Novému Mitsubishi ASX není příliš co vytknout, chybí ale pohon 4x4. Zachrání celou značku?

Po dlouhých dvanácti letech se dočkala premiéry nová generace kompaktního crossoveru od Mitsubishi. Vůz využívá technických základů Renaultu Captur, nabídne tedy mimořádně praktický interiér a moderní pohonné jednotky. Někteří chataři a chalupáři však mohou postrádat pohon všech kol, který měla stávající generace.

První generace modelu ASX byla pro Mitsubishi nesporným úspěchem. Dobře se prodávalo po celou dlouhou dobu výroby a automobilce se vložené investice násobně vrátily. Původní ASX se však narodilo do úplně jiného světa. Značka se třemi diamanty ještě v roce 2010 i pro Evropu vyráběla tradiční modely jako Lancer nebo Pajero a aliance s Renaultem a Nissanem byla v nedohlednu. Novinka naopak plně využívá tohoto spojení. Jako jedni z prvních na světě jsme měli možnost si ji osahat naživo.

Doba žádá sdílení

Tomu, kdo bez hlubšího studia věci namítne, že nové ASX je jen přebrandovaným Renaultem Captur, lze oponovat v jedné podstatné věcí: sdílení techniky na úrovni celých modelů je dnes běžné a pro všechny zúčastněné nakonec prospěšné.

Příkladů bychom našli celou řadu a stále přibývají. Už dlouho se sdílení provozuje v kategorii lehkých užitkových vozů. Takový Renault Traffic se kromě původní podoby objevil také jako Opel Vivaro a Nissan Primastar, užitkové modely Peugeotu a Citroënu jsou zase známé jako Opely i Toyoty a Volkswagen Caddy existuje také jako Ford Transit Connect. Toyota propůjčila modely RAV4 a Corolla Suzuki a hybridní model Yaris Mazdě.

Koneckonců i modely koncernů Volkswagen nebo Stellantis se v jednotlivých segmentech navenek tváří odlišně, technicky jsou ale prakticky identické. K modelům, které příbuznost ke koncernovým sourozencům netají přibylo nově i Mitsubishi ASX. Ostatně, má na co navazovat. První generace ASX se vyráběla s jinými insigniemi na přídi i jako Peugeot nebo Citroën.

Všestranný model

Buď, jak buď, nové ASX je spolu s nadcházejícím uvedením staronového jména Colt jasným signálem, že před dvěma lety avizovaný odchod Mitsubishi z evropských trhů se odkládá na neurčito.

Základem novinky je tedy globální platforma CMF-B koncernu Renault-Nissan-Mitsubishi, na které od roku 2019 stojí Renault Captur. Technické detaily proto nejsou překvapením. Základem se stane litrový přeplňovaný tříválec s výkonem 91 koní, točivým momentem 160 Nm, šestistupňovým manuálem, schopností zrychlit na stovku za 13,3 sekundy a maximální rychlostí 173 km/h.

O stupeň výš bude stát čtyřválec DI-T o objemu 1,3 litru a turbem, mild-hybridní technikou a možností vybrat si šestistupňový manuál nebo sedmistupňový dvouspojkový automat (EDC). Tedy to platí pro slabší provedení s výkonem 140 koní, silnější verze naladěná na 158 koní se bude pojit výlučně s automatem.

V závislosti na konkrétní kombinaci techniky bude takto motorizované ASX schopno akcelerovat z
0 na 100 km/h za 8,5 až 10,6 vteřiny, zvládne 193, resp. 204 km/h a spotřebuje od 5,3 do 5,9 litru benzínu na 100 km.

Vrchol nabídky tvoří dva hybridy, přičemž v obou je základem atmosférická jednašestka spolupracující se dvěma elektromotory. V prvním případě zákazník dostane systémový výkon 143 koní, v tom druhém navíc i přídavný lithium-iontový akumulátor s využitelnou kapacitou 9,8 kWh (což je ekvivalent přibližně 3,9 litru benzínu), který by měl stačit na 45 kilometrů v čistě elektrickém režimu. Kombinovaný výkon plug-in hybridu je 160 koní, pojede ale jen 175 km/h.

Poháněna jsou na rozdíl od starší generace vždy jen přední kola.

Pozitiv a sociální jistoty

Od Renaultu Captur přejímá ASX také velmi chytře a účelně vymyšlený interiér. Poměrně malou plochu, kterou podvozková platforma nabízí, se podařilo využít takřka beze zbytku. Ačkoliv tedy nové ASX patří o segment níže než jeho předchůdce, na velikosti interiéru se to prakticky neprojevilo.

