Nová generace SUV fastbacku Peugeot 3008 je na českém trhu od začátku léta a přinesla si sebou například ocenění Red Dot Award za produktový design. Pojďme se tedy podívat, proč porota složená ze 39 členů ukázala právě na něj. Do testu dorazila verze GT Hybrid 136 e-DCS6 s benzinovou tříválcovou "jednadvojkou".
Vzhledově - jako celek - musím 3008 ohodnotit kladně. Nebo tedy nemusím, ale chci. Příď je kompletně přepracovaná, vysoká a fešná. Na obou bocích ji doplňují ultratenké PIXEL LED světlomety a jestli mi nějaký Peugeot zepředu připomíná kočkovitou šelmu (má přece lva rovnou v logu), tak je to zrovna tenhle. Autu sedí i příplatková modrá metalíza Ingaro, která k celkové ceně přidá navíc 18 tisíc korun.
K TÉMATU: Nový Peugeot 5008 je levnější a stylovější alternativou ke Škodě Kodiaq. Něco mu ale chybí
Pohled na siluetu odhalí spoustu záhybů a drobných designových vychytávek, ačkoliv věřím, že mnohé z nich mají jen lahodit oku. Ale povedlo se. Jediné, co na mě neudělalo dojem, byla zadní část, kterou bych nazval mistrovstvím minimalismu nebo třeba nevyužitým uměleckým plátnem.
Boční silueta se totiž celá nepatrně zvyšuje a díky tomu je víko kufru obrovské. Jenže kromě světelné lišty a nápisu 3008 široko daleko nic. Takřka jeden velký rovný kus. Zároveň počítejte s omezeným výhledem ze zadního okna. Na druhou stranu i díky naducané zádi dostaneme ze 4542 milimetrů velkého auta solidních 520 litrů zavazadlového prostoru.
Peugeot se nezalekne
Usazení do vozu odkryje specifický pežoťácký střih posledních let. Peugeot se toho nebojí, je prostě jiný. Ne všechno je skutečně účelné a dává smysl, ale dávám body za design i myšlenku. A nebojácnost. Vykrojený interiér si užívá i spolujezdec, který má skutečně plno místa, rafinované odkládací plochy pak potěší jeho i řidiče.
Z kabiny zmizela prakticky všechna fyzická tlačítka a nahrazují je ta dotyková i-Toggle. Vypadají přesně takto. Zdroj: Tiskový servis Peugeot
Volič převodovky nově zamířil vedle volantu, občas mi trvalo trochu déle ho najít. Individuálně nastavitelná digitální tlačítka i-Toggles na širokém dotykovém displeji už jsou klasikou, na kterou jsme z modelů značky zvyklí. Stejně jako na čemkoliv lesklém i tady čekejte kopec otisků. Ambientní osvětlení je vyřešené netradičním způsobem, světlo se odráží na vysokou plochu táhnoucí se celou přední části vozu včetně dveří a je velmi líbivé.
Díky za (každý) nový displej
Ve verzi GT je k dispozici nejnovější generace architektury i-Cockpit. Za mě velké plus, patřím k těm individuím, které dříve přes věnec volantu na drobný displej za žádné situace neviděly. Nově je tu k dispozici zakřivený jedenadvacetipalcový panoramatický displej, který je do interiéru příjemně zasazený a ergonomicky do všudypřítomné extravagance celkem zapadá.
A když se k tomu navíc příjemně usadíte do ventilovaných sedadel s velmi dobrým bočním vedením a ocitnete se obklopeni exkluzivním koženým čalouněním Nappa (příplatek 70 tisíc Kč), jste jako řidič spokojený. Pohodlně se budete cítit i vzadu, trápit se tu bude až jedinec skutečně vysoký.
