Květnové prodeje oproti loňsku v Česku zaznamenaly mírný pokles. Velmi se dařilo korejské automobilce Hyundai, která s modelem i30 slavila významný úspěch. Mezi úspěšné se především zařadily asijské značky, z těch evropských nejvíce překvapilo Volvo. Naopak nejvýraznější propad si odnesl člen německého koncernu Volkswagen. Navíc se značně pozměnila první desítka nejúspěšnějších automobilových výrobců. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů (SDA).
Tradičně obsadila první místo tuzemská automobilka Škoda, ačkoli si meziročně pohoršila o téměř čtrnáct procent. Výrazně to ovlivnily slabší prodeje oblíbené Octavie se ztrátou více než dvaceti procent a lépe na tom nebyla ani Fabia, jež zaznamenala pád o 28 procent a odsunula se až na osmé místo.
K TÉMATU: Modernizovaná Škoda Scala je dál autem pro každého. Litrový tříválec posílil a řidiče nenudí
I přes to, že korejský výrobce Hyundai zůstal na téměř shodných číslech z minulého roku, což znamenalo i stejné umístění přímo za škodovkou, s modelem i30 slaví významný úspěch. Nejenže oblíbenost vozu stoupla o zhruba 40 procent, navíc se dostal na druhé místo v celkovém žebříčku nejprodávanějších aut u nás. Porazil tak všechny české zástupce až na Octavii, na kterou by potřeboval dvojnásobný počet prodaných kusů.
Překvapení měsíce
O třetí příčku se poslední dobou perou japonská Toyota s německým Volkswagenem. Tentokrát si odváží bronz asijský reprezentant s náskokem přes dva tisíce dodaných vozů. Zároveň zaznamenal nárůst téměř dvacet procent. Stejnou hodnotu měl i meziroční rozdíl u čtvrtého Volkswagenu, nicméně se záporným znaménkem.
Ještě markantnější propad prodejů si připisuje pátá Kia. Korejec má v porovnání s loňským květnem horší výsledky o zhruba 32 procent, což nenechala bez povšimnutí automobilka Dacia. Ta značně dotáhla jeho náskok a navíc se dostala před Mercedes-Benz, který nyní obývá sedmé místo.
Květen byl historicky nejúspěšnější z hlediska umístění pro severského výrobce Volvo, který se poprvé dostal do první desítky. Oproti loňsku je na dvojnásobku prodejů, a to hlavně díky modelům XC60, XC90, ale i elektromobilu EX30.
Ford i přes mírný pokles obhájil devátou příčku, naopak bavorská automobilka BMW se podle statistik SDA propadla z osmého místa na desáté se ztrátou 15 procent. Nedařilo se hlavnímu konkurentovi Audi, jež loni uzavíralo první desítku a nyní ho najdete až na šestnáctém místě. Nejde však o největší pád v žebříčku.
Skokani měsíce
Nejhůře si v květnu vedla značka Seat z koncernu Volkswagen. Ta zaznamenala snížení počtu prodejů o téměř 70 procent a zároveň propad o deset příček až na 25. místo v přehledu nejúspěšnějších automobilek na českém trhu. Nevedlo se ani Mini či francouzskému výrobci prémiových vozů DS, jenž je také na polovičních číslech.
Opakem je pak japonské Mitsubishi, jehož výsledky jsou oproti loňsku téměř trojnásobné. Dařilo se i dalším asijským zástupcům. Například čínská automobilka MG prodala dvakrát více než loni, podobný nárůst má i Nissan a nebo také Honda.
Z evropských značek si polepšily nejčastěji ty francouzské v čele s Citroënem, který si zapsal nárůst prodejů o 45 procent. Neméně úspěšný byl i Renault, jenž si polepšil přibližně o 36 procent. A o dvanáct procent si vylepšil skóre Peugeot.
Automobilka | Pořadí 5/2024 | Pořadí 5/2023 |
---|---|---|
Škoda | 1. | 1. |
Hyundai | 2. | 2. |
Toyota | 3. | 5. |
Volkswagen | 4. | 3. |
Kia | 5. | 4. |
Dacia | 6. | 7. |
Mercedes-Benz | 7. | 6. |
Volvo | 8. | 16. |
Ford | 9. | 9. |
BMW | 10. | 8. |
Renault | 11. | 12. |
SsangYong | 12. | 17. |
MG | 13. | 20. |
Peugeot | 14. | 13. |
Suzuki | 15. | 11. |
Audi | 16. | 10. |
Citroën | 17. | 21. |
Opel | 18. | 14. |
Tesla | 19. | 22. |
Lexus | 20. | 23. |