„Noční požár odstavených historických železničních vagonů v Jaroměři způsobil škodu přes 80 milionů korun. Hasiči požár rychle lokalizovali, ale i tak stačily plameny poškodit celkem pět vagonů. Příčina vzniku události je předmětem vyšetřování,“ uvedli na svém Twitteru královehradečtí krajští hasiči.
Šlo o Železniční muzeum Výtopna, které je od 12. října kvůli vládním protiepidemickým opatřením pro veřejnost uzavřeno.
Hasiči k požáru odstavených železničních vagonů vyjeli před 2:00. Na místo vyslali čtyři jednotky. Požár se podařilo dostat pod kontrolu po třech hodinách, tedy v 5:00 ráno. O dvě hodiny později se jednotky na místo ještě vrátily, aby dohasily doutnající ohniska.
Noční požár odstavených historických železničních vagonů v Jaroměři způsobil škodu přes 80 milionů korun.
— HZS Královéhradeckého kraje (@hzskhk) October 20, 2020
Hasiči požár rychle lokalizovali, ale i tak stačily plameny poškodit celkem pět vagonů. Příčina vzniku události je předmětem vyšetřování. pic.twitter.com/kY9iD7evo3
Vyšetřování okolností a příčin požáru zahájila i policie. „Po vychladnutí požářiště kriminalisté na místo pošlou k detailnímu ohledání výjezdovou skupinu,“ uvedla policie na Twitteru.
Předseda spolku Společnost železniční výtopna Jaroměř Bohuslav Škoda si myslí, že vagony zřejmě někdo zapálil. Tuto verzi podle něj podporuje fakt, že ve vagonech nebyla zavedena elektřina, nebyl v nich instalován žádný zdroj tepla, nedělala se na nich údržba ani opravy. Vozy stály vedle sebe a požár se šířil z jednoho na druhý. „Vozy byly zabezpečené, aby do nich nikdo nemohl vlézt,“ popsal. Vlastní expozice muzea v objektu bývalé výtopny požárem zasažena nebyla. Muzeum disponuje deseti lokomotivami a asi 80 vagony.
Dva salonní vozy z maďarského vlaku byly podle Škody poměrně v dobrém stavu, zachovaly se v nich tapety, lavice a lehátka. Na území Československa vozy zůstaly po druhé světové válce. Dosloužily jako rekreační zařízení pro železničáře na Šumavě, po roce 1990 se podařilo je zachránit a dostaly se do Jaroměře. „S partnery z Maďarska jsme měli v plánu jejich renovaci,“ doplnil Škoda.
Další dva shořelé vagony byly v minulosti lůžkovými vozy na úrovni Orient expresu. Z jejich původního vybavení se nic nezachovalo, protože je kdysi přestavěli na dílenské vozy. Zajímavostí ale byla jejich dřevěná konstrukce. Pátým zničeným vagonem je rychlíkový osobní vůz ze 30. let.
Výší škody jde o druhý největší požár letošního roku v Královéhradeckém kraji. Největší škodu napáchal květnový požár tovární haly v Polici nad Metují na Náchodsku, kde byla škoda odhadnuta asi na 100 milionů korun. Na třetím místě je požár skladovací haly na seno v Suchém Dole na Náchodsku ze 30. září se škodou asi 20 milionů korun.