Menší minus je, že obrazovka infotainmentu je daleko pro oba vpředu sedící. Ještě hůře to možná hodnotím pro spolujezdce, který by mohl manipulovat s tím, k čemu se řidič nenatáhne během jízdy a nechat ho soustředit se na řízení. Ale také on se musí minimálně nahnout, zní to jako malichernost, ale konkurence to zvládá lépe.
Jak mám správně řídit?
Bohužel jiné to není ani co se týče funkčnosti, infotainment není zrovna uživatelsky přívětivý. Plno funkcí je schováno v různých podsekcích, plno těch, které hledám, zase dlouho nemůžu najít... Příklad? Peugeot mi nabízí například naučné video o tom, jak mám správně řídit. Moc nevím proč.
Interiér ve výbavě GT doplňuje 21palcová plovoucí panoramatická obrazovka, ve standardu pak dostanete pouze dva na sebe navazující displeje. Zdroj: Tiskový servis Peugeot
Na druhou stranu se mi třeba nikde na digitálním kokpitu nedařilo najít, kolik mám ještě v nádrži benzínu. Jasně, viděl jsem dojezd, ale nikde nebyl základní ukazatel, jestli mám ještě polovinu nádrže, nebo třetinu. Trochu zbytečné.
Dalším důkazem jsou občas přeblázněné asistenty, které si musíte hodně přizpůsobit, jinak na vás neustále něco odněkud bliká či mluví. Občas i dost neprakticky, třeba když máte puštěný blinkr, zvuk například inteligentního asistenta ho dočasně přehluší, a to je pak značně matoucí.
Příjemná jízda s vydařeným odhlučněním
Mild-hybridní benzinový tříválec 1,2 poskytuje 100 kW a 136 koňských sil a k tomu šestistupňovou dvouspojkovou převodovku. Navíc se hodně prezentuje jako běžný hybrid, musel jsem se papírově přesvědčit o tom, jak to vlastně je. Jízdou se mu totiž opravdu hodně blíží.
A oproti tomu, jak jsem si v předchozích odstavcích trochu stěžoval, tady jsem byl naopak velmi spokojený. Během zrychlení na stovku se sice Peugeot nevejde ani do deseti vteřin, ale to je mi úplně fuk, na to ho nepoužívám a on sám mě k tomu ani nenabádá. Nabízí mi naopak plynulou a příjemnou jízdu, kterou podporuje vydařené odhlučnění.
Této myšlence šel naproti skutečně komfortně nastavený a celkem měkký podvozek. Ten je výborným sluhou, jenž si poradí s nepříjemnostmi každodenního městského řidiče. Je to příjemné, 3008 vás vlastně většinu času vede k tomu, jaké chování ji vyhovuje a kde a jak umí podat ten nejlepší jízdní výkon.
Pochvala za spotřebu
Řízení bylo hodně citlivé, k čemuž přispívá i drobný volant, o kterém jsem mluvil výše. Ve městě je to příjemné, auto je pohyblivé a obratné, naopak například na dálnici je třeba být s ním extrémně šetrný, protože ten reaguje hodně rychle i v rychlostech vyšších, a to následně může celkem 1648 kilogramů těžký vůz rozhoupat.
Peugeot v papírech slibuje spotřebu 5,5 litru, k té jsem se upřímně nedostal, ale jen jsme se o kousek minuli, já jsem statistiku zakotvil na čísle 5,9, a to se přiznám, že jsem nebyl zrovna šetrný, takže slibované číslo klidně můžete splnit.
Další zajímavé číslo je cenovka. Pokud máte pocit, že pořizovací částka většiny vozidel na trhu se poslední dobou pohybuje okolo milionu, nebudete daleko od pravdy ani tady. V této výbavě se u 3008 vyšplhá na 900 tisíc korun a když si připlatíte za pár drobností, dostanete se na 1 072 000 Kč. Ceny dalších verzí si prohlédněte v našem katalogu. Stejně tak jsme pro vás připravili pod tímto odkazem porovnání s největšími konkurenty nové 3008.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Podívejte se na tipy pro zimní ježdění