Novému Mitsubishi ASX není příliš co vytknout, chybí ale pohon 4x4. Zachrání celou značku?

Po dlouhých dvanácti letech se dočkala premiéry nová generace kompaktního crossoveru od Mitsubishi. Vůz využívá technických základů Renaultu Captur, nabídne tedy mimořádně praktický interiér a moderní pohonné jednotky. Někteří chataři a chalupáři však mohou postrádat pohon všech kol, který měla stávající generace.

První generace modelu ASX byla pro Mitsubishi nesporným úspěchem. Dobře se prodávalo po celou dlouhou dobu výroby a automobilce se vložené investice násobně vrátily. Původní ASX se však narodilo do úplně jiného světa. Značka se třemi diamanty ještě v roce 2010 i pro Evropu vyráběla tradiční modely jako Lancer nebo Pajero a aliance s Renaultem a Nissanem byla v nedohlednu. Novinka naopak plně využívá tohoto spojení. Jako jedni z prvních na světě jsme měli možnost si ji osahat naživo.

Doba žádá sdílení

Tomu, kdo bez hlubšího studia věci namítne, že nové ASX je jen přebrandovaným Renaultem Captur, lze oponovat v jedné podstatné věcí: sdílení techniky na úrovni celých modelů je dnes běžné a pro všechny zúčastněné nakonec prospěšné.

Příkladů bychom našli celou řadu a stále přibývají. Už dlouho se sdílení provozuje v kategorii lehkých užitkových vozů. Takový Renault Traffic se kromě původní podoby objevil také jako Opel Vivaro a Nissan Primastar, užitkové modely Peugeotu a Citroënu jsou zase známé jako Opely i Toyoty a Volkswagen Caddy existuje také jako Ford Transit Connect. Toyota propůjčila modely RAV4 a Corolla Suzuki a hybridní model Yaris Mazdě.

Koneckonců i modely koncernů Volkswagen nebo Stellantis se v jednotlivých segmentech navenek tváří odlišně, technicky jsou ale prakticky identické. K modelům, které příbuznost ke koncernovým sourozencům netají přibylo nově i Mitsubishi ASX. Ostatně, má na co navazovat. První generace ASX se vyráběla s jinými insigniemi na přídi i jako Peugeot nebo Citroën.

Všestranný model

Buď, jak buď, nové ASX je spolu s nadcházejícím uvedením staronového jména Colt jasným signálem, že před dvěma lety avizovaný odchod Mitsubishi z evropských trhů se odkládá na neurčito.

Základem novinky je tedy globální platforma CMF-B koncernu Renault-Nissan-Mitsubishi, na které od roku 2019 stojí Renault Captur. Technické detaily proto nejsou překvapením. Základem se stane litrový přeplňovaný tříválec s výkonem 91 koní, točivým momentem 160 Nm, šestistupňovým manuálem, schopností zrychlit na stovku za 13,3 sekundy a maximální rychlostí 173 km/h.

O stupeň výš bude stát čtyřválec DI-T o objemu 1,3 litru a turbem, mild-hybridní technikou a možností vybrat si šestistupňový manuál nebo sedmistupňový dvouspojkový automat (EDC). Tedy to platí pro slabší provedení s výkonem 140 koní, silnější verze naladěná na 158 koní se bude pojit výlučně s automatem.

V závislosti na konkrétní kombinaci techniky bude takto motorizované ASX schopno akcelerovat z
0 na 100 km/h za 8,5 až 10,6 vteřiny, zvládne 193, resp. 204 km/h a spotřebuje od 5,3 do 5,9 litru benzínu na 100 km.

Vrchol nabídky tvoří dva hybridy, přičemž v obou je základem atmosférická jednašestka spolupracující se dvěma elektromotory. V prvním případě zákazník dostane systémový výkon 143 koní, v tom druhém navíc i přídavný lithium-iontový akumulátor s využitelnou kapacitou 9,8 kWh (což je ekvivalent přibližně 3,9 litru benzínu), který by měl stačit na 45 kilometrů v čistě elektrickém režimu. Kombinovaný výkon plug-in hybridu je 160 koní, pojede ale jen 175 km/h.

Poháněna jsou na rozdíl od starší generace vždy jen přední kola.

Pozitiv a sociální jistoty

Od Renaultu Captur přejímá ASX také velmi chytře a účelně vymyšlený interiér. Poměrně malou plochu, kterou podvozková platforma nabízí, se podařilo využít takřka beze zbytku. Ačkoliv tedy nové ASX patří o segment níže než jeho předchůdce, na velikosti interiéru se to prakticky neprojevilo.

Snadný přístup na palubu zajišťuje systém bezklíčového ovládání, který je standardní součástí všech výbavových linií kromě základní. Pro interiér jsou v nabídce různé druhy látkových i kožených čalounění podle stupně výbavy; nechybí vyhřívání sedadel a volantu.

Centrální jednotka SDA (Smartphone-link Display Audio) funguje jako základní rozhraní řidiče, palubních systémů a infotainmentu. Zahrnuje displej o velikosti 7", resp. 9,3" vč. standardního bezdrátového připojování chytrých telefonů (Apple CarPlay® a Android Auto); v nejvyšších verzích najdeme i prémiový hudební systém BOSE®.

Pro ASX jsou k dispozici tři různé úrovně přístrojového štítu, od základního analogového systému s vestavěným displejem o velikosti 4,2" přes nastavitelný 7" digitální štít střední úrovně až po plně přizpůsobitelný 10" digitální přístrojový štít, v němž se mj. promítají pokyny navigace. Starým známý z Renaultu je i systém ovládání jízdních režimů Multi-Sense.

Šikovnou finesou je možnost přikoupit elektricky výsuvné tažné zařízení.

Podmíněná naděje

Pakliže se stratégům Mitsubishi i celého francouzsko-japonského koncernu podaří „podstřelit“ cenu výchozího Renaultu Captur a současně bude výrobce schopen dodávat na trh dostatečné množství vozů, má nové ASX slušnou naději na úspěch. Auto je to totiž velmi dobré a pokud nebudeme brát do úvahy francouzského příbuzného také svým způsobem ojedinělé a proto populární.

S Capturem se pochopitelně bude vyrábět ve stejném španělském závodě, zákazník obdrží 12letou záruku na prorezivění karoserie, 8letou záruku na baterie hybridního systému a její kapacitu nebo 160 tisíc kilometrů a standardní 5letou tovární záruku s omezením na 100 000 km.

ASX vstupuje nově do velmi populární třídy malých SUV či crossoverů, kde bude kromě Renaultu Captur o přízeň bojovat především s modely jako Škoda Kamiq, Volkswagen T-Cross nebo Peugeot 2008. To, jestli je dožene nebo dokonce předežene, do značné míry určí další osud tradiční japonské značky na evropském trhu.

Tagy: