Nejnovější aktualizace operačního systému iOS mobilních telefonů iPhone může odstartovat eskalaci sporu mezi jejich výrobcem, tedy firmou Apple, a společností Facebook, která stojí nejen za stejnojmennou sociální sítí, ale vlastní také Instagram a komunikační platformu WhatsApp.
Aktualizace přináší očekávanou úpravu odemykání v modelech s rozpoznáváním obličeje, kdy iPhonypůjdou takzvaně odemknout i s nasazenou rouškou nebo respirátorem.
Zdrojem sporů mezi oběma technologickými společnostmi se však pravděpodobně stane ochrana osobních údajů ze strany Apple. iPhony se totiž při této aktualizaci ptají, zda má být při otvírání aplikací povolené sledování. Dosud museli uživatelé možnost vypnout sledování v telefonu hledat.
V nové aktualizaci operačního systému iOS 14.5, který Apple uvolnil v úterý 27. dubna, jsou uživatelé nově dotázáni již ve výchozím nastavení. A musí „aktivně souhlasit“ s tím, že aplikace mohou zachycovat aktivitu na internetových stránkách jiných společností a v dalších aplikacích. Apple to nazývá „Transparentnost sledování aplikací“.
Každému uživateli, který po aktualizaci otevře aplikaci Facebook na svém iPhonu, se nově zobrazí: „Facebook žádá o povolení zaznamenávat vaše aktivity v aplikacích a webových stránkách jiných společností.“ To pak lze povolit, či odmítnout.
A právě toto se zdá být jablkem sváru. Zakladatele a generálního ředitele Facebooku Marka Zuckerberga totiž znepokojuje možnost, že velký počet uživatelů žádost odmítne. Analytická firma App Annie odhaduje, že půjde o 90 procent případů. A to by Zuckerbergově společnosti mohlo způsobit miliardové ztráty, protože sběr dat představuje jeden z hlavních obchodních modelů aplikací Facebook, Instagram a WhatsApp. Na jejich základě firma prodává personalizovanou reklamu.
Poškozuje Apple malé firmy?
Ochrana dat je pro Apple, výrobce nejen mobilních telefonů, ale také chytrých hodinek, tabletů iPad či počítačů, především dobrým prodejním argumentem pro to, aby co nejvíce lidí používalo jeho hardware. „Apple si v posledních dvou, třech letech uvědomil, že se od společností, jako jsou Google a Facebook, může odlišit tím, že se zaměří na ochranu dat,“ vysvětlil v komentáři pro německou televizi ZDF expert na mobilní zařízení a sociální sítě Markus Beckedahl.
Proto například Apple v poslední době ve svém obchodě s aplikacemi App Store zveřejňuje, jaká data ta která aplikace shromažďuje. Vstupuje tak do souboje se společností Facebook, na kterou útočí právě skrze „transparentnost sledování aplikací“.
Oficiálně se ale podle ní nic neděje. „Facebook může i nadále sledovat uživatele prostřednictvím aplikací a webových stránek jako dříve. Transparentnost sledování aplikací v iOS 14 bude vyžadovat pouze to, aby předem požádal o povolení,“ napsal generální ředitel Apple Tim Cook na sociální síť Twitter.
Facebook se proti nové funkci bouří od chvíle, co Apple loni v létě oznámil, že ji zavede. Podle Zuckerberga Apple pouze sleduje své obchodní zájmy. „Apple je jedním z našich největších konkurentů,“ řekl v lednu. Facebook tvrdí, že miliony malých firem spoléhají na personalizované reklamy a v důsledku aktualizace se sníží jejich příjmy. Zřídil dokonce webovou stránku kampaně, která burcuje podnikatele proti aktualizaci Apple.
V bitvě obrů mohou zvítězit uživatelé
Ann Cathrin Riedelová, předsedkyně internetového politického sdružení Load e.V. a členka strany FDP ale nevěří, že malé podniky aktualizací trpí. „Co říká Facebook, je blbost. Zneužívá malé firmy,“ zdůraznila. Aktualizace totiž pravděpodobně nejvíce zasáhne samotný Facebook, kterému prognózy předpovídají miliardové ztráty v tomto čtvrtletí.
„Různé obchodní zájmy, které kolidují, vedou k bitvě obrů,“ komentoval počínání obou firem Beckedahl. „V boji technologických gigantů bychom se v ideálním případě mohli stát vítězi my – uživatelé. Až do teď jsme byli vždy poražení, pokud jde o netransparentní, tajné sledování. Tato aktualizace by to mohla změnit,“ dodal.