Snadný přístup na palubu zajišťuje systém bezklíčového ovládání, který je standardní součástí všech výbavových linií kromě základní. Pro interiér jsou v nabídce různé druhy látkových i kožených čalounění podle stupně výbavy; nechybí vyhřívání sedadel a volantu.

Centrální jednotka SDA (Smartphone-link Display Audio) funguje jako základní rozhraní řidiče, palubních systémů a infotainmentu. Zahrnuje displej o velikosti 7", resp. 9,3" vč. standardního bezdrátového připojování chytrých telefonů (Apple CarPlay® a Android Auto); v nejvyšších verzích najdeme i prémiový hudební systém BOSE®.

Pro ASX jsou k dispozici tři různé úrovně přístrojového štítu, od základního analogového systému s vestavěným displejem o velikosti 4,2" přes nastavitelný 7" digitální štít střední úrovně až po plně přizpůsobitelný 10" digitální přístrojový štít, v němž se mj. promítají pokyny navigace. Starým známý z Renaultu je i systém ovládání jízdních režimů Multi-Sense.

Šikovnou finesou je možnost přikoupit elektricky výsuvné tažné zařízení.

Podmíněná naděje

Pakliže se stratégům Mitsubishi i celého francouzsko-japonského koncernu podaří „podstřelit“ cenu výchozího Renaultu Captur a současně bude výrobce schopen dodávat na trh dostatečné množství vozů, má nové ASX slušnou naději na úspěch. Auto je to totiž velmi dobré a pokud nebudeme brát do úvahy francouzského příbuzného také svým způsobem ojedinělé a proto populární.

S Capturem se pochopitelně bude vyrábět ve stejném španělském závodě, zákazník obdrží 12letou záruku na prorezivění karoserie, 8letou záruku na baterie hybridního systému a její kapacitu nebo 160 tisíc kilometrů a standardní 5letou tovární záruku s omezením na 100 000 km.

ASX vstupuje nově do velmi populární třídy malých SUV či crossoverů, kde bude kromě Renaultu Captur o přízeň bojovat především s modely jako Škoda Kamiq, Volkswagen T-Cross nebo Peugeot 2008. To, jestli je dožene nebo dokonce předežene, do značné míry určí další osud tradiční japonské značky na evropském trhu.

Tagy:

Hlavní zprávy

Spor kvůli demonstraci: Platíte pětikilo na ruku, zuří Kalousek. Absurdní, brání se odboráři
Domácí

Spor kvůli demonstraci: Platíte pětikilo na ruku, zuří Kalousek. Absurdní, brání se odboráři

Dříve odbory hradily demonstrantům jenom dopravu, dnes jim platí pět set korun na ruku, pustil se exministr financí Miroslav Kalousek do chystaných „protestů proti chudobě“. Reagoval tím na plakát regionální buňky Odborového svazu KOVO, který vyzval své členy k účasti na demonstraci a přislíbil jim i „finanční náhradu na občerstvení“. Podle Pavla Vlčka z Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS), která protesty pořádá, je ovšem Kalouskova interpretace šířeného plakátu absurdní.

Šedivý: Zapojení USA do války na Ukrajině? Byl by to blízký přísun k třetí světové válce
360°

Šedivý: Zapojení USA do války na Ukrajině? Byl by to blízký přísun k třetí světové válce

V ruských médiích se stále častěji mluví o použití jaderných zbraní na Ukrajině. Fatální eskalací ukrajinsko-ruského konfliktu opakovaně hrozí i šéf Kremlu Vladimir Putin. Otázkou by bylo, jak by v takovém případě reagoval Západ. Podle bývalého náčelníka Generálního štábu Armády ČR Jiřího Šedivého by přímé zapojení USA do konfliktu znamenalo blízký přísun k třetí světové válce. Český generál to uvedl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS.

Infobox

Válka na Ukrajině

sledujeme živě
07:38

Drábová: Radiační situace na Ukrajině zůstává normální

07:23

Ukrajinci zaznamenali výrazný postup u Lymanu a v Chersonské oblasti. Zřejmě už také vstoupili do Luhanské oblasti, uvedl americký institut.

