Nejlepším celovečerním filmem je Šarlatán, na Českých lvech bodoval i Hynek Bočan


Cenu za mimořádný přínos české kinematografii v sobotu při udílení cen Český lev dostal režisér a scenárista Hynek Bočan. Dvaaosmdesátiletý tvůrce proslul celou řadou celovečerních filmů a seriálů. Zvláštní a oceňovanou kapitolou jeho tvorby je spolupráce s bývalým politickým vězněm, spisovatelem a scenáristou Jiřím Stránským. Nejlepším celovečerním filmem roku 2020 zvolila Česká filmová a televizní akademie snímek Šarlatán.

Ze společné dílny Bočana a Stránského pochází například film Bumerang nebo seriál Zdivočelá země, které realisticky dokumentují zrůdnost komunistického režimu. Bočan za své dílo získal i ceny na prestižních festivalech v zahraničí.

Přehled vítězů 28. ročníku filmových cen Český lev

Nejlepší celovečerní film:

Šarlatán – producenti Šárka Cimbalová, Kevan Van Thompson

Nejlepší dokumentární film:

V síti – režie Barbora Chalupová, Vít Klusák; producenti Vít Klusák, Filip Remunda

Nejlepší režie:

Agnieszka Hollandová – Šarlatán

Nejlepší herečka v hlavní roli:

Magdaléna Borová – Krajina ve stínu

Nejlepší herec v hlavní roli:

Ivan Trojan – Šarlatán

Nejlepší herečka ve vedlejší roli:

Petra Špalková – Krajina ve stínu

Nejlepší herec ve vedlejší roli:

Jiří Mádl – Modelář

Nejlepší scénář:

Ivan Arsenjev – Krajina ve stínu

Nejlepší kamera:

Martin Štrba – Šarlatán

Nejlepší střih:

Jan Daňhel – Krajina ve stínu

Nejlepší zvuk:

Radim Hladík jr. – Šarlatán

Nejlepší hudba:

Jakub Kudláč – Krajina ve stínu

Nejlepší scénografie:

Martin Kurel – Marie Terezie II

Nejlepší kostýmy:

Zuzana Bambušek Krejzková – Krajina ve stínu

Nejlepší masky:

Adriana Bartošová, René Stejskal – Havel

Nejlepší televizní film nebo minisérie:

Herec – hlavní producenti Rastislav Šesták, Peter Bebjak, Kateřina Ondřejková; hlavní tvůrce Peter Bebjak

Nejlepší televizní seriál:

Zrádci – hlavní producenti Viktor Tauš, Jan Lekeš; hlavní tvůrci Viktor Tauš, Matěj Chlupáček

Nejlepší animovaný film:

Barevný sen – režisér, producent, výtvarník Jan Balej

Nejlepší krátký film:

Anatomie českého odpoledne – režie Adam Martinec; producent Matěj Paclík

Cena za mimořádný audiovizuální počin:

internetový seriál #martyisdead

projekt Film Naživo a Televize Naživo

filmové muzeum NaFilm

Cena za mimořádný přínos české kinematografii:

Hynek Bočan, režisér

Cena Magnesia za nejlepší studentský film (nestatutární cena):

Anatomie českého odpoledne – režie Adam Martinec

Nejlepší filmový plakát (nestatutární cena):

Krajina ve stínu – Jan Poukar (oceněný plakát)

Cena filmových fanoušků (nestatutární cena):

V síti – Barbora Chalupová, Vít Klusák (ocenění režiséři)

Bočan ve své děkovné řeči připomněl filmovou novou vlnu 60. let. „To byla taková zvláštní parta lidí, i když jsme každý točili úplně jiné filmy, tak jsme se vzájemně nějakým způsobem ovlivňovali. A to, že jsme k sobě patřili, k tomu mám krásný důkaz, protože komunistický režim v roce 1968 na podzim s námi se všemi zatočil. (...) Někteří odešli, někteří zůstali. Ti, co zůstali, byli bez práce... Ale já chci jen říct, že kdykoli se tady na toho lvíčka podívám, tak budu myslet i na ně,“ řekl.

Bočan uspěl v Benátkách už v roce 1968

Bočan vystudoval v roce 1961 režii na FAMU. Po absolutoriu spolupracoval na Barrandově jako asistent režie s Jindřichem Polákem, Karlem Kachyňou a Jiřím Weissem.

Ohlas poprvé získal filmem Soukromá vichřice z roku 1967, který je přepisem tehdy populární stejnojmenné prózy Vladimíra Párala. Za celovečerní film Nikdo se nebude smát, ke kterému psal scénář společně s Pavlem Juráčkem podle jedné z povídek Milana Kundery, získal ceny na festivalech v Mannheimu a Oberhausenu (1965).

Jeho historický snímek z období třicetileté války Čest a sláva (1968) byl na festivalu v Benátkách oceněn Passinettiho cenou. Děj filmu se odehrává v období třicetileté války, přesto skončil krátce po svém uvedení v trezoru, stejně tak tragický příběh mladého vychovatele ve filmu Pasťák (1969).

V 70. a 80. letech pak Bočan natočil například komedii Parta hic, dodnes oblíbenou pohádku S čerty nejsou žerty nebo komedii Svatební cesta do Jiljí. V předlistopadové éře si popularitu získaly i některé seriály, které Bočan režíroval. K těm nejznámějším patří filmová adaptace Rychlých šípů Záhada hlavolamu nebo Slavné historky zbojnické.

Film o lidovém léčiteli porazil Havla

Jako nejlepší celovečerní film roku 2020 zvolila Česká filmová a televizní akademie snímek Šarlatán. Cenu Český lev si z pražského Rudolfina odnesli producenti Šárka Cimbalová a Kevan Van Thompson.

Akademici filmu o lidovém léčiteli Janu Mikoláškovi udělili celkem pět cen z jeho 14 nominací. Snímek Bohdana Slámy Krajina ve stínu měl nominací 15 a posbíral nejvíce cen, celkem šest.

Na film Havel se můžete podívat ZDE >>

Druhé ocenění pro Agnieszku Hollandovou

Šarlatán získal také cenu za režii, kterou si na dálku on-line převzala Agnieszka Hollandová. Bylo to pro ni druhé ocenění za režii v rámci Českých lvů, získala ho už za sérii Hořící keř.

Dnes akademie udělila filmu Šarlatán také cenu za kameru pro Martina Štrbu a cenu za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli, kterou ztvárnil Ivan Trojan. Pro herce je dnešní soška Českého lva už sedmým takovým oceněním. Z dalších tvůrců, kteří pracovali na filmu Šarlatán, si Radim Hladík jr. odnesl cenu za nejlepší zvuk.

Na film Šarlatán se můžete podívat ZDE >>

Krajina ve stínu

Slámova Krajina ve stínu, drama z vesnice v pohraničním Vitorazsku inspirované skutečnými osudy, vynesla prvního Českého lva herečce Magdaléně Borové. Dostala jej za hlavní roli Marie Veberové, Češky smýkané tragédiemi sudetských dějin.

Za nejlepší výkon ve vedlejší ženské roli dostala cenu Petra Špalková, pro ni je dnešní soška už třetí. Krajina ve stínu proměnila také nominace v kategorii nejlepší scénář, střih, hudba a kostýmy.

Se 14 nominacemi vstupoval do dnešního finále také film režiséra Slávka Horáka Havel inspirovaný životem Václava Havla. Získal cenu za nejlepší masky, kterou si odnesli Adriana Bartošová a René Stejskal.

Na film Krajina ve stínu se můžete podívat ZDE >>