S označením si sice Audi neví rady, ale auta dělá stále skvělá. Důkazem toho je i nejnovější přírůstek v podobě modelu A5, který mimo jiné získal bronzovou medaili v české anketě Auto roku 2025. Nezasloužil by si přeci jen ještě lepší umístění? To jsem zjišťoval během týdenního redakčního testu.
Když Audi představilo svou novou strategii označování svých modelů, tedy že spalovací budou označena sudým číslem a elektrická lichým, vzbudilo to rozporuplné emoce. Proč měnit něco, co je už roky zajeté? Nepamatuji si, kdy by se přejmenování něčeho, na co jsou zákazníci zvyklí, vyplatilo. V Ingolstadtu si za tím však přes všechny negativní ohlasy stáli a zanedlouho představili model A5, první auto s tímto novým označením.
K TÉMATU: BMW za cenu Škody Karoq překvapí odhlučněním i spotřebou tříválcového motoru. Jen ten design
Ve skutečnosti jde však o novou generaci A4, přičemž původní A5 skončila zatím bez nástupce. Třešničku na dort tomu Audi dalo před pár týdny, kdy ohlásilo, že se vrací ke starému označení. Mezi tím však stihlo představit další model s označením „spalovací liché, elektrické sudé“, a to luxusní elektromobil A6 e-tron. Tyto dvě auta tak zůstanou jedinými, kterých se nové označení dotkne, protože měnit už se nebude.
Každopádně to nemění nic na tom, že i v těchto zmatcích ingolstadtská automobilka dokázala dál vyrábět špičkové vozy. První z nich, tedy A5, jsem si měl možnost během týdenního testu vyzkoušet a nestačil jsem se divit, jak skvělé vlastně je. Přitom první dojmy tak dobré nebyly. Designově se mi totiž nová A5 nelíbila, připadal mi tuctová, ničím nezajímavá. V zadní části kombíku jsem pak dokonce viděl Peugeot 508.
Příliš tomu nepomohla ani zvláštní stříbrno-modrá barva karoserie, kterou oblékal testovaný kousek spolu s obyčejnými 19palcovými koly. Můj názor se změnil až ve chvíli, kdy jsem viděl rudě červený liftback s černými koly. Záleží tedy, jak si A5 ve finále nakonfigurujete. Zároveň ale musím uznat, že mezigenerační posun tam rozhodně vidět je. Vyzdvihnout musím zejména přední masku chladiče v kombinaci s moderními LED světlomety, které Audi A5 pasují na vůz prémiového segmentu.
Zajímavá je ale nyní také zadní část, jejíž dominantou jsou sdružené světlomety a mohutný zadní difuzor, pozor, s pravými koncovkami výfuku. Přitom jsem testoval základnější benzinový motor, žádné „Sko“. Také Audi pak po vzoru BMW přešlo na kliky dveří integrované do dveří, které nejenže vypadají lépe, ale zároveň nezhoršují aerodynamiku. V dnešní době se totiž každý ušetřený gram CO2 počítá.
Narostla, ale kufr se zmenšil
Co se týče samotných rozměrů, tak nová A5, tedy nová generace původní A4, je ve všech ohledech mírně větší než předchůdce. Na délku kombík narostl o necelých sedm centimetrů na 4829 milimetrů, na šířku o více než centimetr na 1860 milimetrů a na výšku o 2,5 centimetru na 1460 milimetrů. Samotný rozvor se potom natáhl o zhruba sedm centimetrů na 2892 milimetrů.
Díky tomu si teď cestující mohou užívat více vnitřního prostoru než kdykoliv předtím. Místo pro nohy v první a druhé řadě sedadel totiž narostlo o neuvěřitelných 12 centimetrů! O něco více prostoru mají cestující také v loktech, naopak střecha je o dva centimetry nižší. Nicméně to nemění nic na tom, že i dozadu se nyní vejdou cestující s výškou atakující klidně až 190 centimetrů.
