V Česku panuje paradoxní situace. Zatímco o řemeslníky je stále velký zájem, zájem o učňovské školství klesá. A je to jeden z důvodů, proč řemeslníci ve velkém chybí. Hospodářská komora dokonce hovoří o dopadu této situace na státní rozpočet.
Kvůli nedostatku pracovní síly ztratila loni státní pokladna desítky miliard korun, které mohla vybrat na odvodech zaměstnanců a zaměstnavatelů, dani ze mzdy a nepřímých daních, jako je DPH. Uvedla to pro CNN Prima NEWS Hospodářská komora.
Návrat k holandským rajčatům? Česká prudce zdražila, pěstitele drtí ceny energií
Koupit si čerstvá česká rajčata kdykoliv během roku by již brzy nemuselo být samozřejmostí. Pěstitele drtí vysoké ceny energií, které se už promítly do faktu, že rajčata oproti loňsku zdražila o polovinu. Navíc se očekává další zvyšování cen v nadcházejících měsících.
Dalším dopadem je, že firmy podle komory musí kvůli nedostatku lidí odmítat zakázky. „Přičteme-li také spotřebu zaměstnanců i to, že díky nim by firmy mohly přijímat více zakázek, česká ekonomika by rostla mnohem rychleji,“ uvedl pro CNN Prima NEWS mluvčí Hospodářské komory Miroslav Diro.
Nedostatek kvalifikované pracovní síly je dlouhodobý problém českého trhu práce. Největší poptávka zaměstnavatelů je po technicky orientovaných zaměstnancích, jako jsou kovodělníci nebo strojírenští dělníci. Obrovská poptávka je i po řemeslnících, truhlářích, tesařích či kamnářích. Chybí i pekaři, kuchaři či švadleny a další.
Problém učňovského školství
Mezi důvody nedostatku řemeslníků řadí Hospodářská komora spolu s dalším i pokles zájmu o učňovské školství.
Redakce CNN Prima NEWS proto oslovila ministra školství Vladimíra Balaše (STAN). Podle nového člena kabinetu s nezájmem o učňovské školství souvisí i to, jak společnost atraktivitu řemeslných profesí vnímá.
„Je potřeba si uvědomit, že s daným problémem nesouvisí jen kvalita odborného vzdělávání, ale též skutečnost, jakým způsobem je společností vnímána atraktivita řemeslných profesí,“ vzkázal pro CNN Prima NEWS Balaš a odkázal na zásadní dokument pro vzdělávací politiku, který má situaci zlepšit.
„Jejich problematiku řeší i Strategie vzdělávací politiky 2030+, která má za cíl vytvořit funkční, prostupnou a atraktivní oborovou soustavu, která prostřednictvím revize obsahů vzdělávání zajistí, aby byli jeho absolventi vybaveni kompetencemi pro další profesní i neprofesní vzdělávání, osobní život a dlouhodobou uplatnitelnost na trhu práce,“ dodal Balaš.