Toyota nám na španělské Ibize odprezentovala druhou generaci svého stěžejního modelu C-HR. Novinkové SUV stejně jako jeho předchůdce staví na futuristickém designu, uživatelsky přívětivém interiéru a vytříbených jízdních vlastnostech. Hybridní pohony pak doplnila „zelenějším“ plug-in hybridem a vše ještě podpořila agresivní cenovou politikou.
Příchod Toyoty C-HR v roce 2017 znamenal revoluci ve vnímaní designu u takzvaných crossoverů. Ostré členité tvary karoserie v kombinaci s mohutnými nárazníky a high-tech prvky doslova šokovaly svět. Tohle auto vyčnívalo, ať se ukázalo kdekoliv. A že se ukazovalo, protože za zhruba šest let výroby se ho prodalo přes 840 tisíc kusů!
K TÉMATU: Nová Toyota Land Cruiser na živo: Off-road s nezaměnitelným retrostylem a naftovým motorem
Přijít tedy v druhé generaci s něčím ještě odvážnějším a jedinečným nebylo zejména pro designéry vůbec jednoduché. Nakonec se jim to ale opět povedlo. Silueta i tvar karoserie zůstaly prakticky shodné s předchůdcem, kdežto maska chladiče už je od základu jiná. Nyní má tvar žraloka kladivouna, což je a bude specifický podpis všech nových Toyot. Po stranách dále nechybí podlouhlé a zároveň špičaté Full LED světlomety.
Zadní část vozu je vrstvená a dominují jí opět Full LED světla, tentokrát v podobě tenké linky. Tu pak vůbec poprvé rozděluje na dva segmenty světelný nápis Toyota C-HR. Jedinou vadou na kráse je fakt, že kvůli evropským legislativám může svítit pouze ve chvíli, kdy auto stojí. Jakmile řidič nastartuje, automaticky zhasne. Všechny další úpravy včetně zabudování klik do karoserie nebo nasazení pozvolněji se svažujícího čelního skla pak měly za cíl snížit odpor vzduchu.
Kouzelné střešní okno
V interiéru nové C-HR sází na ozkoušenou „toyotí“ architekturu, akorát v modernějším a kvalitnějším pojetí. Podle českého zastoupení automobilky jde o vůbec nejkvalitnější interiér z řad modelů japonského výrobce a prý ho lze dokonce přirovnat k Lexusu. S čímž nám nezbývá nic jiného, než souhlasit. I přesto, že je většina použitých materiálu z recyklátů, působí na pohled i na dotek velmi honosně. Prakticky bychom nepoznali, že nejde například o pravou zvířecí kůži.
Z technologického balíčku pak musíme vypíchnout standardně dodávaný 12,3 palcový přístrojový štít s intuitivním ovládáním skrze multifunkční volant nebo obdobně velký multimediální displej. Obrovský posun vnímáme zejména u grafického zpracování a možností konektivity. Ovšem u základní výbavy se zákazníci budou muset spokojit s osmipalcovou obrazovkou, kterou jsme bohužel neměli možnost vyzkoušet. Komu by pak dva displeje byly málo, může sáhnout ještě po head-up displeji.
Zajímavou novinkou v kabině je rovněž adaptivní osvětlení, které během dne přizpůsobuje barvy i jas. V případě hrozícího nebezpečí, kdy například vystupujete a nevšimnete si přijíždějícího vozidla, začne varovně červeně blikat. Podobně intuitivní je také střešní okno, které mění svoji průhlednost na základě počasí a času. Pokud tedy do něj praží slunce, zatemní se. Pokud je naopak venku tma, projasní se. Zároveň má i termoizolační vlastnosti. Je nutné ale počítat s tím, že je součástí jen vyšších výbav. Z prémiovějších prvků výbavy bychom neměli opomenout ani bezdrátovou nabíječku nebo audiosystém JBL.
Zavazadlový prostor nového C-HR pojme okolo 377 litrů. Plug-in hybrid ho má kvůli baterii o něco menší. Zdroj: Toyota
V rámci prostornosti Toyota C-HR nikdy nepatřila mezi premianty, což platí i u druhé generace. Vnější rozměry jsou prakticky stejné a ty vnitřní vlastně taky. O pár litrů se zvětšil pouze kufr, jinak v kabině je za zadními sedaly místa stále velmi málo. Už cestující s výškou nad 175 centimetrů budou tlačit koleny do cestujícího na předních sedačkách a hlavou téměř škrtat o strop. Pomoci může pouze střešní okno, které díky absenci clony přidává dobré tři centimetry výšky. Vepředu se pak sice zvětšil prostor pro řidiče, jenže na úkor spolujezdce, jehož kolena mohou trpět klaustrofobií.
