Známý obchodní řetězec rozpoutal po rozvolnění na Slovensku šílenství. Zákazníci kvůli slevám nedodržovali bezpečné rozestupy ani další opatření. Řetězec se brání, že dodržel všechno, co „káže zákon“, a že v provozovnách zajistil dodržování nařízení. Slovenský Úřad veřejného zdraví prosí, aby lidé opatření dodržovali a prodejci na vše dohlíželi.
Obchodní řetězce se na plánované otevření připravovaly několik dní a mnohé z nich oznámily spouštěcí slevové akce. To způsobilo silný zájem zákazníků a před některými prodejnami se tvořily dlouhé fronty.
Na sociálních sítích se šířily především snímky prodejen řetězce KiK. Davy zákazníků stály před vstupem do obchodu často bez nařízených dvoumetrových rozestupů. Zveřejněné snímky ze Skalice nebo Štúrova podle slovenského webu tvnoviny.sk pobouřily místní a také podnikatele, kteří vlastní doposud zavřené gastro provozy.
Od Vás: Štúrovo dnes.
Posted by Nekŕmte nás odpadom on Monday, April 19, 2021
Všechno jsme dodrželi, tvrdí řetězec
„Vyvolaný zájem u zákazníků byl cílem naší otvírací kampaně. V prodejnách a na skladech máme mnoho zboží. Během čtyř měsíců, kdy byly provozy zavřené, řetězce zboží i tak přijímaly, proto jsme přistoupili k tomuto kroku. Na zvýšený zájem jsme se však připravili,“ reagoval obchodní ředitel řetězce KiK na Slovensku Radoslav Straka.
„Na každé prodejně máme maximální počet zaměstnanců, jaký můžeme mít. Z toho jeden zaměstnanec jen kontroluje a zabezpečuje opatření, jako je omezený vstup zákazníků na prodejnu v přepočtu jeden zákazník na 15 metrů čtverečních,“ nastínil některá z opatření Straka. „U pokladen stojí zákazníci v řadách ve dvoumetrových rozestupech a zabezpečili jsme na prodejních plochách i zvýšená opatření, která nám přikazuje zákon,“ doplnil.
Marketingový expert podobné slevové akce považuje za nefér a kontraproduktivní. „Už samotný fakt, že se prodejny otevřely, je dostatečným motivátorem k tomu, aby se prodejny zaplnily zákazníky,“ vysvětlil pro slovenský web Róbert Slovák.
„Takový typ akce považuji za nezodpovědný a svým způsobem i kontraproduktivní. Nakonec možná kompetentní zjistí, že otevření kamenných prodejen nebyl dobrý nápad, a zodpovědné úředníky to bude motivovat k tomu, aby omezení obnovili,“ varuje marketér. Problémy totiž v zásadě nenastaly uvnitř prodejen, ale venku před nimi, kde lidé restrikce často nedodržovali.
Obchodníci by měli být vděční, že mají vůbec otevřeno
Podle odborníka si obchodníci musí uvědomit svou výhodnou pozici a být vděční za to, že vůbec mohou mít otevřeno. „To, že je vůbec možné jít do obchodů, považuji za dostatečný argument a určitý ‚tahák‘ pro obchodníky. Myslím si, že v tomto případě by neměli obchodníci sahat k manipulativním praktikám a raději by měli držet spolu a společnými silami překonat pandemii a její následky na svůj byznys,“ navrhl.
„Za chování zákazníků a situaci před vstupem do prodejen nezodpovídáme. To nedokážeme ovlivnit,“ brání se obchodní ředitel řetězce KiK. „Náš řetězec dodržel všechno, co káže zákon. Samozřejmě vždy se dá udělat něco lépe, ale udělali jsme maximum, aby byla situace na prodejních plochách v pořádku,“ dodal.
Prosíme veřejnost, aby opatření dodržovala
„K uvolňování opatření se přistoupilo, protože epidemická situace se zlepšuje,“ reagoval na situaci Úřad veřejného zdraví. „Je potřeba však zároveň uvést, že uvolňování opatření s sebou přináší zvýšenou mobilitu lidí a s tím je přirozeně spojené riziko, i když jsou během uvolňování nastavená patřičná protiepidemická opatření. Stále musíme být opatrní a zodpovědní. Epidemiologové situaci pozorně monitorují,“ upozornila mluvčí úřadu Dáša Račková.
„Prosíme veřejnost, aby nastavená protiepidemická opatření dodržovala, a stejně prosíme provozovatele, aby dohlíželi na dodržování stanovených pravidel v provozovnách, protože jejich dodržováním snižujeme riziko přenosu nákazy,“ dodal Úřad veřejného zdraví.