Mrazivé počasí a jízda po dálnici elektromobilům nevyhovují. Spolek ÖAMTC a německý autoklub ADAC otestovali, zda elektromobily s udávaným dojezdem přes 500 kilometrů zvládnou za těchto podmínek ujet vzdálenost mezi Mnichovem a Berlínem. Uspěl pouze jeden vůz.
Vývoj elektromobilů postupuje mílovými kroky. Každým rokem ujedou na jedno nabití dál a dál. Už je poměrně běžné, že elektrická auta dokážou bez nabíjení překonat 500 kilometrů. Avšak akční rádius udávaný výrobcem nemusí být vždy pravdivý. Testy se totiž provádějí v ideálních podmínkách, které elektrickému pohonu svědčí nejvíce.
K TÉMATU: Nejprodávanější vůz světa přichází v novém balení. Má mnoho podstatných novinek
Když je léto a sucho, elektrická auta opravdu nemají problém hranici 500 kilometrů překonat. Co se ale stane, když elektromobil vystavíte mrazu a pojedete vyšší rychlostí? Na to odpověděla nová studie, kterou společně provedly ÖAMTC a německý autoklub ADAC. Otestovaly 25 elektromobilů, které mají papírově dojezd aspoň 500 kilometrů, a vyzkoušeli jejich reálný dálniční dojezd v zimních podmínkách.
Komu vadí zima nejméně?
Cílem bylo překonat úsek mezi Mnichovem a Berlínem, který je dlouhý přes 580 kilometrů. Test probíhal v běžném provozu za mrazivého počasí. Zkrátka šlo o to, napodobit situaci, kdy majitel elektromobilu potřebuje v zimě překonat větší vzdálenost.
A který model tuto výzvu zvládl nejlépe? Pouze jeden vůz, Mercedes EQS 450+, ujel celou trasu na jedno nabití. Jeho devizou je i rychlé nabíjení – za 20 minut dokáže nastřádat energii na 300 kilometrů. V rámci testu Němci naměřili průměrnou spotřebu jen 20,4 kWh/100 km, což je nejméně ze všech zkoušených aut.
Hned za Mercedesem skončil soused ze Stuttgartu Porsche Taycan. I ten si zaslouží potlesk, jelikož měl pouze o fous vyšší spotřebu (21,4 kWh/100 km). A v nabíjení svého konkurenta dokonce překonal. Taycan totiž dokáže za 20 minut nabít až 370 kilometrů. Má ale handicap v podobě menší baterie, kvůli které ujel „pouze“ 504 kilometrů.
Model | Naměřený dojezd |
---|---|
Mercedes EQS 450+ | 582 km |
Porsche Taycan Perf.batterie Plus | 504 km |
VW ID.7 Pro S | 436 km |
Tesla Model 3 MR RWD | 423 km |
Nio ET 5 LR | 421 km |
Jsou nějaké propadáky?
Dále si velmi dobře vedly modely Volkswagen ID.7, Tesla Model 3 či Nio ET5. Ostatní už na tom byly hůře, nicméně se nedá říct, že by to byl propadák. Všechny elektromobily vydržely minimálně dvě hodiny jízdy, než bylo nutné zastavit na nabíjení – což je ideální doba na přestávku.
Nicméně našly se i elektromobily, které si vyjezdily velice podprůměrné hodnocení. Jejich spotřeba se totiž vyhoupla až k hranici 30 kWh/100 km, to znamenalo, že na trase musely třikrát zastavit na nabíjení, aby vůbec dorazily do cíle. Mezi tyto modely patří například Volvo EC40, Peugeot e-3008 a vůbec nejhůře dopadl čínský elektromobil MG 4. Ten trpěl na neefektivní topení, které významně zvyšovalo spotřebu energie.
Model | Naměřený dojezd |
---|---|
MG 4 | 354 km |
Peugeot e-3008 210 | 263 km |
Volvo EC40 | 285 km |
BYD Seal | 294 km |
Nissan Ariya | 314 km |