Pro některé nemusí být Vánoce časem klidu a domácí pohody. A to v případě, že nám obchodník nestihne doručit vánoční dárky pro naše blízké. Kromě rodinné nepohody musíme následně řešit i případné reklamace nebo odstoupení od smlouvy. Poradíme vám, na co máme vůbec nárok a jak tuto složitou situaci řešit.
Shánění vánočních dárků je pro mnohé spojené se stresem. Někteří proces nakupování odkládají na poslední chvíli a stejné to je i s nakupováním po internetu. Prodejci, a zejména přepravní společnosti, garantují dodání do určitého data. V případě Vánoc se to týká přijetí zboží do Štědrého dne.
K TÉMATU: Dost už bylo mužů 50+. Ve Sněmovně jsou třeba i mámy malých dětí, říká Ochodnická z TOP 09
Pro spotřebitele je velmi důležité, že na základě uzavření kupní smlouvy má prodávající povinnost dodat zboží v dohodnuté době. Pokud nakupujeme vánoční dárky online, tak dodací lhůta může být kolem tří až pěti dnů.
Spotřebitelská organizace dTest upozorňuje, že pokud obchodník nemá uvedený na stránkách u zboží žádný konkrétní termín, tak ho může požadovat ihned. Prodávající je ale povinen dodat objednanou věc nejpozději do 30 dnů od uzavření smlouvy.
„Jestliže prodávající zboží v tomto termínu nedodá, vytkněte mu jeho prodlení a stanovte mu dodatečnou přiměřenou lhůtu k nápravě. Zklame-li vás prodávající podruhé a ani v dodatečné lhůtě zboží nedodá, máte právo odstoupit od smlouvy,“ uvedla ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Celá řada obchodníků má na svých stránkách u nabízeného zboží napsáno, že dodají výrobek do Štědrého dne. Pokud se tak nestane, jsou spotřebitelé kvůli zákonu dobře chráněni. „Takový slib daný obchodníky zavazuje. Nedoručí-li vánoční dárky pod stromeček včas, jedná se o podstatné porušení smlouvy. V tomto případě máte právo odstoupit od smlouvy,“ uvedla Hekšová.
Odstoupení od smlouvy můžete požadovat také ve chvíli, kdy vám prodejce slíbí dodání dárků v kamenné prodejně nebo vás ujistí po položení dotazu. Slib od obchodníka je ale potřeba mít v písemné podobě.
Kdy hrozí předžalobní výzva?
V některých případech se také může stát, že obchodník za nedodané zboží ani neodešle zpět peníze. Pokud se tak nestane v přiměřené době po odstoupení ze smlouvy, tak je možné prodávajícího vyzvat k vydání bezdůvodného obohacení. A to může být formou předžalobní výzvy. Organizace dTest upozorňuje, že předžalobní výzva vás nezavazuje k podání žaloby u soudu. V případě projednání sporu před soudem má ale výhodu ten, kdo vyzval protistranu touto formou.
Kromě toho je předžalobní výzvou dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Spotřebitel také může žádat zákonný úrok z prodlení.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Britové slaví návrat Kate k povinnostem. Uspořádala vánoční koncert, lidi zaujala i Charlotte