Nový Renault Kangoo dostal revoluční řešení, model Express zase příjemnou cenovku

V Praze proběhla tuzemská prezentace a první testovací jízdy nových užitkových vozů Renault. Novinářům z České republiky se v celé své kráse ukázaly modely Kangoo Van, Express Van či Traffic. Redakce CNN Prima News u toho samozřejmě nemohla chybět. Přivážíme vám čerstvé dojmy z testování prvních dvou zmiňovaných vozů, poslední z trojice si necháme na později, jelikož jde pouze o modernizaci, nikoliv o novou generaci.

Automobilka Renault patří v segmentu užitkových vozů mezi lídry. Na evropském trhu prodává hned několik úspěšných modelů, z nichž nejznámějším je pochopitelně Master –⁠ mohutná dodávka s obřím nákladovým prostorem.

Renault se však dlouhá léta soustředí také na lehké užitkové vozy. V tomto segmentu nyní působí jak s novou generací modelu Kangoo Van, tak s novým modelem Express Van. Ač jsou si obě auta na první pohled v mnohém podobná, technicky jsou zcela odlišná. Jedno sází zejména na styl, komfort a nejmodernější technologie, druhé spíše na co nejlepší poměr ceny a výkonu.

Nový Renault Kangoo Van

Začněme ale modelem, který má mezi lehkými užitkovými vozy dlouholetou tradici. Renault Kangoo se totiž v Evropě nabízí už od roku 1997 a na trh nyní dorazil ve svém třetím vydání. Novinka přichází se zásadními inovacemi Easy Side Access a Easy Inside Gallery. Obě usnadňují nakládání různých předmětů.

První z nich umožňuje snadný přístup do nákladového prostoru i při složitých parkovacích podmínkách. Konstruktéři zrušili boční B sloupek, čímž vznikl nejširší boční přístup na trhu s délkou 1,416 metru. To je dvakrát víc než u předchozí verze.

Druhá inovace s názvem Easy Inside Gallery uvolňuje prostor u podlahy. Jde totiž o vnitřní sklopnou zahrádku, která umožňuje převoz dlouhých a objemných předmětů nad hlavami cestujících. Celý nákladový prostor pak disponuje objemem až 3,9 m³.

Nový Kangoo Van je k dispozici ve dvou délkách karoserie (standardní a dlouhá) a se dvěma druhy přepážky: pevná přepážka (s okny nebo bez) nebo variabilní přepážka (se sklopným panelem na straně spolujezdce). Konfigurace se liší v závislosti na požadovaném počtu sedadel: 2, 3 nebo 5 sedadel (s prodlouženou kabinou).

Nový Kangoo Van navíc umožňuje i ty nejspecifičtější úpravy, jako jsou skříňové nástavby či instalace chladicí jednotky a podobně.

Uvnitř nalezneme moderní interiér, který může být vybaven například elektronickou parkovací brzdou, bezdrátovou nabíječkou pro mobilní zařízení, multimediálním displejem nebo armádou asistenčních systémů. Letmo zmiňme třeba digitální zpětné zrcátko Rear View Assist, systém sledování mrtvého úhlu, systém varující před opuštěním jízdního pruhu s automatickou korekcí jízdní dráhy, systém stabilizace přívěsu (Trailer Swing Assist), tempomat s omezovačem rychlosti či automatické přepínání dálkových světel.

Nechybí ani parkovací kamera a parkovací senzory. Kabina se navíc chlubí 60 litry užitečných a snadno přístupných úložných prostorů.

Třetí generace Renaultu Kangoo se na českém trhu podává od 443 000 Kč ve výbavě Cool a se základním motorem 1.3 TCe 100, tedy s benzinovou čtyřválcovou „jednatrojkou“ dopovanou jedním turbodmychadlem. Agregát nabízí výkon 75 kW (100 koní) a je spjat s šestistupňovou manuální převodovkou.

K dispozici je i silnější zážehová pohonná jednotka 1.3 TCe 130 a dvě naftové motorizace 1.5 Blue dCi 75 a 1.5 Blue dCi 95. Později dorazí také čistě elektrická verze.

Nový Renault Express Van

Druhým modelem mezi lehkými užitkovými vozy je nový Express Van. Jedná se o dostupnější alternativu k nové generaci Kangoo Van, který je svým způsobem náhradou za končící Dacii Dokker, z jejíž techniky vychází. Tato praktická a úsporná malá dodávka je určena zejména pro podniky usilující o nejlepší poměr cena/výkon, kterým uspokojuje jejich nejdůležitější potřeby.

Novinkový Express dostal jednoduchý interiér, který zahrnuje jen ty nejdůležitější prvky. Za „luxusnější“ výbavu, jako je multimediální displej, klimatizace nebo třeba vyhřívaná sedadla, se připlácí. Řidič jistě ocení i kameru Rear View Assist, neboli digitální zpětné zrcátko přenášející obraz ze zpětné kamery na displej v kabině, která u celoplechového vozidla nahrazuje klasické vnitřní zpětné zrcátko. Vůz je možné dovybavit také sledováním mrtvého úhlu, zrcátkem s širokoúhlým obrazem či parkovacími senzory a zadní parkovací kamerou.

Uvnitř dále nechybí hromada úložných prostor. Jejich objem 48 litrů i objem pro náklad 3,3 až 3,7 m³ kralují v dané třídě malých dodávek. Nový Renault Express Van se rovněž chlubí šířkou posuvných bočních dveří 0,716 metru.

