reklama

Nové Suzuki S-Cross povýšilo na jiný level. Dospělý vzhled není jediné novum

Nový S-Cross dospěl do plnohodnotného SUV s vyzrálým designem a komfortními funkcemi. Suzuki tvrdí, že má být lepší, úspornější, výkonnější, s pohonem všech čtyř kol a nejnovější bezpečnostní a komunikační technologií. V zimních podmínkách jsme se přesvědčili, že na tom něco je.

reklama

Japonské Suzuki u nás v Evropě vůbec proslulo jako výrobce menších, lehkých, jednoduchých, ale přitom velmi bytelných a spolehlivých aut. Kdo někdy navštívil Tokijský autosalon, ví, že vedle Toyoty patří původně ryze motocyklová značka v Asii k těm největším výrobcům. Jen u nás to tak nevypadá, právě v oné nekomplikovanosti je ale půvab, na který mnoho zákazníků rádo slyší. První generace modelu S-Cross v roce 2013 nahradila mimořádně úspěšný typ SX4, jakoby se však neuměla rozhodnout, jestli je více rodinným kombíkem nebo esúvéčkem. Prostě typický crossover, který díky své nevyhraněnosti žil tak trochu ve stínu oblíbenější Vitary. Nový S-Cross je SUV každým coulem a při zachování zmíněných atributů značky se (nejen) tváří jako mnohem dospělejší auto.

Efekt dosažený jednoduchými prostředky

S-Cross nevypadá na první pohled nějak revolučně, když je ale postavíte vedle starého modelu, revoluce to docela je. Černou masku chladiče doplňují hodnotně působící přední a zadní LED světla, hranaté podběhy předních a zadních kol spolu se stříbrnými prvky v přední a zadní části zase vystihují agresivnější naturel, který je pro nový model příznačný. S-Cross je k dispozici v osmi barvách, aby vyhovoval co největšímu počtu budoucích majitelů.

Stará vesta nerezaví

V prostorné kabině se budete cítit pohodlně, k čemuž přispívá také velké čelní sklo a panoramatické střešní okno. Vcelku pohodlná a dostatečně rozměrná sedadla mohou být za příplatek potažena dvěma druhy kůže. Široký přístrojový panel má trojrozměrný design, který mu dodává kvalitní robustní vzhled. Velkou novinkou a současně velkým kvalitativním posunem vůči stávajícím modelům Suzuki je 9palcový displej infotainmentu, který nabízí konektivitu pro chytré telefony a konečně také zobrazuje informace o vozidle jako takovém. Zlepšila se ale především přehlednost dotykového ovládání – snad jen to kolečko hlasitosti by se ještě sneslo.

Jinak na přístrojové desce najdete obvyklé penzum klasických mechanických ovladačů s monochromatickými displeji a sadu tu lépe a tu hůře situovaných tlačítek na všechno možné. Nechybí samozřejmě ani volič pohonu všech kol AllGrip Select na středové konzole. Palubní počítač v přístrojovém štítu nehýří nápaditostí, je však přehledný, neotravuje hloupostmi a kupodivu jej už ani nemusíte ovládat tyčinkou.

Komfort osob sedících vpředu není dosažen za cenu pohodlí spolujezdců sedících vzadu, kteří si mohou změnit polohu opěradla a dopřát si tak více odpočinku. Kabina je totiž až neuvěřitelně prostorná. Jediné, co mě trápilo, byla vysoká poloha sedadla řidiče – i  v nejnižší poloze má člověk pocit, jako by seděl nikoliv ve voze, nýbrž na voze. Druhou stranou téže mince je snadné nastupování, což typický zákazník S-Crossu jistě ocení. Opěradlo zadního sedadla je dělitelné v poměru 60:40 a zavazadlový prostor s průměrným objemem 430 litrů přepravu různě velkých předmětů

Hybrid podle našeho gusta

Model S-Cross je vždy poháněn 1,4litrovým čtyřválcovým turbomotorem BoosterJet s výkonem 95 kW (130 k) a točivým momentem 235 Nm dostupným od 2 000 otáček. Při nízké pohotovostní hmotnosti mezi 1 200–⁠1 300 kg (podle verze) jde o zcela dostatečný hnací potenciál. Podstatné ovšem je, že nový S-Cross je vybaven 48voltovým systémem SHVS Mild Hybrid, který v normálních jízdních podmínkách systém snižuje spotřebu paliva snížením točivého momentu motoru a jeho kompenzací pomocí elektromotoru. Pokud systém vyhodnotí, že řidič potřebuje prudké zrychlení, řízení točivého momentu a funkce zvýšení točivého momentu zlepší odezvu na plynový pedál, plynulost i zrychlení.

Elektromotor také umí udržovat spalovací motor v běhu na neutrál, což je další úspora benzinu. Ani u nejtěžší verze, tedy 4x4 s automatem by se spotřeba v průměru neměla šplhat přes 6,6 litru, což je snová hodnota, uvidíme ale v klasickém testu.

