojnásobku. Přitom do konce kampaně ještě několik desítek hodin zbývá. Vývojáři přiznávají, že zisk financí na dokončení hry nebyl hlavní motivací pro rozjetí kampaně. Ta měla posloužit jako nástroj, jak Panzerkampf dostat do povědomí hráčů.
„Jak teď vidíme, tak se to poměrně pěkně povedlo,“ konstatují tvůrci s faktem, že na hru přispělo více než tisíc nadšenců.
Létá na kole a pátrá po rodině. Česká hra Wind Rider láká na dieselpunkový svět
Nasadí letecké brýle, nechá roztáhnout křídla a pořádně se opře do pedálů. Během několika šlápnutí už je hlavní hrdina ve vzduchu, kolem krku se mu třepotá šála a vydává se vstříc dobrodružství mezi severskými ostrovy. Česká videohra Wind Rider nabízí neobvyklý svět třicátých let. Hlavním technologickým tahounem je dieselový motor, který nahradil páru. Protagonistou je letec a zároveň cyklista Dio Dio, který nikdy nepoznal svou rodinu. Na Wind Rideru pracuje malé studio Watered Plants a scenárista českého sci-fi filmu Bod obnovy.
„Obrovsky si toho vážíme a potvrzuje se, co jsme původně předpokládali, že zájem o alternativu mezi hráči podobného typu her tady bezesporu je. To jednoznačně potvrzuje kampaň a její výsledek,“ zní nadšení ze studia Krieg Games.
Od zahájení crowdfundingu je k dispozici demoverze, která se v průběhu dalších měsíců dočká ještě několika aktualizací. Studio Krieg Games plánuje vydat finální verzi letos v létě nebo nejpozději na podzim.
Vydáním ale veškeré práce nekončí, naopak začíná ta největší. Multiplayerové tituly získávají další herní obsah v průběhu několika následujících měsíců až let. To bude případ i Panzerkampfu.
Každý měsíc má vyjít aktualizace, která přinese novinky v podobě tanků, map nebo herních režimů. Vývojáři také plánují hru uvést i na herní konzole, ale konkrétní datum neuvádí. Nejdříve se chtějí věnovat péči a vylepšování verze pro počítače se systémem Windows, až poté chtějí pomýšlet na další platformy.
Podívejte se v reportáži televizního pořadu Enter, jak to vypadá v pražských kancelářích Wargamingu. Právě tam běloruská společnost přesunula vývoj svého klíčového titulu World of Tanks: