
II/602 Jihlava JV obchvat, část JIH Zdroj: Se souhlasem společnosti MI Roads a.s.
Po vodě, po železnici nebo po silnici... cestovat se dá různě. Ze všeho nejdřív je ovšem nutné cestu a vše, co je k ní třeba, naplánovat a postavit, což je mimořádně náročná disciplína. Dopravních staveb, které si zaslouží uznání, v Česku máme celou řadu. Ale jen několik málo z nich se může stát Českou dopravní stavbou a uspět tak v soutěži, která se letos koná už po dvaadvacáté. Ovlivnit její výsledky můžete i vy, v následujících řádcích zjistíte, jak a kde hlasovat.
Nestačí jen nápad, k dokonalosti je třeba dotáhnout i provedení a užitnost. Tak by se daly ve stručnosti charakterizovat podmínky pro účast v soutěži Česká dopravní stavba. Letos bude odborně složená porota vybírat mezi třiceti přihlášenými projekty, které budou soutěžit v několika kategoriích:
- Dopravní stavby dálniční
- Dopravní stavby kolejové
- Dopravní stavby vodní a vodohospodářské
- Dopravní stavby ostatní
- Dopravní technologie a inovace
- Metoda BIM v dopravních projektech a stavbách
- Dopravní stavba/technologie realizovaná v zahraničí
- Studentská cena
Soutěž organizuje Svaz podnikatelů ve stavebnictví. „Cílem soutěže je přispívat k profesionální prezentaci oborů českého dopravního stavitelství a oceňovat technické návrhy, které dbají nejen na inovativnost a odbornou propracovanost, ale i ekonomické a ekologické parametry,“ stojí na oficiálních webových stránkách.
Adepty na vítěze Ceny veřejnosti České dopravní stavby 2024 si můžete prohlédnout ve fotogalerii. Který z nich uspěje, se dozvíme 24. června na slavnostním galavečeru ve Fantově kavárně na Hlavním nádraží v Praze.

Modernizace trati Hradec Králové Pardubice, rekonstrukce stanice Hradec Králové Zdroj: Se souhlasem společnosti SUDOP PRAHA a.s. / SUDOP EU a.s.

Zdvoukolejnění trati Branický most Praha-Krč Spořilov Zdroj: Sdružení Metrostav TBR, GJW Praha, PORR a EŽ Praha

Rekonstrukce mostu v km 41,791 trati Tábor Písek Zdroj: Společnost "TBR+MTS - Most Červená"

II/430 Brno Slatina, okružní křižovatka Zdroj: Se souhlasem společnosti M - SILNICE a.s.

Čekací stání pro malá plavidla na Vltavě Plavební komora Vrané nad Vltavou Zdroj: Se souhlasem společnosti STRABAG Rail, a.s.

II/298 Opočno, obchvat II. etapa Zdroj: Se souhlasem společnosti M - SILNICE a.s.

Elektrifikace autobusové linky 119 Zdroj: Se souhlasem společnosti Elektrizace železnic Praha a.s.

Studie proveditelnosti železničního uzlu Praha včetně Rychlých spojení Zdroj: Se souhlasem společnosti Mott MacDonald CZ, spol. s r.o.

Elektrizace trati vč. PEÚ Brno Zastávka u Brna, 2. etapa Zdroj: Se souhlasem společnosti Subterra a.s.

Výměna pohyblivých schodů, revitalizace stanice a vybudování bezbariérového přístupu ve stanici Jiřího z Poděbrad Zdroj: Se souhlasem společnosti STRABAG Rail, a.s.

Rekonstrukce mostu na trati Tábor Písek (Sepekovský viadukt) Zdroj: Se souhlasem společnosti Správa železnic, státní organizace

Dopravní hřiště v areálu Radostova Luhačovice Zdroj: Se souhlasem společnosti Správa a údržba silnic Zlínska, s.r.o.

D46 soubor staveb Zdroj: Se souhlasem společnosti MI Roads a.s.

II/602 Jihlava JV obchvat, část JIH Zdroj: Se souhlasem společnosti MI Roads a.s.

II/268 Klášter Hradiště n. J., most ev. č. 268-007 přes Jizeru před obcí Klášter Hradiště nad Jizerou Zdroj: Se souhlasem společnosti PRAGOPROJEKT, a.s.

Modernizace ochranných stání služebních plavidel Policie ČR v Praze a vNymburce Zdroj: Se souhlasem společnosti Metrostav DIZ s.r.o.

Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) Praha-Vysočany (včetně) Zdroj: Se souhlasem společnosti Subterra a.s.

Dálnice D3 310/I Úsilné Hodějovice Zdroj: Se souhlasem společnosti PRAGOPROJEKT, a.s.

Výstavba haly lakovny tramvají DPP Hostivař Zdroj: Se souhlasem společnosti Metrostav DIZ s.r.o.

Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň hl. n. Zdroj: Se souhlasem společnosti „SPOLEČNOST NÁDRAŽÍ PLZEŇ“

Rekonstrukce budovy nádraží a revitalizace železniční stanice České Budějovice Zdroj: Se souhlasem společností Společnosti Metrostav-EDIKT-AVERS

Modernizace trati Hradec Králové - Pardubice - Chrudim, 3. stavba, zdvoukolejnění Pardubice - Rosice nad Labem - Stéblová Zdroj: Se souhlasem společnosti Skanska a.s.

D3 0310/I Úsilné - Hodějovice Zdroj: Se souhlasem společnosti HOCHTIEF CZ a.s.

