Veleúspěšný mnichovský hatchback označený jedničkou se dočkal v pořadí už čtvrté generace, která je spíše jakousi mírnou evolucí té předchozí. I tak ale ukrývá řadu zajímavých novinek. Jaké to jsou a zda se promítly i do samotné jízdy? To jsem zjišťoval během prvního svezení z Prahy do Kryštofova Údolí a zpět.
Už na první pohled je zřejmé, že předlohou pro čtvrté vydání bylo pro designéry právě to předchozí třetí. Mnichovský hatchback vlastně jen lehce narostl, zbavil se zbytečností a celkově se vzhledově uhladil. Díky užším světlům a protáhlé přední kapotě ve stylu šestkového bavoráku teď působí výrazně elegantněji. Svítící maska chladiče, která bude k dostání od listopadu, má pak nahradit lesklý chrom. U jedničky tak bude k mání vůbec poprvé.
K TÉMATU: Světový bestseller dostal lepší techniku i design. V Česku se teď prodává od 554 900 Kč
Vzadu najdeme přepracovaný světelný podpis a po bocích nově až 19palcová kola. Ani uvnitř pak rozhodně nezůstal kámen na kameni. Stejně jako karoserie, tak i interiér prošel depilací. Zmizelo vše nepotřebné, a to potřebné se přesunulo do dvou displejů. Ten před řidičem má standardně 10,25 palce, zatímco ten středový pro multimédia dokonce 10,7 palce. Pod ním pak nechybí odkládací prostor, popřípadě bezdrátové nabíjení.
Nové BMW řady 1 Interiér zdobí nové dekorativní prvky i propracovanější ambientní osvětlení. Zdroj: BMW Česká republika
Zbylá fyzická tlačítka se nachází pod pravou rukou řidiče. Nechybí tu například volič automatické převodovky, volič jízdních režimů, startovací tlačítko nebo výstražný trojúhelník (blikačky). Ceny na českém trhu startují na částce 760 500 Kč. Jsou tedy o něco vyšší než dříve, ale zase přibyla spousta výbavy, nové technologie a tak podobně. Ve výsledku by tedy měla hodnotou odpovídat předchozí generaci.
Žádný full ani plug-in hybrid
V nabídce zůstává také široká paleta motorizací. Tou základní je benzinový tříválec 116 (v nové generaci bez „i“, tímto písmenem se totiž označují už jen elektrické verze) s výkonem 90 kW. Následuje silnější tříválec 120 s výkonem 125 kW a dvě vrcholné čtyřkolky - M123 s výkonem 218 koní a M135 xDrive s rovnými 300 koňmi.
Vstupní branou do světa naftových motorů je 118d, tedy naftový čtyřválec s výkonem 110 kW. Silnější diesel potom nese označení 120d a poskytuje až 120 kW. V rámci prvních českých jízd mezi Prahou a Kryštofovým Údolím jsem měl možnost vyzkoušet základnější benzinovou jednotku 120 a tu naopak nejostřejší, tedy M135 xDrive.
BMW 120 je doslova univerzálem pro každého bez ohledu na to, zda jezdíte krátké vzdálenosti po městě nebo delší cesty do zahraničí. Tohle auto vás totiž nadchne svým dokonalým odhlučněním, rozumnou spotřebou i dostačující dynamikou. Pokud jedete v běžném provozu, chod motoru nemáte prakticky šanci postřehnout. To je na tříválec opravdu nevídané. Z pod kapoty se začíná ozývat až při prudším sešlápnutí plynu.
Spotřebou by pak BMW 120 mohlo konkurovat kdejakému dieselu. Mimo město je schopné jezdit okolo 5,5 litru, ve městě lehce pod sedm litrů a na dálnici za 6,5 l/100 km. Samozřejmě jsou to ale zatím jen výsledky prvních měření při cestě z Kryštofova Údolí do Prahy. Zrychlení z nuly na stovku za 7,8 sekundy pak na papíře vypadá o něco hůře než ve skutečnosti. Odspodu BMW 120 totiž zrychluje opravdu svižně, přičemž o výkon přichází až ve vyšších rychlostech. Co bych však vytkl, je poměrně hluboká prodleva po sešlápnutí plynu. Každopádně pak už převodovka řadí hladce a rychle.
Nový je nejen design
Podvozek u nové generace dostal přední i zadní stabilizátor, a zadní náprava křížovou rozpěru, která ji zpevnila o 50 procent. Nová rozpěra je také na přední nápravě. Všechna provedení jsou teď navíc vybavena tlumiči s frekvenčním tlumením (FSD). To však nemění nic na tom, že auto je mnohdy až zbytečně tuhé a tvrdé. Zejména pak na městských nerovnostech či rozbitých okresních silnicích.
Ještě o poznání horší je to pak u BMW M135, které dostalo výztuh ještě více. Podvozek tak sice působí velmi agilně v zatáčkách, jenže pouze v místech, kde je hladký asfalt. Jakmile je v nich nerovnost, auto začne okamžitě odskakovat. Na druhou stranu, pokud jsou podmínky ideální, BMW M135 xDrive drží jako přibité na suchu i na mokru. Nenaklání se a ze zatáček vyjíždí s naprostou lehkostí
Rovných 300 koní a pohon všech kol navíc řidiči dovoluje být na výjezdu opravdu rychlý, a to bez větších korekcí do řízení. Jo, a když už jsem u toho řízení, tak to je tradiční bavorácké. To znamená citlivé, přesné a zábavné. Také brzdy fungují skvěle a ve finále mi nevadil ani ten umělý zvuk motoru z reproduktorů. Je de facto stejný jako u ostatních „eMkových“ modelů.
Vyslyšeli prosby zákazníků
Je vidět, že v Mnichově nelenili a vše, na co si zákazníci i odborníci stěžovali, vzali a předělali. Díky tomu je teď jednička ideálním autem pro každého, kdo chce vstoupit do světa BMW za co nejnižší možnou cenu. Má široký výběr motorizací, bohatou základní výbavu, prémiový design i celkem prostornou kabinu a kufr. Sráží ho vlastně jen drobnosti, které ale stejně většina běžných zákazníků stejně řešit nebude.
Kompletní ceník nového BMW řady 1 naleznete zde. Porovnání s konkurencí potom tady.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pozor na vysoké pokuty v Německu. U sousedů platí nová pravidla pro celoroční pneumatiky