Babišovo řešení střetu zájmů nemá kdo zkontrolovat, varuje právník. Vinu nese i Fialova vláda

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • Babiš řekl, že se vzdá Agrofertu, holding se mu nevrátí ani po odchodu z politiky.

  • Budoucí opozice to vítá, naplnění je podle nich ale nutné kontrolovat.

  • Prezident Petr Pavel Babiše jmenuje premiérem v úterý.

  • Podle právníka Transparency International měla vláda Petra Fialy (ODS) upřesnit zákon o střetu zájmů.

Více

Vláda Petra Fialy (ODS) jednoznačně zaspala, když neodstranila velké nedostatky zákona o střetu zájmů, řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS právník protikorupční organizace Transparency International Kryštof Doležal. Řešení střetu zájmů, které představil předseda hnutí ANO Andrej Babiš, totiž nemá žádného kontrolora. Neexistuje žádná autorita, která to může posoudit, a musíme se tak spolehnout, že to Babiš a jeho právníci udělají správně, řekl Doležal.

Je podle vás řešení potenciálního střetu zájmů, které předseda ANO Andrej Babiš představil, dostatečné?
To, co Andrej Babiš představil, je návrh řešení. V tom je problém. Slibuje, že určitým způsobem s Agrofertem naloží a umístí ho do nějakého fondu. To je vše. Slibuje nějaké obecné parametry. My nevíme, podle jakého práva chce postupovat, jestli chce takový konstrukt vytvářet v ČR nebo v zahraničí. ČR nezná tzv. slepé fondy. Byla by potřeba velká kreativita v rámci občanského práva, abychom se tomu vůbec přiblížili. Tím pádem se velmi obtížně posuzuje, co vlastně to řešení reálně je a jak bude ve výsledku vypadat.

ČTĚTE TAKÉ: Pavel prozradil, kdy jmenuje Babiše premiérem. Ocenil avizované řešení střetu zájmů

Tento příslib vytváří situaci, která není důvěryhodná. A to s ohledem na historii Andreje Babiše, který v roce 2017 vložením Agrofertu do klasických svěřenských fondů vytvořil pouhou záminku pro to, aby se následně mohly dotační orgány čtyři roky tvářit, že se nic neděje a nadále Agrofertu udělovat dotace. Dnešní situace působí, že je tak trochu přes kopírák, akorát o úroveň výše.

Čili za vás by bylo lepší, kdyby Andrej Babiš představil hotovou faktickou odluku od Agrofertu?
Tak by to bylo mnohem lepší. Minimálně bychom měli jistotu, že řešení, co se tvrdých parametrů týče, bude v pořádku.

Které tvrdé parametry myslíte?
Ty tvrdé parametry by souvisely s naprostým odstíněním Agrofertu od Andreje Babiše. Problém je, že Andrej Babiš v tuto chvíli v desetimilionové ČR ví, že mu patří velké společnosti, jako je Vodňanské kuře nebo Kostelecké uzeniny. A pokud se ta struktura uvnitř fondu nějakým způsobem nepromíchá, tak on nadále bude vědět, které firmy jsou zaparkovány někde ve fondu, a může působit v jejich prospěch. To by ty slepé fondy měly ideálně řešit, ale česká právní úprava není připravena. Pointa je, že v Kanadě nebo Francii právě s tímhle nastavením pomáhá speciální úřad, který se zabývá střetem zájmů a který je schopen autoritativně říct, který slepý svěřenský fond je dobře nastaven a daný politik může nadále působit ve své funkci. To je ten klíč, ale my jej v ČR nemáme. Není tu jasná autorita, která by byla schopná říct, že to řešení je v pořádku. Čili my se musíme spoléhat v podstatě na slovo Andreje Babiše, že to správně zadá svým právníkům a oni že to dobře udělají.

Bude to tvrdý oříšek

Opoziční Piráti několikrát zmínili, že jediné čisté řešení za ně bylo vlastně prodat Agrofert, nebo nebýt premiérem. Co si o tom myslíte?
Souhlasím s tím, že prodej reálnému kupci by byl opravdu nejčistší řešení. A druhou možností za Transparency International je, že by Agrofert přestal pobírat dotace. Čili za nás to nebylo ani prodat, nebo nebýt premiérem, za nás to bylo prodat, nebo nebrat dotace.
Problém v rámci zákona o střetu zájmů je právě ten, že pokud je společnost, která o dotaci žádá, ovládána veřejným funkcionářem, pak nesmí dostávat dotace. Dotační orgán musí posoudit, jestli v případě Agrofertu bude ovládání dostatečně narušeno tou strukturou, která se bude vytvářet nějakým slepým fondem.

Budou to dotační orgány schopné posoudit?
Obávám se, že to pro ně bude opravdu tvrdý oříšek. Je to velmi složitá právní otázka, je to vlastně právní novum. My jsme se s touto situací v historii ČR nesetkali, a to ani s řešením takto velkého majetkového střetu zájmů. Dotační orgány k posouzení nejsou úplně vybaveny. Čili na nich bohužel leží zátěž toho, že jsou povinny tak učinit, byť vlastně k tomu nemají nejvhodnější nástroje. Já doufám, že se s tím budou schopny popasovat i třeba prostřednictvím konzultací napříč státní správou.

Zaspala tedy vláda v demisi, když v průběhu svého volebního období nijak neaktualizovala nebo lépe nezformulovala zákon o střetu zájmů?
Z mého pohledu Fialova vláda jednoznačně pochybila, protože byť zákon o střetu zájmů nějakým způsobem upravován byl, tak ty zásadní, velké nedostatky prostě odstraněny nebyly. Před volbami v roce 2021 tady byla jasná deklarace, že právě s tímto do voleb jdou. Byla tu velká hesla o deagrofertizaci státu a podobně. A výsledek je takový, že jsme v podstatě na podobné úrovni jako v roce 2021. Čili to selhání a nedostatečné řešení této problematiky jednoznačně vidíme. Je dílčí vinou právě této vlády, že se musíme znovu potýkat s tím, jak to tedy s řešením střetu zájmů bude vypadat, jak se to má přesně posoudit a kdo to má přesně posoudit. Nemuselo by to tak být, mohlo to být opraveno.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Vzdám se Agrofertu, děti ho dostanou až po mé smrti. Babiš odhalil řešení střetu zájmů