Pouze jeden elektromobil ujede v zimě na dálnici 580 kilometrů. Jiné musí třikrát dobíjet

Mrazivé počasí a jízda po dálnici elektromobilům nevyhovují. Spolek ÖAMTC a německý autoklub ADAC otestovali, zda elektromobily s udávaným dojezdem přes 500 kilometrů zvládnou za těchto podmínek ujet vzdálenost mezi Mnichovem a Berlínem. Uspěl pouze jeden vůz.

Vývoj elektromobilů postupuje mílovými kroky. Každým rokem ujedou na jedno nabití dál a dál. Už je poměrně běžné, že elektrická auta dokážou bez nabíjení překonat 500 kilometrů. Avšak akční rádius udávaný výrobcem nemusí být vždy pravdivý. Testy se totiž provádějí v ideálních podmínkách, které elektrickému pohonu svědčí nejvíce.

K TÉMATU: Nejprodávanější vůz světa přichází v novém balení. Má mnoho podstatných novinek

Když je léto a sucho, elektrická auta opravdu nemají problém hranici 500 kilometrů překonat. Co se ale stane, když elektromobil vystavíte mrazu a pojedete vyšší rychlostí? Na to odpověděla nová studie, kterou společně provedly ÖAMTC a německý autoklub ADAC. Otestovaly 25 elektromobilů, které mají papírově dojezd aspoň 500 kilometrů, a vyzkoušeli jejich reálný dálniční dojezd v zimních podmínkách.

Komu vadí zima nejméně?

Cílem bylo překonat úsek mezi Mnichovem a Berlínem, který je dlouhý přes 580 kilometrů. Test probíhal v běžném provozu za mrazivého počasí. Zkrátka šlo o to, napodobit situaci, kdy majitel elektromobilu potřebuje v zimě překonat větší vzdálenost.

A který model tuto výzvu zvládl nejlépe? Pouze jeden vůz, Mercedes EQS 450+, ujel celou trasu na jedno nabití. Jeho devizou je i rychlé nabíjení – za 20 minut dokáže nastřádat energii na 300 kilometrů. V rámci testu Němci naměřili průměrnou spotřebu jen 20,4 kWh/100 km, což je nejméně ze všech zkoušených aut.

Hned za Mercedesem skončil soused ze Stuttgartu Porsche Taycan. I ten si zaslouží potlesk, jelikož měl pouze o fous vyšší spotřebu (21,4 kWh/100 km). A v nabíjení svého konkurenta dokonce překonal. Taycan totiž dokáže za 20 minut nabít až 370 kilometrů. Má ale handicap v podobě menší baterie, kvůli které ujel „pouze“ 504 kilometrů.

Model Naměřený dojezd
Mercedes EQS 450+ 582 km
Porsche Taycan Perf.batterie Plus 504 km
VW ID.7 Pro S 436 km
Tesla Model 3 MR RWD 423 km
Nio ET 5 LR 421 km

Jsou nějaké propadáky?

Dále si velmi dobře vedly modely Volkswagen ID.7, Tesla Model 3 či Nio ET5. Ostatní už na tom byly hůře, nicméně se nedá říct, že by to byl propadák. Všechny elektromobily vydržely minimálně dvě hodiny jízdy, než bylo nutné zastavit na nabíjení – což je ideální doba na přestávku.

Nicméně našly se i elektromobily, které si vyjezdily velice podprůměrné hodnocení. Jejich spotřeba se totiž vyhoupla až k hranici 30 kWh/100 km, to znamenalo, že na trase musely třikrát zastavit na nabíjení, aby vůbec dorazily do cíle. Mezi tyto modely patří například Volvo EC40, Peugeot e-3008 a vůbec nejhůře dopadl čínský elektromobil MG 4. Ten trpěl na neefektivní topení, které významně zvyšovalo spotřebu energie.

Model Naměřený dojezd
MG 4 354 km
Peugeot e-3008 210 263 km
Volvo EC40 285 km
BYD Seal 294 km
Nissan Ariya 314 km
Tagy:
hobby dálnice zima ADAC Berlín doprava elektromobil Mnichov automobilový průmysl Mercedes-Benz Němci volný čas Čína ÖAMTC produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství