Norma Euro 7 je proti našim zájmům. Ať EU neprohraje s USA a Čínou, varoval politolog Valeš

Evropská unie není jednotná a českým europoslancům se nedaří hájit národní zájmy, s kterými se neshoduje ani zákaz spalovacích motorů do roku 2035, uvedl ve vysílání CNN Prima NEWS politolog Lukáš Valeš. Jestliže se EU nebude chovat ekonomicky racionálně, prohraje podle něj svůj zápas s dalšími ekonomickými giganty, kterými jsou Čína a Spojené státy americké.

Důsledky přijetí normy Euro 7 by podle politologa byly značné. „Všichni si dokáží spočítat, kolik desítek miliard eur by její přijetí stálo či kolik desítek tisíc lidí bychom museli propustit,“ uvedl Valeš. Podle jeho názoru si autoři normy stanovili nerealistické cíle.

Norma Euro 7 by měla mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Počítá se přitom nejen s kontrolou zplodin z výfuků, ale také z brzd a pneumatik.

ČTĚTE TAKÉ: O dětech unesených z Ukrajiny nezávislé info nemám, řekl europoslanec David. Jste mimo, zuřil Zdechovský

Evropa podle politologa čelí v automobilovém průmyslu vysoké konkurenci ze strany USA a Číny. „Jestliže se nebude chovat ekonomicky racionálně, ale bude se řídit spíš ideologicky, tak tento zápas prohraje. To povede k ještě většímu snížení už tak nalomené sociální a životní úrovně českých i evropských občanů,“ doplnil politolog.

Podle Valeše není EU už dlouho jednotná. České republice se ale ani v rozdělené Unii nedaří prosazovat národní zájmy. „Řadě národů to jde, nám očividně ne,“ pronesl ve vysílání CNN Prima NEWS. Česká republika je podle něj jasným příkladem země, proti jejímž zájmům jde norma Euro 7.

Čeká nás boj s elektromobily z Číny?

Europoslanec Alexandr Vondra (ODS) ve středečním speciálu CNN Prima NEWS přímo ze Štrasburku nastínil, že pokud se norma Euro 7 razantním způsobem neoseká, pak to povede k mnoha různým problémům například v elektromobilitě, kde roste význam čínského průmyslu. „Tam považuju jednu věc jako chybu. Evropa se tím fakticky vzdává Číně. To máte jako s mobily,“ řekl Vondra s odkazem na dřívější dominanci finské značky Nokia, kterou následně vytlačily z trhu čínské telefony značek Huawei nebo Xiaomi.

S varováním Vondry se shodují i někteří komentátoři. „Docela dobře si umím představit situaci, že Čína bude do Evropy vyvážet elektromobily, které budou cenově dostupnější, než ty evropské,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS novinář Týdeníku Echo Martin Weiss.

Tlak čínské konkurence a nutnost korekce zmiňované normy popsal i komentátor Adam Černý. Má však za to, že EU by mohla mít k dispozici prostředky, kterými by se dovoz čínských elektromobilů do Evropy mohl omezit. „Jak to sleduji, tak jsou nástroje, jakým způsobem se tomu postavit. Například lze uvažovat o tom, jaké jsou dopady výroby elektroautomobilů v Číně, jestli tam nejsou důsledky pro životní prostředí. Tam si myslím, že by EU mohla mít nástroje, jak by mohla třeba zatížit dovoz,“ komentoval Černý.

Tagy: