Slavnou značku Praga má většina lidí stále spojenu s legendárním náklaďákem V3S. Model Bohema je však česko-slovenským hypersportem. Pohánět jej bude přeplňovaný vidlicový šestiválec z Nissanu GT-R. Jde o vůbec první případ, kdy Japonci dali někomu oficiální povolení použít tuto pohonnou jednotku v jiném autě. Bohema by měla vzniknout v 89 exemplářích.
Superrychlá auta jsou v tuzemské automobilové produkci dosud velmi řídkým jevem a pokud se o ně v minulosti někdo pokusil, zůstalo v lepším případě u několika vyrobených jednotek. Stačí vzpomenout Tatru MTX V8 nebo Innotech Mysterro. Nové české auto ale tentokrát není rodinné SUV do zásuvky. Vlastně jde o pravý opak. Praga Bohema je ultimativní hypersport s aerodynamicky propracovanou karoserií, vysokým výkonem a nízkou hmotností. I když je evidentně doma na závodním okruhu, dá se s ním jet i po silnici v běžném provozu.
Pod záštitou celebrit
Na první pohled vypadá Bohema jako okruhový speciál, ale už ne tak radikálně jako starší pragovácký prototyp R1, který zahodil „bojové“ nálepky a barvy, aby se mohl tvářit, že může na běžné cesty. Nenechte se ale zmýlit. Nová Praga Bohema skutečné má homologaci, a když na to přijde, klidně s ní můžete vyrazit na nákupy.
Bylo by to sice trestuhodné plýtvání potenciálem, jenže tento vůz má hned dva zavazadlové prostory ukryté v kapsách před zadními koly, stěrače, směrovky, držák na mobil i nápoje a dokonce odkládací schránky na drobnosti. A má klimatizaci, takže... nebudete trpět ani ve vedrech. Jen ten mobil s navigací musíte upnout do držáku, velký multimediální displej do takovéhoto auta nepatří.
Testování novinky probíhalo především na Slovakia Ringu nedaleko Bratislavy, ale Ben Collins, někdejší tajemný Stig z Top Gearu a zároveň technický ředitel projektu Bohema, vyrazil s novinkou na letiště v Dunsfoldu, které kdysi soužilo právě původní partě slavného pořadu
Když už zmiňujeme jedno známé jméno, mohli bychom asi přidat pár dalších. Ambasadorem značky a člověkem zapojeným do vývoje se stal bývalý pilot F1 Romain Grosjean, který dnes jezdí americkou sérii IndyCar. Zmínit bychom určitě měli i Romana Krestu, pětinásobného mistra ČR v rallye a také bývalého účastníka šampionátu WRC, ve kterém jezdil se Škodou a Fordem. Ptáte se, co má s tímto společného? Šéfdesignérem je Slovák Juraj Mitra, který navrhoval už předchozí Pragu R1.
Raketový pohon
Vybrat motor pro novou Pragu Bohema byl náročný proces. Nakonec zůstaly ve hře dva, tedy atmosférický desetiválec od Audi nebo dvojitě přeplňovaný šestiválec 3,8 litru z Nissanu GT-R. „Desetiválec by měl samozřejmě nádherný zvuk, ale nebylo mnoho možností, jak ho upravit. Proto jsme sáhli po Nissanu. Nakonec jsme ho naladili na výkon rovných 700 koní,“ vypočítává šéf projektu Jan Martínek. Oproti sériovému motoru Nissanu GT-R využívá Praga upravený systém mazání se suchou vanou, který ochrání motor při extrémním přetížení a navíc dovolí snížit celkovou výšku V6 o 140 mm. Vyměněná jsou také turbodmychadla.
Auto má k dispozici také 725 Nm točivého momentu, přitom neváží ani tunu. Jeho výkonová hmotnost tedy činí 723 koní na tunu (Bugatti Chiron má 752). Konkrétně by Bohema měla na váze ukázat 982 kg. Podle šéfa projektu jde o ideální poměr, i když by prý nebyl problém udělat ani vůz s výkonem tisíc koní na tunu. Jde ale o ovladatelnost a o to, aby se síla nakonec správně přenesla na silnici. Praga stojí na 18" kolech vpředu a 19" kolech vzadu obutých do silniční „semislicků“. O zastavení se starají karbon-keramické brzdy. Ty jsou opravdu potřeba, protože nová Praga se dokáže rozjet až na 305 km/h. Mimochodem, při rychlosti 250 km/h poskytuje aerodynamika přítlak 900 kg.
Extrémně nízké kupé generuje díky svým tvarům v 250 km/h přítlak až 900 kg. Zdroj: se svolením společnosti Praga
Nissan GT-R má od počátku šestistupňovou dvouspojkovou převodovku spojenou s pohonem obou náprav, tato technika však Praze nevyhovovala. Proto k upravené V6 přidala šestistupňovou sekvenční převodovku Hewland s robotizovanou spojkou, takže můžete jezdit buď jako s automatem nebo v ostrém režimu sekat jednotlivé stupně páčkami pod karbonovým volantem s integrovaným displejem.
Martínek se dušuje, že Praga Bohema je sice extrémní, ale v rámci možností pohodlné auto. „Samozřejmě to není Mercedes, ale rozhodně z vás nevytluče duši. Tady na tom prototypu to není patrné, ale sériový model bude mít světlou výšku 10 cm, tudíž by neměl mít problém ani s nástrahami města, jako jsou třeba retardéry. Určitě se ale nepočítá s tím, že s Pragou budete jezdit pro rohlíky,“ směje se.
Do nejvyšší ligy
„Když jsme před pár lety začínali s naším projektem, zdálo se to jako bláznivý nápad. Od té doby se ale objevila řada podobných vozů, třeba Aston Martin Valkyrie, takže se to už tak bláznivé nezdálo,“ dodává Martínek. Praga je ale více „hard-core“.
Zástupci Pragy se shodují, že Bohema je vůz, který si pořídí lidé do garáže pro radost a využijí to, že si budou moci dojet na okruh po vlastní ose. „Nebo třeba na víkend do Monaka na Formuli 1,“ sní Martínek. Je ale zřejmé, že zákazníky bude muset hledat mezi extra bohatými automobilovými nadšenci. Základní cena 1,28 milionu eur (31 180 000 korun) bez daně znamená, že se zaměří na trhy ve Velké Británii nebo Spojených arabských emirátech. Tam se ostatně Praga chystá i na svou výstavní premiéru.
Zatím existují dva prototypy, které si můžete prohlédnout v přiložené galerii. První sériové vozy se objeví na konci příštího roku, pak by chtěla Praga vyrábět 20 až 25 aut ročně. Model je limitovaný na 89 kusů. Podle Martínka už zálohu k objednávce složil jeden zájemce, dalších pět nebo šest lidí prý koupi zvažuje.