V praxi se nevelký mild-hybridní motor skutečně ukázal jako příjemně hbitý a potěšil živou odezvou na každé sešlápnutí plynu, což vnímám jako zásadní věc pro dobrý pocit z jízdy. Snad jen to řazení šestistupňového manuálu by mohlo být plavnější, jakkoli je zpřevodování optimální. K mání je i automat a to za čtyřicetitisícový příplatek, volit můžete rovněž mezi pohonem přední nápravy nebo všech kol.

Čtyři volitelné režimy (Auto, Sport, Snow a Lock) usnadňují výběr nastavení ovládání všech čtyř kol, které nejlépe vyhovuje jízdním podmínkám. Elektronicky systém ovládání všech čtyř kol upravuje hodnotu točivého momentu v zadních kolech a využívá technologii ESP, výkon motoru, posilovač řízení a další palubní systémy pro přizpůsobení čtyř režimů jízdy.

Tak trochu z nedostatku jiných výzev jsme se Suzuki při krátkém svezení sjeli ze silnice do zasněžených polí a roklí s odevzdanou vidinou, že taky možná někde zapadneme a pojedou nás tahat traktorem. Leč nestalo se, systém pohonu všech kol funguje i v poměrně krkolomných pozicích na kluzkém povrchu velmi dobře a spolu s nízkou hmotností nezklame ani v komplikovaných situacích, kde by nějaké těžší SUV už dávno bezmocně leželo na břiše.

Slibný kus

Konec dobrý, všechno dobré. Mám dojem, že Suzuki se zase jednou podařilo vyrobit auto, které svou všestranností dokáže oslovit velké portfolio zákazníků. Se základní cenou od 509 900 Kč se sice tváří především jako konkurent Dacie Duster nebo Nissanu Qashqai, svoji výbavou, prostorem a schopnostmi, ale není ani o moc horší než výrazně dražší Škoda Karoq, kterou například v terénu dalece předčí. Klienti Suzuki nejsou rozmazlení, takže je netrápí přílišná rozmanitost výbav ani krátký seznam příplatkových prvků. Kdo se s těmito danostmi naučí žít dostane za své peníze velice dobrý automobil, který mu dle zkušeností s ostatními modely Suzuki dlouho vydrží. A abych nezapomněl –za 4x4 musíte připlatit 69 000 Kč, což není málo, ale protihodnota, kterou získáte je pádným argumentem.

Tagy:

Hlavní zprávy

Záhadný omikron. Mutace měla vymřít, místo toho se šíří po celém světě, nechápou vědci

Omikron se šíří po světě a nevídaným tempem infikuje více lidí než jakákoliv koronavirová varianta před ním. Vlády řady zemí hledají odpovědi, jak masivní nástup viru zastavit. Vědci se mezitím snaží najít odpověď na něco jiného. Podle nové studie vypracované mezinárodní skupinou expertů se totiž omikron skládá z rekordního množství mutací, což by neměl virus vůbec přežít. Místo toho se však omikronu na naší planetě nadmíru daří.

Sledujte speciál Co Čech, to politik! Superdebata hvězd pandemie: Co nás čeká?

Dva roky s covidem změnily svět. Kdy začneme žít normální život? Je očkování jediná cesta, nebo se covid stane normální chřipkou? Sledujte speciál pořadu Co Čech, to politik! V superdebatě o pandemii uslyšíte názory z obou stran rozděleného národa. Exkluzivní speciál můžete sledovat v neděli 30. ledna na CNN Prima NEWS i přímo zde v tomto článku. Ve 22:30 bude první hodina diskuze mimořádně odvysílána na Primě.

Štastný: Lidi už opatření vůbec nechápou. Politici schválili protiepidemického parchanta

Pandemický zákon je „brutální politická chyba“. Politici pokračují ve vytváření protiepidemického parchanta, postěžoval si na vládní kroky bývalý poslanec za ODS a zdravotnický expert Boris Šťastný v pořadu 360°. Do studia CNN Prima NEWS si přinesl vytištěný soubor vládních opatření se slovy, že kdyby se pokusil vyzkoušet úředníka resortu zdravotnictví z platných restrikcí, nejspíše by se nedočkal správných odpovědí.

Meghan a Harry budují obří impérium. Vévodkyni jde jen o slávu, má jasno komentátorka

Princ Harry a Meghan Markleová budují vlastní mediální impérium – v daňovém ráji Delaware zaregistrovali od roku 2020 11 nových společností, v sedmi případech se zaměřením na zábavní průmysl. „Meghan chce být hvězdou za každých okolností a možná jí už její filantropická práce neposkytuje dostatek slávy,“ uvedla královská komentátorka Angela Levinová.

reklama

Domácí zpravodajství

Dolejš ze slavné kapely Šlapeto umíral o samotě. Před smrtí zanechal mrazivý vzkaz

Smrt kapelníka legendární skupiny Šlapeto Radana Dolejše zasáhla jeho blízké, kolegy a také příznivce. Tělo známého hudebníka nalezli v neděli hasiči v jeho bytě. Co bylo příčinou úmrtí, si nechává rodina pro sebe. Dolejš přitom až do poslední chvíle komunikoval se svými fanoušky na sociálních sítích. Několik dní před smrtí tam sdílel vzkaz, ze kterého mrazí.

reklama