Jak se hasí lesy
Nic většího než požár v Národním parku České Švýcarsko jsem neviděl, popsal pilot armádního vrtulníku, který pomáhá s hašením ohně. Z rozsáhlého požáru podle kapitána Antonína Petrů stoupá obrovské teplo, zásah označil za psychicky i fyzicky náročný. Uvedl to pro armádní web. Dvě armádní posádky vzlétnou celkem za den nad hořící les asi stokrát.
Armáda do boje s ohněm nasadila dvě posádky s vrtulníky W-3A Sokol s bambivaky z kbelské 24. základny dopravního letectva. Armádní piloti na hořící les dosud shodili zhruba 160 000 litrů, uvedla armáda v úterý odpoledne.
„Je to náročné psychicky i fyzicky. Po celou dobu se musíte soustředit, abyste vrtulníkem do něčeho nenarazili, proudem vody strefili správné místo nebo nezasáhli hasiče dole na zemi. Od požáru navíc stoupá obrovské teplo, všude je dým. V životě jsem neviděl nic většího,“ popsal situaci v Hřensku Petrů, letecký instruktor a display pilot 243. vrtulníkové letky.
První stroj armáda vyslala v neděli, v pondělí se k němu přidal druhý vrtulník. V hašení pokračovali i v úterý. Podle armády tým tvoří pilot, kopilot, palubní technik a profesionální armádní hasič, který práce koordinuje s velitelem zásahu na zemi.
Obě posádky denně provedou celkem asi 100 shozů, jedna cesta jim zabere od dvou do pěti minut. Velkou výhodou je podle druhého pilota, majora Michala Janečka, blízkost Labe. „Díky tomu zvládneme 10 až 12 shozů za hodinu, přičemž denně strávíme ve vzduchu zhruba pět hodin,“ poznamenal.
Klíčová je přesnost
Piloti musí nalétnout nad kraj požáru, ideální pozici ke shozu upravuje palubní technik, který se dívá ze dveří vrtulníku a pilota naviguje na správné místo. Nepřístupný a členitý terén likvidaci požáru podle armády komplikuje. „Můžeme shazovat z 15 metrů, ale pokud jsme nad stromy jako tady, nejde to moc udržet. Bezpečnost je samozřejmě na prvním místě,“ uvedl Petrů.
Příslušníci armády situaci na Děčínsku považují i podle množství nasazených hasicích strojů za kritickou. „Běžně civilním hasičům s likvidací požáru nepomáháme, nebývá to potřeba. Pokud nás povolají, jedná se jednoznačně o krizový stav. Tady včera (v pondělí) létalo pět strojů, což značí, že je opravdu zle,“ popsal Janeček.
Dodal, že slouží i u letecké záchranky a zranění, se kterými se setkává, bere jako práci. „Tohle je něco úplně jiného. Jako laik můžu říct, že jsem nikdy nic podobného neviděl,“ podotkl.