Open air festival Divadelní léto pod plzeňským nebem se v posledních letech zařadil mezi nejrespektovanější akce tohoto typu v České republice. Ještě aby ne, herci každý rok nastudovali jednu ze slavných her a tu pak divákům v kouzelných kulisách západočeské metropole představili. V minulosti tak mohlo publikum sledovat herecké špičky jako třeba Michala Dlouhého ve hře Cyrano nebo Romana Zacha v komedii Lhář.
Většinu z 16 let, kdy projekt v Plzni lákal diváky na představení pod širým nebem, bývala místa v hledišti vyprodaná. Pak ale přišla covidová pandemie, a i když festival dokázal pokračovat bez přerušení, musel oba covidové roky omezit program a také sáhnout do rezerv. Po náročném období navíc přišla další rána, lidé za kulturu už nechtějí tolik utrácet – myslí na zadní vrátka. Nejen to dohnalo organizátory k rozhodnutí divadelní festival radikálně změnit.
ČTETE TAKÉ: Náhlá smrt ředitele divadla v Jablonci. Před týdnem jsme spolu mluvili, smutní Trávníčková
„Ekonomické důvody jsou součástí našeho rozhodnutí festival ve stávající podobě ukončit. V době před covidem jsme mívali vyprodáno, třeba ještě před premiérou, a teď už tři roky tomu tak není. Nevíme, jestli je to tím, že lidé nemají peníze, spíš si myslím, že jejich hodnoty se proměnily, protože kultura je opravdu až na posledním místě,“ odůvodnila své rozhodnutí ředitelka festivalu Marcela Mašínová.
Stále více mě baví naše zemička, přiznává Vladyka. Prozradil, jaká místa vyhledává
Poprvé v životě tráví herec Miroslav Vladyka léto pracovně. Plní si však přání – čas tráví hraním v divadle Studio DVA. V rozhovoru pro Showtime se rozpovídal i o tom, jaké preferuje cestování a na jaká místa se během poznávání tuzemska zaměřuje.
Přitom naše návštěva představení 39 stupňů, které bylo letošním premiérovým titulem Divadelního léta pod plzeňským nebem, byl skutečně zážitek k nezaplacení. Při sledování hereckého koncertu Jana Meduny, Evy Leimbergerové, Jana Holíka a Tomsy Legierského jsme zapomněli na všechny problémy světa. Komedie Patricka Barlowa na motivy filmu noir Alfreda Hitchcocka nenechala chladným snad žádného z diváků.
„Byli jsme odezvou od diváků velmi mile překvapeni. Máme skvělé ohlasy na sociálních sítích i přímo po představení v Proluce. Představení je hodně náročné, propotíme při něm dvě košile a nátělníky a odneseme si pár modřin, vždy z toho ale máme dobrý pocit a moc nás to baví,“ nechal se slyšet Jan Meduna.
A právě kvůli velkému nadšení ze strany publika se organizátoři Divadelního léta z plzeňského spolku PaNaMo rozhodli inscenaci 39 stupňů přenést do kulis interiéru některé z plzeňských divadelních scén, kde nebude hrozit, že představení zhatí počasí. Na příští divadelní sezonu pak chystají zcela nový divadelní projekt, který stejně jako Divadelní léto propojí divadlo a architekturu Plzně.
„Nový projekt se nebude odehrávat jen v letních měsících. Každý rok vznikne nová inscenace, která se bude opakovat v blocích v průběhu celého roku. Divákům bychom rádi ukázali netradiční interiérové prostory, které vůbec neznají, nebo jsou zvyklí do nich chodit za jiným účelem, než je návštěva divadelního představení,“ doplňuje Marcela Mašínová.
V rámci projektu Divadelní léto pod plzeňským nebem mají diváci v červenci ještě možnost letos naposledy zhlédnout několik repríz komedie Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho, která měla premiéru vloni.