Modernizace železničního uzlu Pardubice Zdroj: Společnost Pardubice

Pořízení diagnostického zařízení datových přenosů ETCS v síti GSM-R Zdroj: Se souhlasem společnosti Kontron Transportation s.r.o.

PPP Via Salis D4 - financování, projektování, dostavba a údržba dálnice D4 Zdroj: Se souhlasem společnosti Via Salis s.r.o.

Úsek Bludov - Hanušovice - Lipová Lázně Zdroj: Se souhlasem společnosti TOMI - REMONT a.s.

Rekonstrukce železniční stanice Vsetín Zdroj: Vsetín - OHLA ŽS, a.s., STRABAG Rail a.s., AŽD Praha s.r.o.

Rekonstrukce Barrandovského mostu (UHPC) Zdroj: Se souhlasem Technické správy komunikací hl. m. Prahy, a.s.

Úsek Krnov - Jindřichov ve Slezsku - st. Hranice, Třemešná ve Slezku - Osoblaha, Brantice - Krnov, Rekonstrukce mostu v km 32,650 Hanušovice - Mikulovice Zdroj: Se souhlasem společnosti Hroší stavby Morava, a.s.

Modernizace trati Hradec Králové Pardubice, rekonstrukce stanice Hradec Králové Zdroj: Se souhlasem společnosti SUDOP PRAHA a.s. / SUDOP EU a.s.

Zdvoukolejnění trati Branický most Praha-Krč Spořilov Zdroj: Sdružení Metrostav TBR, GJW Praha, PORR a EŽ Praha

Čekací stání pro malá plavidla na Vltavě Plavební komora Vrané nad Vltavou Zdroj: Se souhlasem společnosti STRABAG Rail, a.s.

Studie proveditelnosti železničního uzlu Praha včetně Rychlých spojení Zdroj: Se souhlasem společnosti Mott MacDonald CZ, spol. s r.o.

Elektrizace trati vč. PEÚ Brno Zastávka u Brna, 2. etapa Zdroj: Se souhlasem společnosti Subterra a.s.

Výměna pohyblivých schodů, revitalizace stanice a vybudování bezbariérového přístupu ve stanici Jiřího z Poděbrad Zdroj: Se souhlasem společnosti STRABAG Rail, a.s.

Rekonstrukce mostu na trati Tábor Písek (Sepekovský viadukt) Zdroj: Se souhlasem společnosti Správa železnic, státní organizace

Dopravní hřiště v areálu Radostova Luhačovice Zdroj: Se souhlasem společnosti Správa a údržba silnic Zlínska, s.r.o.

II/268 Klášter Hradiště n. J., most ev. č. 268-007 přes Jizeru před obcí Klášter Hradiště nad Jizerou Zdroj: Se souhlasem společnosti PRAGOPROJEKT, a.s.

Modernizace ochranných stání služebních plavidel Policie ČR v Praze a vNymburce Zdroj: Se souhlasem společnosti Metrostav DIZ s.r.o.

Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) Praha-Vysočany (včetně) Zdroj: Se souhlasem společnosti Subterra a.s.

Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň hl. n. Zdroj: Se souhlasem společnosti „SPOLEČNOST NÁDRAŽÍ PLZEŇ“

Rekonstrukce budovy nádraží a revitalizace železniční stanice České Budějovice Zdroj: Se souhlasem společností Společnosti Metrostav-EDIKT-AVERS

Modernizace trati Hradec Králové - Pardubice - Chrudim, 3. stavba, zdvoukolejnění Pardubice - Rosice nad Labem - Stéblová Zdroj: Se souhlasem společnosti Skanska a.s.

Pořízení diagnostického zařízení datových přenosů ETCS v síti GSM-R Zdroj: Se souhlasem společnosti Kontron Transportation s.r.o.

PPP Via Salis D4 - financování, projektování, dostavba a údržba dálnice D4 Zdroj: Se souhlasem společnosti Via Salis s.r.o.

Rekonstrukce železniční stanice Vsetín Zdroj: Vsetín - OHLA ŽS, a.s., STRABAG Rail a.s., AŽD Praha s.r.o.
Máte svého favorita? Podpořte ho hlasováním!
Soutěž jako příležitost pro začínající stavaře
Cílem je kromě ocenění toho nejlepšího z dopravních staveb, které v Česku slouží, zvýšení atraktivity stavitelství jako průmyslového oboru. Ten se totiž v posledních letech potýká s personální krizí. Soutěž tak pamatuje i na mladé generace jako na naději české stavařiny, a to konkrétně poslední zmiňovanou kategorií — Studentská cena:
„Každá přihláška do soutěže svědčí o osobním odhodlání něčeho dosáhnout. Je to projev zájmu o obor a dává nám to naději, že naše úsilí o motivaci studentů je vynaložené správným směrem,“ říká k přihláškám nejmladších účastníků Jiří Nouza, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví.
I proto k hodnocení projektů, které se do soutěže ve studentské kategorii přihlásí, všichni členové poroty přistupují maximálně zodpovědně. „V porotce studentské soutěže a jejich doporučení mám plnou důvěru. Dosavadní rozhodnutí byla vždy, jak se říká, ‚klepnutím hřebíčku na hlavičku‘. Totéž platí o patronech soutěže oceňujících práce, které je zaujaly. Já se k jejich hodnocení bez výhrad přidávám.“
A proč vůbec jít studovat technické obory - stavebnictví, architekturu a další? Poslechněte si názory těch nejpovolanějších — současných studentů ČVUT v krátkém reelu níže.
K tématu