07:00

Nvidia ukončuje aktivity v Rusku, zaměstnancům nabídl práci v jiných zemích

06:06

Za jediný den přišli o téměř 100 vojáků, desítky tanků a další techniku, píše Ukrinform

Živě
ON-LINE: Velké ztráty Rusů na jihu. Za jediný den přišli o 30 tanků a desítky vojáků

V ruských médiích se stále častěji mluví o použití jaderných zbraní na Ukrajině. Fatální eskalací ukrajinsko-ruského konfliktu opakovaně hrozí i šéf Kremlu Vladimir Putin. Na jižní frontě mezitím Rusové za jediný den přišli o téměř 100 vojáků, desítky tanků i další techniku. Podle amerického podnikatele Elona Muska by se Kyjev měl vzdát Krymu a přijmout skutečnost, že válku s Ruskem pravděpodobně nevyhraje.

Bolestný příběh mladé tanečnice: Při ruském útoku přišla o nohu. Umřít by bylo lehčí, říká

Anastasija Šestopalová, studentka Národní pedagogické univerzity Mychajla Drahomanova v Kyjevě, se tanci věnovala profesionálně 13 let. Stará Nasťa je pryč. Tak popisuje dívka samu sebe po tragédii, k níž došlo letos 8. dubna. Toho dne ruské jednotky zaútočily raketami na železniční stanici v Kramatorsku. Devatenáctiletá dívka tam čekala na evakuaci, aby se dostala ke svým přátelům v Dněpru. Dočkala se jí ale pozdě. Při ostřelování přišla o nohu.

Laboratoře v pondělí odhalily 4 818 případů koronaviru. Přibývá i hospitalizovaných

Laboratoře v České republice v pondělí odhalily 4 818 případů koronaviru, o 87 víc než před týdnem. Výrazně ale v mezitýdenním srovnání z 1 931 na 2 035 přibylo podezření na opakovanou nákazu. Testů bylo mírně víc než před týdnem. Hospitalizovaných s covidem přibylo na 1 666 zhruba o pětinu, 42 z nich ve vážném stavu je ale méně než před týdnem. Vyplývá to z informací na webu ministerstva zdravotnictví.

Hubáčková rezignuje na post ministryně životního prostředí. Ve vládě končí kvůli zdraví

Anna Hubáčková (KDU-ČSL) se v pondělí rozhodla ze zdravotních důvodů rezignovat na funkci ministryně životního prostředí, oznámil to předseda lidovců Marian Jurečka po zasedání širšího vedení KDU-ČSL. Do čela rezortu chtějí lidovci jmenovat svého místopředsedu Petra Hladíka. V úterý bude Jurečka telefonicky informovat prezidenta Miloše Zemana. Chtěl by, aby se setkali.

Domácí zpravodajství

Redl z kauzy Dozimetr byl svéprávný už koncem dubna. Soud chyboval

Podnikatel a lobbista Michal Redl byl svéprávný již na konci dubna, tedy ještě před tím, než se stal obviněným v korupční kauze Dozimetr kolem pražského dopravního podniku (DPP). Okresní soud v Plzni, který mu v květnu nesvéprávnost prodloužil, totiž promeškal lhůtu. Vyplývá to z rozhodnutí krajského soudu, jenž v září Redlovo omezení svéprávnosti zrušil. Informovala o tom Česká televize

Další „vychytávka“ při obcházení modrých zón: Na zakrytí auta jsou strážníci krátcí

Parkování v centrech velkých měst je nesmírně vysilující záležitostí. Pokud v dané lokalitě nemáte trvalé bydliště, je to prakticky neřešitelný problém. Někteří řidiči ho řeší překrýváním registračních značek, teď se hlavním městem šíří další „vychytávka“. A dozorující orgány jsou na vynalézavce, kteří zakryjí celé auto plachtou, podle všeho krátké.

Lipavský si předvolal Putinova velvyslance. Čechům radí opustit Rusko

Ministerstvo zahraničí v pondělí aktualizovalo svoji výzvu pro české občany, aby opustili Rusko kvůli hrozbě zhoršení bezpečnosti v zemi v souvislosti s invazí na Ukrajinu. Česká diplomacie zároveň varovala před cestami na ruské území. Zhoršení bezpečnosti může nastat zejména pro občany států Evropské unie a Severoatlantické aliance (NATO), uvedlo ministerstvo v oznámení na webu. Šéf resortu Jan Lipavský (Piráti) si kvůli anexi čtyř ukrajinských oblastí a porušování mezinárodního práva předvolal ruského velvyslance. Ten pozici Kremlu k anexi ukrajinských oblastí tlumočil náměstkovi ministra zahraničí.