Automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku představila své první kompaktní SUV s elektrickým pohonem. Zbrusu nový model Q4 e-tron přijíždí hned ve dvou karosářských provedeních, se třemi výkonnostními verzemi a relativně příznivou cenovkou. Dojezd na jedno nabití by měl přitom činit až 520 kilometrů. První vozy dorazí na evropské trhy v červnu letošního roku.
Vše začalo v roce 2019, kdy ingolstadtská automobilka vpustila do výroby vůbec první čistě elektrický model e-tron. Následně konvenční SUV doplnila atraktivnější varianta à la kupé, tedy Sportback a teprve před pár měsíci se Audi pochlubilo se sportovním sedanem e-tronem GT. Nyní rozšiřuje svou rodinu elektrických modelů o další SUV zvané Q4 e-tron.
Novinka stojí na koncernové platformě MEB vytvořené výhradně pro elektromobily. Techniku, motory, ale také baterie tak sdílí se sourozeneckým Volkswagenem ID.4 nebo Škodou Enyaq. Obdobně jako mladoboleslavský vůz, nabídne i Audi Q4 e-tron dva typy karoserií. Zákazník má na výběr mezi klasickým SUV, nebo sportovně střiženým Sportbackem, což je takové „SUV kupé“.
Také velikostně odpovídá nové elektrické Audi svým koncernovým společníkům. Q4 e-tron má vnější délku 4 590 milimetrů, vnější šířku 1 865 milimetrů a vnější výšku 1 613 milimetrů. Rozvor náprav pak činí obdivuhodných 2,76 metru. Vnějšími rozměry se tak řadí do segmentu větších kompaktních SUV.
V interiéru Audi slibuje, že na zadních sedadlech je místa jako v Q7 – značka garantuje pohodlné sezení i pro osoby s výškou 1,9 metru, a to i přes svažující se střechu Sportbacku. U klasického modelu pak bude prostor pro hlavu ještě větší. Vedle slušného místa v kabině, nabídne Audi i slušný objem zavazadelníku, konkrétně 520 litrů (Sportback 535 litrů), po sklopení zadních sedadel (v poměru 40:20:40) dokonce až 1 490 litrů (Sportback 1 460 litrů).
Audi na steroidech
Audi činí s modely Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron další krok ve vývoji designového stylu u elektromobilů. Obě kompaktní SUV přinášejí do sériové výroby tvarová řešení, s nimiž na začátku roku 2019 přišly studie Audi Q4 concept a Audi Q4 Sportback e-tron concept. Design okamžitě zaujme výraznými proporcemi s krátkým předním převisem, velkými koly (od 19 do 21 palců) a vypracovanými svaly.
U modelu Audi Q4 Sportback e-tron ústí mimořádně nízká linie střechy ve stylu kupé do expresivně tvarované zádě. Nízko umístěný zadní spoiler přitom rozděluje zadní okno na dvě části. Jak je pro značku Audi typické, vyznačuje se její moderní design současně také funkčností a aerodynamikou. Q4 e-tron dosahuje součinitele aerodynamického odporu vzduchu 0,28, Sportback se může pochlubit hodnotou 0,26.
Obě kompaktní SUV sjíždějí na přání z montážní linky se světlomety Matrix LED, které co nejlépe osvětlují vozovku, aniž by oslňovaly ostatní účastníky silničního provozu. Světovou novinkou jsou různé varianty charakteristického světelného designu. Řidič má v ovládacím systému MMI touch na výběr čtyři různé digitální světelné designy.
Zadní svítilny jsou vzájemně propojeny světelným pásem. Zákazníci si mohou vybírat z osmi barev laků karoserie včetně nového metalického odstínu aurora violet. Kromě základní verze jsou k dispozici dvě linie vnější výbavy Advanced a S line.
Recyklovaný interiér
Architektura interiéru nové Audi Q4 e-tron je téměř shodná s ostatními modely ingolstadtské automobilky. Přístrojová deska je zaměřena na řidiče a rozdělena do samostatných částí. Ozdobné obložení na straně spolujezdce se bude krátce po uvedení na trh dodávat na přání s novou technickou tkaninou, která obsahuje recyklované materiály. Samostatný horizontální ovládací panel nese volič provozních režimů pohonu. Ve sportovním interiéru S line jsou sedadla čalouněna tkaninou s vysokým podílem recyklovaného polyesteru. Pro sedadla jednoho vozu se zužitkuje 26 recyklovaných lahví PET o objemu 1,5 litru.
Zcela nový je také volant s dotykovými plochami, ale i pádly, díky kterým můžete volit jednu ze tří úrovní rekuperace. Přístrojové desce dominuje 10,1- až 11,6palcový displej infotaimentu. Před řidičem pak standardně stojí 10,25palcový digitální přístrojový štít s nepřeberným množstvím informací.
