Spotřebitelé a zejména starší lidé budou lépe chráněni před dotěrnými obchodníky. Začíná totiž platit novela o ochraně spotřebitele, která přináší hned několik zásadních změn. Omezí například vytváření falešných slev nebo prodlouží lhůtu k odstoupení od smlouvy. V článku přinášíme přehled hlavních změn, které reagují na evropské předpisy.
Nové podmínky pro slevové akce
Jeden z nejčastějších prohřešků obchodníků vůči spotřebitelům je uvádění falešných slev. Prodejci totiž rádi před slevovými akcemi zvyšovali cenu výrobků a poté uváděli skokové snížení cen. Z velké části přitom akční cena představovala doporučenou maloobchodní cenu a o skutečnou slevu se nejednalo.
Nyní to obchodníci budou mít složitější. Pokud bude zboží uvedeno ve slevě, bude muset obsahovat informaci o nejnižší ceně, za kterou se výrobek prodával po dobu 30 dní před zlevněním. „Tím bude spotřebitel chráněn před umělým navyšováním cen a lákáním na slevu, která slevou ve skutečnosti není,“ uvádí ministerstvo financí.
Uzavření smlouvy po telefonu
Jedna z oblíbených praktik tzv. šmejdů. Tito obchodníci totiž ve svých hovorech často používali proti druhým nátlak a zejména starší lidé byli nuceni do uzavírání nevýhodných smluv. Novela o ochraně spotřebitele ale tyto praktiky velmi ztěžuje. Podnikatel bude mít nově povinnost potvrdit spotřebiteli telefonickou nabídku v textové podobě.
Tedy pokud se obchodník s klientem telefonicky domluví, tak mu nabídku pošle například e-mailem nebo dopisem. Spotřebitel se následně může rozhodnout, zda produkt bude chtít. V případě zájmu bude nutné nabídku potvrdit písemně nebo elektronickou formou. Pokud se tak nestane, není spotřebitel smlouvu nijak vázán.
Smlouvy uzavřené na organizovaných prodejních akcích nebo při podomním prodeji
Novela míří i na tzv. podomní prodej, který probíhá u spotřebitele bez předem domluvené návštěvy. V tomto případě se lidem prodlužuje lhůta pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu. Dosud platila lhůta 14 dní, nyní se prodlužuje na 30 dní.
Reklamace
Stále platí, že lidé mohou zboží reklamovat do 24 měsíců od převzetí. Prodlužuje se ale doba, kdy musí podnikatel prokázat, že se vada na zboží projevila až poté, co spotřebitel produkt převzal. „Jedná se tedy o další plus pro spotřebitele, když v průběhu prvního roku trvání dvouleté lhůty pro uplatnění práv z vadného plnění musí podnikatel, aby se zbavil odpovědnosti za příslušnou vadu, přesvědčivě prokázat, že vada se objevila až později a při převzetí zboží spotřebitelem dosud neexistovala,“ uvedl ke změně Ivan Rámeš z advokátní kanceláře Havel & partners.
Smyslem úpravy je totiž skutečnost, že i když se vada na zboží projeví až po převzetí, tak za ni stále odpovídá prodávající. Vadou nově může být, že výrobek nemá dostatečnou životnost.
Pravidla pro nakupování na internetu a ochrana v on-line prostředí
Lidé budou nově chránění před netransparentním nákupem na on-line tržišti. „Jedná se o portál provozovaný podnikatelem, který umožňuje spotřebitelům uzavírat na dálku smlouvy s jinými obchodníky nebo spotřebiteli,“ upřesnil Rámeš změnu,
Lidé mají peníze, obchodníci se proto nebojí dále zdražovat, tvrdí ekonom Křeček
Většina obchodníků se na momentální situaci snaží vydělat. A to navzdory trendu v jiných evropských zemích, kde například řada základních potravin zlevňuje. V pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS to uvedl ekonom a poradce vlády Štěpán Křeček. Podle něj ale jde o těžko řešitelnou situaci. Cenové stropy by nepomohly, stejně jako snížení DPH. Klíč k řešení vysokých cen prý mají v ruce sami spotřebitelé.
Prodávající bude mít navíc povinnost informovat spotřebitele, zda recenze na jeho stránkách skutečně pocházejí od jeho zákazníků, kteří si výrobek pořídili. Tímto se má zamezit zveřejňováním klamavých a falešných recenzí.
S nakupováním na internetu souvisí i další pravidlo. To má mířit na spotřebitele, aby si mohli uvědomit, kdy se smluvně zavazují k objednávce. „To může podnikatel zajistit různou formou. Typicky prostřednictvím tlačítka v objednávkovém formuláři na nákupním portálu. V takovém případě musí podnikatel příslušné tlačítko dostatečně přesně označit, a to nejen slovy „Objednávka zavazující k platbě“, ale i jiným způsobem, ze kterého bude zjevné, že se spotřebitel tímto krokem zavazuje k úplatné smlouvě, tedy platbě,“ uvedlo ministerstvo ke změně.
Lhůta pro dodání zboží
Nově budou muset obchodníci dodat zboží bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů od uzavření kupní smlouvy. „Pokud prodávající zboží nedodá v této lhůtě, tak spotřebitel podnikateli dá ještě přiměřenou dodatečnou lhůtu k dodání. Pokud ani v této další lhůtě není zboží podnikatelem dodáno, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit,“ uvádí ministerstvo.
Změna má mířit na obchodníky, kteří si za své zboží nechávají zaplatit a odešlou ho koncovému zákazníkovi až za několik měsíců.