Se spotřebou naftových motorů
V nabídce nové Toyoty C-HR najdeme hned čtyři elektrifikované jednotky. Tři jsou full-hybridní, jedna pak plug-in hybridní. Základní full-hybrid spoléhá na atmosférickou benzinovou osmnáctistovku. Systémový výkon činí 140 koní. Výkonnější dvoulitr pak v kombinaci s elektromotorem poskytuje 197 koní. Ten může být buď na přední nápravě, nebo na zadní, čímž nové C-HR doplňuje pohonem všech čtyř kol.
Rozdíly mezi osmnáctistovkovým a dvoulitrovým hybridem nebyly v rámci dynamiky nijak zásadní. Obě bychom je po zkušenostech na klikatých španělských okreskách označili spíše za línější. Přišlo nám, že zátah byl stejně pozvolný jak při zrychlování z vyšších rychlostí, tak při rozjezdu z místa. Dokonce se nedostavil ani ten typický elektrický „boost“, chcete-li „kopanec“. Plynulé dávkování výkonu sice neoceníte při předjíždění, ale z hlediska komfortu už ano.
Minulá generace pak trpěla na špatné odhlučnění motoru. Zejména při vysokých dálničních rychlostech do kabiny pronikalo hučení a drnčení benzinových jednotek způsobené bezestupňovou automatickou převodovkou e-CVT. U nové Toyoty C-HR se proto rozhodli snížit otáčky motoru při mimoměstské jízdě o 500 ot. min. A rozdíl je znatelný, k hučení a drnčení aktuálně dochází mnohem později. Nedá se však říci, že by zmizelo úplně, to rozhodně ne.
Co nezmizelo, je také nízká spotřeba paliva, která se u obou motorizací v městském provozu bez problému dostane i pod pět litrů. My jsme jezdili křížem krážem po Ibize určitě ne nejšetrnějším tempem, přičemž nám palubní počítač ukazoval 5,9 litru na sto kilometrů v případě silnějšího dvoulitru a 5,7 l/100 km v případě slabší osmnáctistovky. Kdo by snad chtěl jezdit ještě více „eko“, může sáhnout po plug-in hybridu s výkonem 223 koní a dojezdem čistě na elektřinu až 66 kilometrů.
Auto pro každého
Jízdními vlastnostmi nová Toyota C-HR nadchne starší, ale i mladší publikum. Je vyvážená, takže s ní lze pohodlně jezdit ve městě a o víkendu se bavit na okreskách cestou na chatu. To platí zejména pro základnější verze na 17 až 19palcových kolech se standardními tlumiči. Vyšší provedení na dvacítkách nebo plug-in hybrid pak dostal zbrusu nové dynamické tlumiče FSC, které reagují na aktuální kmitočet. Měly by tak lépe potlačovat hluk a vibrace od vozovky.
V praxi jsme však zásadnější rozdíl nezaznamenali, ba naopak nám základnější varianta přijde stále o chlup komfortnější, především pak na příčných nerovnostech. C-HR na dvacítkách je ale pro změnu lepší v zatáčkách. Nenaklání se, je stabilnější a k silnici je přisátá jako chobotnice ke kameni. Pokud se dostanete za limit, překvapivě se nebrání nedotáčivostí, ale spíše příjemnou a snadno kontrolovatelnou přetáčivostí.
Řízení bylo převážně vyladěné do města, což cítíte už po prvním zatočení. Je totiž lehké a velmi přesné. Jen škoda, že auto nemá větší rejd. Trochu zbytečný je za nás sportovní režim, v němž řízení až příliš ztuhne a otupí se. Prakticky řidiči nedává žádnou zpětnou vazbu, takže raději zpět do normálního nastavení. Nejlépe nefungovaly ani brzdy, které se po chvíli ostřejší jízdy začaly připalovat jako kakajíčko na hrnec, když ho zapomenete na hořící plotně. Jinak je však nová Toyota C-HR naprosto univerzálním náčiním pro všechny věkové kategorie. Vlastně není nikdo, koho by měla vyloženě urazit
Vybavené a dostupné
Oslovit široké publikum zákazníků by měla i samotná cena, kterou se Toyota při vstupu nového C-HR na trh rozhodla zkrášlit akčním zvýhodněním. Díky tomu teď druhou generaci oblíbeného městského crossoveru pořídíte už od 734 900 Kč nebo dokonce za 699 900 Kč při využití výkupu vašeho stávajícího vozu. Bavíme se o výbavě Comfort a hybridním ústrojí, jemuž dominuje benzinová jednaosmička (140 kW). Kompletní přehled výbav a motorizací včetně cen najdete pod tímto odkazem. Pro srovnání s úhlavními konkurenty pak klikněte sem.