Na přání mohou být modely Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron vybaveny průhledovým displejem s rozšířenou realitou. Tento systém vkládá do reálného okolí pokyny některých asistenčních systémů a navigační symboly. Řidič je tak může mnohem rychleji a lépe vnímat. Dynamické zobrazení využívá velkou zobrazovací plochu a řidič ho vnímá, jako by se virtuálně vznášelo ve vzdálenosti 10 metrů nebo více.
Tři různé verze
Při uvedení na trh, tedy v červnu tohoto roku se nové elektrické SUV od značky Audi bude nabízet hned ve třech výkonnostních verzích. Základem bude provedení Q4 35 e-tron, které je osazeno jedním elektromotorem vzadu s výkonem 125 kW (170 koní) a točivým momentem 310 N.m. Zdrojem energie bude baterie s využitelnou kapacitou 52 kWh, která dle výrobce zajistí dojezd až 341 km, respektive 349 v případě Sportbacku. Tuto základní variantu „qvéčtyřky“ bude možné nabíjet AC nabíječkou výkonem až 7,4 kW, u DC nabíječek pak výkonem až 100 kW.
Zlatou střední cestou bude verze Q4 40 e-tron, opět s jedním elektromotorem na zadní nápravě, ale tentokrát o výkonu 150 kW (204 koní). Točivý moment zůstává na 310 N.m. Najdeme zde však větší akumulátor s využitelnou kapacitou 77 kWh. S větší baterií jde ruku v ruce delší dojezd, který u této varianty činí vůbec nejvíce až 520 kilometrů (rozdílnou hodnotu pro Sportback Audi neuvádí).
Vrchol nabídky zastane verze Q4 e-tron 50 quattro se dvěma elektromotory na každé nápravě, a tudíž pohonem všech kol. Hnací ústrojí poskytne výkon 220 kW (299 koní) a točivý moment 460 N.m. Stejně jako u předchozího provedení i zde je použita větší 77kWh baterie. Dojezd na jedno nabití je udáván na 488 km, respektive 497 km pro karoserii Sportback. Nejsilnější Audi Q4 e-tron akceleruje z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy a maximálně dosáhne 180 km/h.
Verze modelu s větší kapacitou baterie (77 kWh) již umožňují AC dobíjení výkonem až 11 kW, DC až 125 kW. Pro variantu Q4 40 e-tron pak Audi uvádí rychlost dobití baterie na 80 % u 125kW nabíječky za 38 minut. Deset minut nabíjení má tak zajistit navýšení dojezdu o 130 km.
Technické parametry v tabulce
Audi | Q4 35 e-tron | Q4 40 e-tron | Q4 50 e-tron quattro |
---|---|---|---|
Výkon | 125 kW | 150 kW | 220 kW |
Točivý moment | 310 N.m | 310 N.m | 460 N.m |
Dojezd (WLTP) (SUV / Sportback) | 341 km / 349 km | 520 km / 528 km | 488 km / 497 km |
Zrychlení 0–100 km/h | 9 s | 8,5 s | 6,2 s |
Pohon | Zadních kol | Zadních kol | Všech kol |
Využitelná kapacita baterie | 52 kWh | 77 kWh | 77 kWh |
Výkon rychlonabíjení | 100 kW | 125 kW | 125 kW |
Výkon palubní nabíječky | 7,4 kW | 11 kW | 11 kW |
Tažná kapacita | 1 tuna | 1,2 tuny | 1,2 tuny |
Dobré jízdní předpoklady
Vysokonapěťová sada akumulátorů je u Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron uložena mezi nápravami, což zajišťuje nízké těžiště a vyvážené rozložení hmotnosti. Na přání dodává Audi pro všechny varianty nového modelu sportovní podvozek, který karoserii snižuje o 15 milimetrů (sériová výbava verze S line). Kromě toho je k dispozici systém Audi drive select s různými jízdními režimy (sériová výbava verze Sportback) a progresivní řízení, jehož převod je s rostoucím úhlem otočení volantu strmější (sériová výbava verzí quattro). Audi drive select se dodává i pro Sportback s pohonem zadních kol.
Již sériová výbava kompaktních SUV s elektrickým pohonem zahrnuje velký počet asistenčních systémů. Mezi ně patří prediktivní asistent pro hospodárnou jízdu, který podporuje předvídavý způsob řízení s optimální spotřebou elektrické energie.
První auta v červnu
První vozy Audi Q4 e-tron dorazí na evropské trhy v červnu 2021, Q4 Sportback e-tron bude následovat na sklonku léta. Předprodej bude zahájen ještě v průběhu dubna. V České republice bude Audi Q4 e-tron ve srovnání s Německem nabízen s bohatší sériovou výbavou, rozšířenou tovární zárukou na 4 roky / 120 000 km a servisním balíčkem pokrývajícím 5 let s nájezdem do 120 tisíc kilometrů. Ceny jednotlivých modelů pro Českou republiku budou oznámeny se zahájením předprodeje 22. dubna. Podle informací by se však základní cena měla pohybovat okolo 1,2 milionu korun.