Uskromnit se ale budou muset se zavazadly, kufr se totiž mezigeneračně zmenšil, a to o 19 litrů na celkových 476 litrů. To je na kombík střední třídy poměrně málo, takový Mercedes třídy C zvládne odvézt 490 litrů nákladu, BMW řady 3 až 500 litrů a nový Volkswagen Passat či Škoda Superb dokonce až 690 litrů v základním uspořádání. Ve skutečnosti ale kufr audiny působí vlastně docela prostorně a hlavně má ideální oválný tvar.
V nové A5 se cítíte jako doma
Abych se přiznal, interiéru nové A5 jsem od začátku neholdoval a vlastně úplně neholduji ani po týdenním testu. Nevím, kolik si v Ingolstadtu myslí, že cestující potřebují displejů, ale za mě jsou prostě čtyři jen v přední části prostě moc. To je head-up displej, palubní displej, multimediální displej a ještě displej pro spolujezdce. V základu samozřejmě máte pouze ty dva hlavní, takže se bavíme o dobře vybaveném autě.

Uvnitř najdeme zcela přepracovaný interiér. Palubní deska klade důraz na obrazovky, říká se tomu digitální pódium. Zdroj: Bart Běhal
Bez ohledu na to, že přístrojová deska vlastně nemá vůbec žádný design, protože je posázená displeji, které na sebe navíc příliš nenavazují, mně osobně už takové množství obrazovek podvědomě bere pozornost. Možná by to nebylo tak hrozné, kdyby hlavní středový displej nebyl velký jako některé televize.
Ano, možná si teď říkáte, tak si za tu třetí obrazovku u spolujezdce jednoduše nepřiplatím, jenže tím se připravíte o jiné zajímavé prvky výbavy. Ona je totiž součástí volitelného balíčku zahrnujícího mimo jiné i matrixové přední světlomety, které prostě u Audi mít chcete, jelikož svítí fantasticky. Výhodou však je, že pokud se auto hýbe, obraz třetího displeje jako řidič nevidíte. V Audi to udělali jako prevenci, aby řidič dával při řízení větší pozor.
Samotné fungování displejů, zejména pak toho středového, musím ale pochválit. Nezasekává se, okamžitě reaguje na dotyk prstu a má opravdu velmi kvalitní grafiku. A i když se skrze něj nastavuje klimatizace, je ovládání intuitivní a hned po ruce ve spodní liště obrazovky. Co však nepochopím, je, proč se Audi rozhodlo dát na volant dotyková tlačítka, když například Volkswagen od nich konečně upustil. Opět se mi stávalo, že jsem při otáčení volantem některá z nich nechtěně stiskl. Ach jo...
Naopak dotykový displej na dveřích řidiče, přes který se ovládají zrcátka, paměť sedadel, dětská pojistka nebo dokonce mlhovky, mi smysl dává. Na jedno místo totiž sdružuje veškerá tlačítka, která chcete mít jako řidič hned po ruce. I přes všechny divnosti musím navíc přiznat, že mě interiér nové Audi A5 doslova pohltit. Stačí nasednout a všechno kolem vás doslova obejme a pohladí příjemnou atmosférou, že se tu hned cítíte jako doma. V mém případě tomu hodně napomáhala neobvykle komfortní látková sedadla, která bych rozhodně upřednostnil před koženými.
Spotřeba skoro jako u dieselu
Mnohé pak uspokojí i to, co najdeme pod kapotou. Jsou tady totiž pouze benzinové nebo naftové motorizace, a to s výkony od 110 až do 367 koní patřících vrcholné Audi S5. Zatímco s pohonem všech čtyř kol můžete počítat, s manuální převodovkou už nikoli. Nová A5 už je k mání výhradně se sedmistupňovou automatickou převodovkou. Já měl během týdenního testu možnost vyzkoušet silnější benzinový čtyřválec o výkonu 150 kW spolupracující s pohonem všech čtyř kol quattro.
