Ačkoliv vedení Prahy za dva a půl roku na radnici výrazně nepokročilo ve stavbě pražských okruhů či linky metra D, schválilo si vizi na zavedení mýtného za vjezd do centra. A to už od roku 2025. Podle současného náměstka pro životní prostředí Petra Hlubučka (STAN) je zpoplatnění nevyhnutelné a je třeba ho vnímat jako součást balíku opatření, který má v důsledku vést ke zlepšení klimatu v hlavním městě.
„Dlouhodobě říkám, že zavedení mýta je v Praze nevyhnutelné. Mělo by to být progresivní a hlavním cílem by měla být ochrana klimatu a ne přisypávání peněz do rozpočtu města. Pokud projíždím centrem města třeba trabantem, tak zaplatím hodně a pokud třeba elektromobilem, tak neznečišťují ovzduší a nezaplatím nic,“ popsal CNN Prima NEWS Hlubuček.
Místo k moři jeďte do Prahy. Pomůže to českým podnikům, říká šéf CzechTourism
Pokud chtějí Češi pomoct tuzemským podnikům, měli by místo k moři zamířit spíše na Karlovarsko nebo do Prahy. Jde o regiony, které kvůli nedostatku zahraničních turistů zažívají krušné chvíle, uvedl ve Zprávách PLUS na CNN Prima NEWS Jan Herget, ředitel státní agentury CzechTourism. Podle analytiků ČR kvůli pandemii zmizelo z turistické mapy světa a část hotelů může zkrachovat.
Zavedení mýta, se kterým současné vedení počítá od roku 2025, má být jedním z 69 nástrojů, který by měl Praze pomoci zlepšit klima. Vedení města klimatický plán, který směřuje až do roku 2030, jednohlasně schválilo v pondělí. Zatím jde však pouze o strategický plán, který by měl být uveden do praxe až příštím vedením. To se změní po volbách příští rok na podzim.
„Plán udržitelné mobility Prahy a okolí počítá od roku 2025 se zavedením systému zpoplatnění automobilové dopravy na základě ujeté vzdálenosti. Možnosti nastavení systému posoudila v roce 2020 studie proveditelnosti, která doporučila nejprve zpoplatnit území cca 10 km2, do kterého zajíždí více než 500 tisíc vozidel. V závislosti na velikosti poplatku by mohlo dojít k poklesu intenzity dopravy v placeném úseku o 20 až 30 %,“ uvádí se v dokumentu, který má redakce k dispozici.
Nejdřív okruh a metro D
Kolik přesně by si řidiči starších automobilů měli připlatit, zatím jasné není. Shoda panuje na tom, že v souvislosti s mýtem musí dojít k posunu ve stavbě vnitřního i vnějšího pražského okruhu. Už jen proto, aby bylo možné město vůbec nějak objet. Dosud totiž řidiči musí Prahou projet, protože adekvátní objízdná trasa především na severu města chybí.
Pražský dopravní podnik porušil zákon o veřejných zakázkách při stavbě metra D, tvrdí ÚHOS
Pražský dopravní podnik (DPP) musí znovu rozhodnout o námitkách, které mu poslala společnost Eurovia CS k tendru na stavbu první části metra D. Nařídil mu to Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), řekl mluvčí úřadu Martin Švanda. Rozhodnutí zatím není pravomocné, lze proti němu podat rozklad. Znovu se tak odkládá uzavření smlouvy na výstavbu prvního úseku metra D s vítězem tendru.
„Mýto je nepochybně jednou z cest, jak snížit počet aut ve městě. Nicméně, než bude mýto, musíme lidem na maximum zpřístupnit alternativy. Zásadním předpokladem je pro mě dostavba klíčové části Pražského okruhu 511 – jednoduše proto, aby řidiči měli Prahu kudy objet. Dále je potřeba, aby lidé mohli nechat auto na okraji Prahy na záchytném parkovišti a přesednout na MHD, proto budujeme P+R parkoviště a jejich důležitou návaznost na MHD,“ uvedl pro CNN Prima NEWS pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.
Doplnil, že se zavedení ale plánuje až od roku 2030, nikoliv už od roku 2025. „Klimatický plán předpokládá zavedení mýta k roku 2030. Faktem je, že automobilová doprava je velkým znečišťovatelem ovzduší v hlavním městě,“ doplnil náměstek.
Aktuálně ale stále probíhá debata nad výkupem pozemků pro část pražského okruhu a stavba metra D je pouze ve fázi geologického průzkumu.
Peníze z mýta by šly státu
V souvislosti s výběrem mýta ale musí Praha řešit i legislativní problémy. Současné zákony totiž městu neumožňují vjezd do centra města zpoplatnit. Výběr peněz, které chce město použít na další ekologické projekty, by navíc nespadl do městské kasy, ale do té státní.
„Podle stávající legislativy by výnosy z mýta šly státu a my bychom je nemohli použít právě na investice a budování alternativ ke každodenní jízdě autem. Datum zavedení je především závislé na změně zákona, a hlavně se musí připravovat jako podmínka pro dostavbu Městského okruhu, jehož přípravu jsme zahájili. Musíme všechny varianty řešit paralelně, aby na sebe vzájemně navazovaly,“ dodal Scheinherr.
Dostavba Pražského okruhu se odkládá. Lidé si stěžují na horší výhled i Hřiba
Hluk, prach, omezení výhledu, narušení soukromí, zhoršení klimatu nebo údajná podjatost primátora Zdeňka Hřiba. To jsou jen některé z mnoha důvodů, proč občané i spolky podali celkem 49 připomínek proti územnímu rozhodnutí na dostavbu úseku 511 Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1. Poslední termín pro podání připomínek byl 1. září. Dostavba klíčové komunikace kolem Prahy se tak odkládá na neurčito a „horký brambor“ si mezi sebou budou úřady ještě několik let přehazovat. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) je i tak optimistický.
Celý systém zavedení mýta až do roku 2030 počítá v rozpočtu města s jednou miliardou korun. Pokud by opravdu ale mělo jít o smysluplný klimatický plán, tak to podle Hlubučka bude ještě mnohem víc.
„Jsou třeba dvě miliardy ročně, aby mohl být klimaplán životaschopný. Není to nereálné a je třeba začít na projektech vyšívat,“ doplnil Hlubuček.
Debatu o zavedení mýta vede současné vedení města od roku 2019. Tehdy například Piráti i Praha sobě důrazně varovali před tím, že zavedení není možné bez další infrastruktury. I přesto, že stále není, nyní ale celý plán rada odklepla. To, zda a za jakých okolností bude skutečně zavedeno, tak závisí na tom, kdo do vedení Prahy usedne za rok po příštích volbách.