Představení nových dresů v jakémkoliv sportu často rozděluje fanoušky daného klubu. Ale na začátku sezony 2021–2022 zůstávají fotbaloví příznivci několika týmů, kterým zápasový oděv dodává společnost Puma, jednotní. Shodnou se, že tohle se nepovedlo. Hlavně proto, že na třetích sadách chybí základní věc. Klubový znak.
Německá Puma si v poslední době potrpí na jednoduchý design. Minimalistické řešení ale příliš neoslovilo ani české fanoušky, když reprezentace představila dresy, ve kterých se Patrik Schick a spol. později představili na mistrovství Evropy.
Tentokrát designéři zmíněné společnosti poměrně popudili příznivce několika evropských klubů. Domácí a hostující sada má standardní podobu. Ale alternativní varianta používaná v případech, že se barvy prvních dvou sad shodují s těmi, které obléká soupeř, způsobila velký údiv. Puma vše doprovodila heslem: „Odvažte se být jiní.“
„Naším cílem bylo změnit tradiční fotbalový dres. S třetí sadou jsme chtěli co nejvíc posunout hranice. Je snadné hrát na jistotu, ale my se chtěli posunout novým směrem,“ rozvedl myšlenku hlavní návrhář značky Carl Tuffley.
Rewrite the rules. Introducing the 3rd kits of the FAM’ (Yes, the badges are there. All over the kits actually ⬇️) pic.twitter.com/Ot1d3b5CJ2
— PUMA Football (@pumafootball) August 18, 2021
Odlišnost ale podle dosavadních reakcí není za všech okolností nejšťastnější cestou. Co je na dresech špatně? Fanoušci opakovaně namítají, že vlastně ani jako dresy nevypadají.
Dominuje jim logo výrobce a titulární sponzor. Tradiční klubový znak k všeobecné nespokojenosti na hrudi absentuje, i když je málo viditelným způsobem rozesetý takřka po celé ploše trikotu. Mezi dvěma pruhy je pak vpasovaný název týmu. Manchester City, AC Milan, Valencia CF, Marseille, Fenerbahce… Všechny tyto a další celky vyfasovaly pro právě odstartovanou sezonu zápasové oblečení, které má naprosté minimum zastánců.
Někdo ho přirovnává k pyžamu, jiní – třeba lidé z tábora Citizens – mluví „jen“ o nejhorším dresu v historii. Další kritici zmiňují nedostatek respektu ze strany Pumy ke klubům. A někdo to zase vidí takto: „Připomíná to něco, co vidíte prodávat na dovolené v Turecku za deset eur a po smlouvání dostanete cenu na 2,50, zatímco prodavač neustále přísahá, že to je originál.“
Puma kits be like pic.twitter.com/GI17dddvcb
— Football Ramble (@FootballRamble) August 18, 2021
Když už byla řeč o Turecku, o „záludnosti“ nových dresů z dílny Puma se přesvědčil záložník istanbulského Fenerbahce Muhammed Gümüşkaya, který dal jediný gól čtvrtečního utkání závěrečného předkola Evropské ligy proti finskému HJK.
Fotbalisté nezřídka oslavují vstřelenou trefu polibkem klubového znaku. Nášivku si přitáhnou blíže k ústům, a pak projeví loajálnost a náklonnost ke svému fotbalovému domovu. Dobře zažitý má tento zvyk i teprve 20letý Gümüşkaya. Jenže když chtěl znak políbit tentokrát, narazil. Hledal ho na levé straně, na pravé straně, až si uvědomil, že jindy nezbytná součást dresu prostě neexistuje.