V první řadě mě překvapila jeho spotřeba, která ve městě činila 7,1 litru, na dálnici 6,7 litru a mimo město dokonce jen 5,5 litru, to jsou na benzinový dvoulitrový čtyřválec, navíc s pohonem všech kol, opravdu velmi nízké hodnoty. Z pohledu dynamiky jde pak o zcela dostačující volbu, kterou podtrhuje zrychlení z nuly na stovku za 7,6 sekundy. Spíše než že by auto trhalo asfalt, se mi líbí jeho plynulá akcelerace. V celém spektru otáček má vlastně velmi podobný zátah, což navazuje na příjemný pocit komfortu.
Když už jsem zmínil ten komfort, tak si dovolím do nebes vychválit to prvotřídní odhlučnění nejen motoru, ale celé kabiny. Uvnitř není slyšet prakticky nic, a to ani od kol či podvozku. Jo a když už jsme u toho podvozku, tak ten má A5 úplně nový. Jako první auto totiž stojí na základu PPC, což zjednodušeně znamená prémiová platforma pro podélně uložené spalovací motory. V kombinaci s tužším nastavením tlumičů a chytrými elektronickými systémy dělá z Audi A5 jedno z nejstabilnějších a jízdně nejvyspělejších aut ve své třídě.
Dokonalý dálniční křižník
Vůbec nejlepší je však audina na dálnici, kde doslova dokáže kouzlit s rychlostí. Pokud budete mít tu možnost, vezměte A5 na německou dálnici a zkuste jet bez dívání se na budíky pocitových 130 km/h. Poté se koukněte na tachometr a schválně mi do komentářů napište, kolik jste jeli. Při mých pocitových 130 km/h jsem měl na tachometru 180 km/h, šílený! Když pak jedete po jižní spojce v Praze osmdesátkou, máte pocit, že se pohybujete rychlostí tekoucího sirupu. Tenhle pocit jsem naposledy zažil v BMW i7 nebo Mercedesu třídy S, to jsou mnohem dražší a luxusnější auta než je A5 s cenou od 1 157 000 Kč v karoserii liftback a od 1 199 000 Kč v kombi.
Na druhou stranu Audi A5 není pouhé přemisťovadlo, je to také auto, které vás bude bavit. Já s ním jezdil po klikatých okreskách na Vysočině a líbilo se mi, jak přední náprava i na horším povrchu lepí a naopak zadní náprava se občas kontrolovatelně smýkne, takže to může být opravdu sranda. Po většinu času však testovaná A5 držela jako přibitá, jelikož jí jistil pohon všech čtyř kol quattro, který podle potřeby rozděluje výkon mezi přední a zadní nápravu. Při ustálené jízdě například po dálnici pak systém zadní nápravu automaticky odpojí, čímž sníží spotřebu paliva.
Jedno velké překvapení
V neposlední řadě musím pochválit velmi hravé řízení, je sice lehčí, ale chirurgicky přesné. A aby auto ještě lépe zatáčelo, je tu systém, který při průjezdu zatáčkou přibrzďuje vnitřní kolo a posílá výkon na to vnější. Převodovka pak jakoby v autě vůbec nebyla, A5 řadí bez povšimnutí a jakéhokoliv zaváhání. Audi se navíc povedlo výrazně zkrátit prodlevu po sešlápnutí plynu, takže i za to velká pochvala.
Závěrem tedy musím přiznat, že jak se mi nové Audi A5 ze začátku nelíbilo, po týdnu jsem ji vracel se slzami v očích. Tohle auto je za mě minimálně jízdně největším překvapením poslední doby a vlastně se jen divím, že ho čeští novináři nenominovali na české Auto roku 2025. Některé věci sice šly udělat lépe, ale ve výsledku by si za mě tento titul zasloužilo. Kompletní ceník nové Audi A5 najdete pod tímto odkazem, kompletní srovnání s BMW řady 3 a Mercedesem třídy E potom tady.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Nejdražší auto v Česku: Z nuly na sto dřív než formule a inspirace komiksem, z cenovky mrazí