Bydlíte v rodinném domě a necháváte klíče od auta na botníku za vstupními dveřmi? Jestli máte auto s bezklíčovým vstupem, raději to nedělejte. Mohli byste totiž o svůj čtyřkolový poklad poměrně snadno přijít. Myslí si to alespoň nizozemské pojišťovny, kterým už došla trpělivost s častými krádežemi takto vybavených aut.
Šikovnému zloději stačí takzvaný prodlužovač signálu a auto je jeho mnohem snáz, než kdyby se musel postaru prát s klasickými zámky. Z 360 modelů aut, které podstoupily simulovanou krádež v rámci testu německého autoklubu ADAC, odolalo útoku jen několik modelů Jaguaru, Land Roveru a nový VW Golf. Všechny ostatní bylo možné nelegálně odemknout, případně i nastartovat.
Ve světle těchto alarmujících výsledků, ale především případů z praxe, se nelze se divit, že některým pojišťovnám dochází trpělivost. „Nejdále“ jsou v tomto směru v Nizozemsku. Tamní asociace pojistitelů přijala od 1. ledna tohoto roku bezprecedentní opatření. Od zájemců o pojištění aut proti krádeži požadují pojišťovny certifikát, který je zárukou, že bezklíčový systém jejich auta je vybaven ochranou proti takovému zneužití, například deaktivací klíče po pěti minutách a podobně.
Abychom si udělali představu, do jakých obludných rozměrů se tento druh trestné činnosti dostal, uveďme několik dat právě z Nizozemska. Na tamních silnicích jezdí 900 000 aut s „inteligentním klíčem“, z nichž plných 800 000 je možné snadno ukrást. Podle údajů asociace bylo jen v roce 2019 odcizeno přibližně 7 000 těchto vozidel, přičemž přímá škoda se vyšplhala na 100 milionů eur.
Populární Toyota
Cílem zlodějů jsou zejména novější a dražší vozy, například Toyota RAV4 nebo Toyota C-HR. Mezi zářím 2019 a zářím 2020 v Nizozemsku zmizelo například 200 kusů C-HR v hodnotě 10 milionů eur. Náklady pro pojišťovny činily téměř pět milionů eur.
Většina odcizených automobilů následně putuje do východní Evropy a Afriky, kde se po nich doslova slehne zem. Často se takovýmto způsobem kradou jen komponenty. Fenoménem je z tohoto pohledu Audi A3, u něhož pojišťovny zaznamenaly 800 krádeží volantů. Tyto se dostávají do Polska a odtud se zpětně distribuují do celé Evropy.
Od platnosti nového pravidla požadovat certifikát ACC, který dostanou jen auta s bezpečným bezklíčovým přístupem, si nizozemské pojišťovny slibují snížení svých milionových ztrát. Zároveň tím vytvoří tlak na výrobce aut, ale i na zákazníky, kteří se při koupi auta budou více zajímat o odolnost bezklíčového přístupu vůči krádeži. Kdo certifikát nepřinese, bude mít smůlu.
Dá se očekávat, že podobnou strategii zvolí podle vzoru Nizozemců i další pojišťovny v Evropě. Zatím se mohou majitelé rizikových aut chránit alespoň deaktivací „inteligentních“ klíčů nebo vložením takového klíče do speciálního pouzdra, které zabrání zachycení signálu nelegálním zařízením.