PRVNÍ DOJMY: Vylepšená Škoda Enyaq přišla o základní verzi, ale vypadá úžasně. Stojí milion

Myslel jsem si, že první mladoboleslavský elektromobil už nemůže být hezčí, jenže pak se Škodovka vytasila s faceliftem. Ten nejenže Enyaqu nadělil ještě o poznání atraktivnější design, ale zlepšil také aerodynamiku, čímž prodloužil jeho dojezd. Z nabídky však zmizela základní verze, takže si zákazníci budou muset připlatit. Základní provedení aktuálně startuje na částce 1 015 000 Kč.

Škoda Enyaq dokázala od příchodu na trh v roce 2020 slušně zamíchat kartami. S více než 250 tisíci prodanými vozy totiž aktuálně patří mezi nejžádanější elektromobily nejen v Česku, ale v celé Evropě. Inženýři proto dlouho neotáleli a po pěti letech přichází s řekl bych středně rozsáhlým faceliftem. Novinku jsme si detailně prohlédli ve studiu ještě před samotnou premiérou.

K TÉMATU: Nová Škoda Elroq je lépe jezdící Enyaq s menším kufrem. Překvapila nás spotřebou

Už na první pohled si můžete všimnout, že Enyaq navazuje na designový směr Modern Solid, který jako první prezentoval menší model Elroq. Nová je tedy zejména přední maska chladiče, v Mladé Boleslavi ji nazývají Tech-Deck Face, a také nová světelná lišta. Ta se skládá ze čtyř LED drobných diod a několika jakýchsi svislých světelných proužků.

Níže jsou pak ještě klasické světlomety, které mohou být za příplatek matrixové. Klasické logo na kapotě nahradil stejně jako vzadu nápis ŠKODA a spodní gril obdržel přepracované mřížkování pro ještě lepší aerodynamiku. Díky těmto drobným úpravám se podařilo snížit odpor vzduchu z 0,264 na 0,245 a u kupé z 0,234 na 0,225, čímž se Enyaq stává tím vůbec nejaerodynamičtějším modelem značky Škoda.

Boční a zadní část je prakticky stejná jako před faceliftem, vyzdvihl bych ale zbrusu novou exkluzivní barvu karoserie Olibo a lehce přepracované disky kol s rozměry od 19 do 21 palců. Doslova kámen na kameni zůstal také v interiéru, kterému i nadále vévodí třináctipalcový centrální displej a robustní palubní deska. Jednou z mála změn je například absence klasického loga na volantu a přidání nového designu čalounění.

Umí parkovat na dálku

Po otevření ceníku ho najdete pod názvem Lodge a vyznačuje se šedou barvou sedadel i dalších částí kabiny v kombinaci s oranžovým prošíváním. Většina materiálů je v tomto interiéru udržitelných, pro ještě větší „ecomaniaky“ je tu potom ještě styl interiéru Eco Suite s elegantními sedadly v hnědé barvě čalouněnými kůží, která byla vyčiněna pomocí extraktu z listů olivovníku.

Co se týče standardní výbavy, tak ta bude stejně jako u modelu před faceliftem velmi bohatá. Za cenu od 1 015 000 Kč se už můžete těšit na vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, systém KESSY s funkcemi automatického odemykání (Open-On-Approach) a automatického zamykání (Walk-Away Locking), třízónovou automatickou klimatizaci Climatronic nebo na asistent pro jízdu v koloně.

Novými digitálními funkcemi za příplatek jsou parkování na dálku a uložený parkovací manévr. V neposlední řadě potěší i vylepšená mobilní aplikace MyŠkoda, přes kterou nyní můžete i zahájit dobíjení. Kde se naopak škrtalo, tak to je nabídka motorizací. Pro český trh už nebude k mání základní varianta s nejmenší baterií označovaná číslicí 50, díky níž stál Enyaq před modernizací pouhých 899 000 Kč.

Na 80 procent za 24 minut

Stejně jako u kratšího Elroqu se tedy začíná na akumulátoru s kapacitou 63 kilowatthodin (59 kWh využitelných) a elektromotoru na zadní nápravě o výkonu 150 kW. Dojezd by pak díky lepší aerodynamice měl i u této základní verze dosahovat 433 kilometrů (442 km u Coupé). Slušné je také nabíjení výkonem až 165 kilowatt, díky němuž trvá dobití baterie z deseti na 80 procent kapacity jen 24 minut.

Zlatou střední cestou bude obdobně jako dříve verze 80 s baterií o kapacitě 82 kWh (77 využitelných) a elektromotorem na zadní nápravě o výkonu 210 kW. Právě tato verze nabízí i vůbec nejdelší dojezd, konkrétně 579 kilometrů u klasického SUV a 589 km u kupé. Samotné nabíjení pak trvá o čtyři minuty déle než u šedesátky.

Na vrcholu nabídky stojí provedení 85x. Oproti osmdesátce má navíc ještě jeden elektromotor na přední nápravě, který umožňuje pohon všech čtyř kol. Tento systém plynule upravuje výkon přenášený na přední kola, čímž snižuje spotřebu energie a zároveň zvyšuje přilnavost auta k vozovce. Až na lehce kratší dojezd však zůstávají všechny ostatní parametry shodné s variantou 80.

Bude nebo nebude L&k?

Už teď je jasné, že modernizovaná Škoda Enyaq se bude prodávat také ve sportovně laděné výbavě Sportline a později i v nejostřejší verzi RS. Spekulace jsou pouze okolo luxusní výbavy Laurin & Klement, které už bychom se u prvního mladoboleslavského elektromobilu nemuseli dočkat. Objednávky na vylepšený Enyaq startují už zítra 9. ledna.

Tagy:
hobby Evropa elektromobil automobilový průmysl interiér strojírenství volný čas Česko věda a technika elektromotor ŠKODA AUTO a.s. Škoda Enyaq Laurin & Klement aerodynamika produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství technologie a inženýrství Lodge