Kilo cibule za osm korun
Zatímco v obchodech cibuli nakoupíme za třicet korun za kilo, farmář ze severní Moravy ji nabízí za pouhých osm korun. To je cena, kterou pěstitelům platí některé řetězce. Petru Klečkovi ale plodinu do obchodu nevzali, a tak ji prodává sám. Zájem je ohromný. Jen za posledních 10 dní zmizelo ze skladu 125 tun.
Partneři, kteří dodávají do řetězců, na podzim naslibovali, že odeberou určité množství, jenomže v půlce dubna otočili s tím, že nic nechtějí a že si cibuli dovezou ze zahraničí.
Zemědělcům z Farmy Luční Dvůr v Bartošovicích tak zůstala ve skladu zhruba třetina z celkové roční produkce cibule, a tak se rozhodli pro netradiční krok a nabídli produkt přes sociální sítě lidem. Cenu nechali velkoobchodní, tedy za 8 korun, což vyvolalo velký zájem a běžní odběratelé kupovali cibuli po desítkách kilech. „Majitelé řetězců nejsou čeští, ale zahraniční. Pokud je německý majitel, tak preferuje německé dodavatele,“ upřesňuje poměry v obchodních vztazích Klečka pro CNN Prima NEWS.
ČTĚTE DÁLE: Dostálová: ANO chápe nářky zemědělců. Je potřeba lidem vysvětlit, za co bojují
„Když to srovnáte s cenou v obchodech? To se nedá vůbec srovnávat,“ vyjádřil své nadšení pro kamery CNN Prima NEWS jeden z nakupujících, který přijel na farmu. „To je výborná cena, to nikde nedostanete,“ konstatoval další ze zákazníků. Letošní pokus o prodej plodin přímo tzv. „ze dvora“ se zřejmě vydařil. „Ještě před 10 dny ve skladu leželo 250 tun cibule. Teď už je tady zhruba polovina,“ uvádí pěstitel. „Jen za víkend tady zavítalo dva tisíce lidí,“ kvituje farmář.
Čeští farmáři kupují ruská hnojiva, jsou nejlevnější. Podporujeme agresora, nechápe expert
Dovoz hnojiv z Ruska do Česka byl loni nejvyšší od roku 2002. Farmáři tvrdí, že se jedná o nejlevnějšího dodavatele. Ekonomové však kroutí hlavou nad tím, proč podporujeme Ukrajinu a současně zvyšujeme obchod s agresorem. Ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) vyzývá k nahrazení dodavatele z jiných koutů světa.
Oblíbenost prodeje přímo od farmářů strmě roste. Též populárním způsobem distribuce jsou takzvané samosběry. „Ten byl vždycky oblíbený. Je to skvělá aktivita i dobrá cesta pro zemědělce,“ uvedl loni ve vysílání CNN Prima NEWS Tomáš Prouza, ředitel Svazu obchodu a cestovního ruchu.
Mnozí zákazníci oceňují zejména možnost si o plodinách popovídat a vyměnit tipy přímo s pěstiteli. Nezanedbatelným faktorem pro řadu zákazníků může být i skutečnost, že peníze zákazníků nekončí na účtech mateřských podniků velkých řetězců v zahraničí.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: S čím vším se zemědělci perou?