Nejprodávanější Audi má kouzelné světlomety. Jízdními vlastnostmi patří ke špičce

Audi omladilo svou modelovou řadu Q8. Novinka se od svého předchůdce odlišuje designovými změnami v exteriéru a rozmanitější paletou barev karoserie. V nabídce zůstaly všechny spalovací motory i legendární pohon všech čtyř kol quattro, který jsme řádně prověřili na zasněžených silnicích ve Špindlerově Mlýně.

V malebné krkonošské krajině jsme poprvé usedli za volant dalšího modernizovaného modelu automobilky Audi. Německý výrobce tentokrát přivezl do Špindlerova Mlýna prémiové SUV Audi Q8, které prošlo designovou evolucí. Facelift přinesl přepracovanou přední masku, jejíž dominantou jsou nové HD Matrix LED laserové světlomety, které dokáží volitelně měnit vzhled denního svícení (až čtyři možnosti designu). Stejnou funkcí disponují i zpětná OLED světla zasazená do odlišně tvarovaného zadního nárazníku s upraveným difuzorem a reálnými koncovkami výfuku.

K TÉMATU: Alfa Romeo Stelvio Competizione je žíznivý bonviván. Jezdí však kouzelně

Díky změnám vypadá omlazená Audi Q8 na první pohled dynamičtěji a moderněji, což umocňuje i upravená nabídka designů kol s až 23palcovými disky. Extravagantnější zákazníci jistě ocení i rozšířenou paletu barev laku karoserie, kterou Audi obohatilo o odstíny zlatá Sakhir, modrá Ascari a červená Chili.

Nicméně zatímco exteriér přinesl poměrně četné úpravy, v kabině luxusního SUV se nezměnilo takřka nic. Jedinou novinkou je lehce vylepšený multimediální systém MIB třetí generace. Ten běží na dvou dotykových obrazovkách, přes které se ovládají skoro všechny funkce vozu. Po podrobném zkoumání, co je v interiéru nového, jsme narazili na nové zobrazení v nabídce virtuálního kokpitu. To monitoruje prostor kolem vozidla a upozorňuje na nebezpečí při změně jízdního pruhu, na okolo se pohybující ostatní účastníky silničního provozu či varuje před nedostatečným odstupem.

Zůstaly šestiválce i osmiválec

Skvělou zprávou je, že Audi nešlo cestou škrtů v portfoliu motorizací a i po faceliftu nabízí všechny naftové i benzinové pohonné jednotky. Základ nabídky tvoří verze 45 TDI (od 2 039 900 Kč) s třílitrovým vznětovým šestiválcem, který nabízí výkon 231 koní a maximální točivý moment 500 Nm. Díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,1 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 226 kilometrů za hodinu. Výkonnější varianta nese označení 50 TDI (od 2 145 900 Kč) a její výkonové parametry jsou 286 koní a 600 Nm. Velké SUV s tímto motorem akceleruje z místa na stovku za 6,1 sekundy a ve zrychlování může pokračovat až do maximální rychlosti 241 km/h.

V modelu Audi Q8 55 TFSI (od 2 152 900 Kč) pracuje benzinový šestiválec o objemu tří litrů, který generuje výkon 340 koní a točivý moment 500 Nm. Turbem přeplňovaný zážehový motor vystřelí Audi Q8 z nuly na 100 km/h za 5,6 sekundy a umožňuje jí jet až elektronicky omezených 250 km/h. No a aktuálním vrcholem (dokud se neobjeví RS Q8) je varianta SQ8 s cenovkou tři miliony korun, která ve svých útrobách ukrývá osmiválcový motor 4.0 TFSI s výkonem 507 koní a maximálním točivým momentem 770 Nm. Díky tomu sportovně laděná Audi SQ8 zrychlí z nuly na sto za pouhé 4,1 sekundy, což je na takto velké SUV vážící přes 2,2 tuny opravdu skvělá hodnota.

Všechny nabízené motorizace pak spolupracují s osmistupňovou automatickou převodovkou tiptronic, stálým pohonem všech kol quattro a mild hybridním systémem, který dokáže snížit spotřebu paliva v reálném provozu až o 0,5 litru na sto kilometrů.

Zřejmě nejlépe jezdící SUV

Novinku jsme si vyzkoušeli na klikatých silnicích ve Špindlerově Mlýně, na kterých panovaly poměrně drsné podmínky – byly zledovatělé a zasněžené. Nás to nicméně neodradilo a do modernizovaného Audi Q8 jsme bez váhání naskočili. Hned po prvním usednutí za volant nás SUV uchvátilo svým brilantně nastaveným podvozkem, který i navzdory velkým 22palcovým kolům dokázal dokonale filtrovat nerovnosti. Obrovskou výhodou standardně dodávaného vzduchového podvozku byla možnost upravovat jeho tuhost a světlou výšku. Tudíž pokud jsme jezdili po rozbitých cestách, nastavili jsme si režim Comfort a Audi Q8 plulo jako na obláčku. A když jsme si chtěli užít trošku zábavy v zasněžených kopcích, stačilo pouze zvolit mód Dynamic. SUV se snížilo, přitvrdilo odpružení a začalo krásně kopírovat vozovku.

Bylo až neuvěřitelné, s jakou lehkostí dokázal 2,2tunový kolos projíždět namrzlé zákruty. Vlastně jsme měli pocit, že spíše sedíme v malém hatchbacku Audi A3, a ne v obrovském SUV. V podstatě jediný moment, kdy jsme pociťovali nadváhu vozu, bylo při brzdění. Nicméně kombinace natáčecí zadní nápravy a pohonu všech čtyř kol quattro fungovala na sněhu a ledu skvěle a Audi Q8 díky tomu překypovala nevídanou přilnavostí. Prvotřídní podvozek a pohonné ústrojí se sportovním diferenciálem mělo také na svědomí to, že při jízdě se německý mastodont nijak zvlášť nenakláněl a byl krásně čitelný a ovladatelný i při ostřejším tempu na kluzkém povrchu.

Co se motorizací týče, tak jsme pod kapotou testovaného auta měli výkonnější naftový agregát 50 TDI. Ten disponoval naprosto dostatečnou dynamikou a dokázal jezdit s velmi rozumnou spotřebou paliva. Jedinou nevýhodou naftového šestiválce byla opožděná reakce na plynový pedál. Tento problém netrápil vrcholný benzinový motor, který jsme si vyzkoušeli hned posléze v nadupaném modelu SQ8. Vidlicový osmiválec byl při klidné jízdě po krkonošské krajině sametový a překvapivě tichý. Stačilo ale pořádně sešlápnout plynový pedál a z kultivované pohonné jednotky se rázem stala bestie hltající litry benzinu a trhající led ze silnice.

Proč měnit něco, co funguje

Když to shrneme, Audi Q8 prošlo jen decentními úpravami. To nicméně novinku nijak neznevažuje, ba naopak to znamená, že prémiové SUV je už od začátku vyladěné k dokonalosti a větší změny jednoduše nepotřebuje. Vlajkový model s písmenem „Q“ na kapotě je ve všech ohledech nadstandardní a skvěle kombinuje komfort se sportovním charakterem. Jedná se tak o naprosto univerzální automobil pro jakoukoliv příležitost a možná o jedno z vůbec nejlepších SUV na trhu.

Tagy: