Koronavirová pandemie podle papeže Františka ukázala, že politika volného trhu nedokáže řešit nejpalčivější potřeby lidstva. Křesťanská tradice nikdy neuznávala právo na soukromé vlastnictví jako absolutní a nedotknutelné a papež pohrdá ekonomickou teorií obhajující snižování daní velkým a bohatým firmám a jednotlivcům, informoval web CNN.
První jezuitský papež v historii (původním jménem Bergoglio) nastínil svou vizi post-pandemického světa v sedmdesátistránkové encyklice (papežský okružní list adresovaný kněžím a věřícím, který obsahuje poučení papeže o církevních zásadách v závažných otázkách víry a mravů).
„Trh sám o sobě nemůže vyřešit každý problém, jakkoliv je po nás požadováno, abychom tomuto dogmatu neoliberální víry věřili,“ napsal papež. „Je to chudá, jednotvárná myšlenka, která nabízí stále stejný recept na jakýkoli problém. (...) Finanční spekulace svým snadným výdělkem, který je jejich základním účelem, stále zabíjejí,“ dodal.
Ekonomická nespravedlnost, migrace, rasismus, populismus
V encyklice nazvané „Fratelli tutti“ (Všem bratrům) zopakoval papež František svou vizi více komunitní společnosti, která se vztahuje i na soukromé vlastnictví. „Křesťanská tradice nikdy neuznávala právo na soukromé vlastnictví jako absolutní a nedotknutelné a zdůrazňovala sociální účel všech forem soukromého vlastnictví,“ napsala hlava křesťanské církve.
Papežova encyklika pokrývá širokou škálu sociálních témat včetně migrace, trestu smrti, populismu a ekonomické nespravedlnosti. Papež se dotkl rovněž rasismu, který nazval „virem, který rychle mutuje a místo zmizení se skrývá a číhá v čekání“.
Papež se rovněž ptá, proč trvalo tak dlouho, než katolická církev jednoznačně odsoudila otroctví.
„Fratelli tutti“ je třetí encyklikou argentinského papeže Františka. Podepsal ji u hrobu svatého Františka z Assisi.