I díky jednodušší technice je model Express Van výrazně levnější než Kangoo Van. České ceny startují už na 290 000 Kč. Mluvíme o výbavě Business, základním motoru 1.3 TCe 100 (obdobný jako u Kangoo Van) a šestistupňové manuální převodovce. Přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,3litru s výkonem 75 kW (100 koní) je však jedinou benzinovou pohonnou jednotkou v celém portfoliu tohoto modelu. K maní už jsou pak výhradně naftové agregáty Blue dCi 75, Blue dCi 75 Ecoleader a Blue dCi 95.

Benzín celkově lepší, ale diesel úspornější

A teď už k samotným zkoušeným vozům, jenž nám byly k dispozici během prvních testovacích jízd v Praze a jejím okolí. Renault Kangoo Van byl poháněn „vrcholným“ naftovým čtyřválcem 1.5 Blue dCi 95. Ten disponuje objemem 1,5 litru a výkonem 70 kW, tedy 95 koní. Naopak pod kapotou modelu Express Van pracoval základní a zároveň jediný zážehový motor 1.3 TCe 100, o němž jsme se už bavili.

Zprvu musíme pochválit tichý a kultivovaný chod obou pohonný jednotek. Dokonce i naftová „jednapětka“, která se často prezentuje hrubým projevem, zde fungovala zcela sametově. Na druhou stranu oba motory pojí také slabá dynamika. V případě dieselového agregátu je až tristní.

Motor nemá citelný zátah ani v otáčkách, ve kterých výkon „nafťáků“ obvykle graduje. Tady se bohužel neděje vůbec nic. Naše tvrzení potvrzují i papírové údaje. S motorizací 1.5 Blue dCi 95 Kangoo Van zrychlí z nuly na 100 km/h až za 14 sekund. A maximální rychlost? Jen 164 km/h.

Připomínáme, že testovaný dieselový agregát byl tím nejsilnějším v nabídce. Takový základní diesel 1.5 Blue dCi 75 akceleruje z klidu na stovku za 18,9 sekund a rozjede se na 151 km/h. O poznání lépe na tom byla zkoušená benzinová jednotka v Renaultu Express Van. Ač jde o základní pohonné ústrojí, má docela svižný nástup, a to zejména ve 3 až 4 tisících otáčkách. Takzvaně „odspodu“ je však obdobně líná jako naftová motorizace.

U obou agregátů musíme vytknout také jejich pružnost. Těžce se vzpamatovávají dokonce i z 1 300 až 1 500 otáček. V případě nafty je to ale o chlup lepší.

Pokud se přesuneme ke spotřebě paliva, tak i v tomto ohledu vítězí dieselový motor 1.5 Blue dCi 95. Na městském okruhu, který vedl nejen po rušných ulicích, ale také z části po dálnicích nebo okreskách zkonzumoval 6,2 l/100 km (výrobce udává 5,3 – 5,8 litru). Oproti tomu zážehové ústrojí 1.3 TCe 100 přibližně 8,1 l/100 km, což je poměrně dost. Výrobce pak udává 6,8 – 7,1 litru.

Kangoo jízdně vyspělejší, Express agilnější

Na závěr jsme se zaměřili na jízdní vlastnosti obou zkoušených vozů. Jen pro upřesnění jak Renault Kangoo Van, tak i Express Van měly v nákladovém prostoru umístěné závaží o hmotnosti 280 kilogramů.

Letěl autem z Nitry do Bratislavy. Novým vozidlem lze cestovat po zemi i ve vzduchu

Na první pohled vypadá jako sportovní vozidlo a jezdit s ním lze po silnicích, po rozbalení do letecké verze ale dokáže vzlétnout a připomíná malé letadlo. Nové dvoumístné létající auto AirCar slovenského vynálezce a designéra Štefana Kleina v pondělí absolvovalo nejdelší let a přistálo na mezinárodním letišti v Bratislavě. Klein, který stál už dříve za prvním slovenským létajícím automobilem Aeromobil, už připravuje další prototyp AirCaru. Následně by se toto létající auto mohlo dostat k zákazníkům.

Není překvapením, že větší, dražší a modernější Kangoo Van působí na silnici dospělejším dojmem. Lépe zvládá filtrovat nerovnosti a zároveň je stabilnější, zejména pak při vyšších dálničních rychlostech či bočním větru. Udržet v těchto podmínkách Express Van v přímce je obzvláště dovednostní hra.

Karty se však obrací v zatáčkách, kde se těžkopádné Kangoo hrne ven a hodně se naklání. To lehkonohý Express kličkuje jednotlivými serpentýnami jako malý hatchback. Pěkně drží stopu a karoserie se téměř nenaklání. Obdobně je tomu při brzdění.

S větším z dvojice jsme měli několikrát problém včas zabrzdit. Auto se přitom chvěje ze strany na stranu a je vidět, že brzdy nezvládají jeho hmotnost, a to v nákladovém prostoru bylo pouze 280 kilogramů zátěže! U Renaultu Express Van jsme s brzdami žádný problém nezaznamenali. Fungovaly tak, jak bychom od užitkového vozu čekali.

I přes komfortnější podvozek modelu Kangoo nám bylo příjemněji na palubě lacinějšího Expressu. V kabině totiž skoro nic nechrastí, nerezonuje ani nijak nebouchá jako v případě dražšího a lépe vybaveného sourozence. Na závěr bychom chtěli ještě vyzdvihnout nevídaně přesné řízení a perfektní šestistupňovou manuální převodovku. Za celou dobu testu jsme jí neměli ani v jednom z aut co vytknout.

Tagy: