Může se stát, že navzdory jeho rostoucím cenám bude AdBlue na trhu dočasně chybět. Problémem je především v tom, že tuto přísadu pro moderní naftové motory není čím nahradit, upozornil Igor Michalovič ze slovenského zastoupení značky Hyundai.
„AdBlue nelze ani krátkodobě nahradit, jízda s jinou než předepsanou kapalinou by mohla poškodit systém řízení emisí vozidla,“ řekl Michalovič v rozhovoru pro slovenský web Pravda.sk. Problém je, že ze tří největších evropských producentů kapaliny AdBlue jeden výrobu zastavil a zbylí dva ji výrazně omezili. Důvodem jsou vysoké ceny zemního plynu, potřebné zejména při výrobě hnojiv, jichž je AdBlue vedlejším derivátem. Vyrábět jej samostatně se nevyplatí.
Živá voda pro naftové motory
Kapalina AdBlue je kapalné aditivum využívající technologii SCR (selektivní katalytická redukce), která je nezbytná pro doplňkové čištění výfukových plynů naftových motorů na úroveň emisních limitů Euro 4 a vyšších, tedy aut starých ne více než deset let.
Co se stane, když v autě AdBlue přes předchozí varování řidiče prostřednictvím palubního počítače dojde? „V takovém případě ve většině případů není možné vozidlo po vypnutí motoru opětovně nastartovat a řidiči nezůstane nic jiného, než zavolat si odtah do servisu,“ upozornil Michalovič.
Nejde přitom o žádné selhání techniky, výrobci aut jsou povinni v souladu s legislativou zamezit provozu automobilu s vyčerpaným AdBlue. Dostat se do tohoto stavu je však velmi nepravděpodobné, respektive vyžaduje velké zanedbání péče o vůz, protože většina aut upozorňuje na nízkou hladinu AdBlue v nádržce s velkým předstihem.
Jakákoliv jízda bez AdBlue tedy jednoduše není možná, neboť jej nelze nijak nahradit a řídící elektronika automobilu provoz po vyčerpání jeho zásoby neumožní tím, že zablokuje zapalování.