reklama

Pozor na korozi. Auta jí podléhají stejně jako před lety, jen o něco nenápadněji

Zima se blíží a s ní i občasné sněžení a sůl na silnici. A když se setká s kovem, může negativně ovlivnit lak vozidla, stav nosných částí i komponenty podvozku. Co proti tomu můžete udělat?

reklama

Většina majitelů svému vozu před zimou pořídí jen sezónní obutí a provozní kapaliny s nižším bodem tuhnutí. Existují však možnosti, jak pro ochranu auta před nástrahami zimy udělat víc. Ani vy přece nevyměníte pouze svetr za bundu, ale občas obléknete podvlékačky, funkční tričko a namažete se krémem proti mrazu.

Důkladné mytí je úplný základ

Auto se během chladných měsíců pravidelně setkává s mokrým prostředím, zamrzající vodou, solí, štěrkem a dalšími posypovými materiály. Na ně se navíc často vážou různé nečistoty či chemikálie a společně se tyto prvky snaží o napadání exteriéru automobilu. Výsledkem jejich působení je oxidace laku, rezivění plechu a degradace plastů. Hodně lidí vnímá lak auta pouze jako pěknou barvu, ale jde o citlivou součást auta, kterou je třeba náležitě chránit stejně jako podvozek.

Čím ošetřovat podvozek

Zatímco dříve bylo běžné, že jste o víkendu před garáží nebo rovnou na ulici namočili štětku v gumoasfaltu a podvozek svojí moskviče nebo škodovky úhledně potřeli tlustou vrstvou nevábné zapáchající hmoty, profesionálové dnes používají moderní chemii.

„Stejným přípravkem, který používáme, se ošetřují železniční vagony, ale třeba i letadla,“ říká odborník Vladimír Trendl. Černý antikorozní přípravek aplikovaný na podvozky je na bázi vosku, s vysokou viskozitou a rychlým tvořením ochranného filmu. Po vytěkání zanechává voskový, pevný, ale dostatečně pružný ochranný film odpuzující vodu, odolávající solím a jiným látkám. Ochranný film má zároveň i odhlučňovací účinek. Podobné je to s dutinami, kam je aplikován vosk bílé barvy. Na rozdíl od přípravku užívaného na podvozky je jej možné nanášet i do vlhkých míst, neboť vodu sám vytlačuje.

Základem ochrany je očista auta. Automatizovaná mycí linka ani běžné ruční opláchnutí však nestačí. Klasické umytí je pouze prvním krokem k čistotě auta, jelikož voda se šamponem vše odstranit nedokážou. Příkladem jsou malé částečky asfaltu či smůly, které si zvyknou usazovat v blízkosti kol a je třeba na ně zaútočit speciálním přípravkem. Celé auto je dobré vyčistit tvz. clay hlínou, která dokáže z laku i skla spolehlivě vytáhnout různé kontaminace. Překrytí nečistot ochranou by způsobilo jejich dlouhodobé usazení v laku a související poškození.

Nezbytným procesem je leštění, na které není nejlepší doba v létě, ale také před příchodem zimy. Tehdy má naleštění kromě estetického i největší praktický význam, jelikož ošetřený lak se v náročném období lépe myje a zároveň tvoří lepší podklad pro sezónní ochrannou vrstvu. Rýhy v něm jsou navíc místem, kde se usazují částečky špíny, soli a chemie a nepozorovaně koušou do povrchu karoserie.

Jenom vosk nemusí stačit, zkuste nano

Existuje několik základních způsobů, jak karoserii ochránit dlouhodoběji. Základním a zároveň nejrozšířenějším je vosk. Pro letní sezónu je zcela dostačující, ale v zimě je jeho odolnost chemickými posypy výrazně snížena a voskový povrch má sníženou trvanlivost.

Trvanlivější volbou než vosk jsou tzn. sealanty, speciální produkty často vytvořené na bázi nanotechnologií. Jsou podstatně odolnější a auto dokážou bezpečně chránit i jeden rok. Existují samostatné verze pro karoserii, plastové části i okna. Ve srovnání s voskem najdeme levnější i dražší alternativy, závisí to na výrobci a modelu. Čerstvou novinkou v oblasti ochrany laku je tekuté sklo, které pomocí chemické reakce vytvoří na povrchu laku tvrdou a trvanlivou vrstvu. Vhodná je zejména na nejvíce exponované části karoserie, jako je třeba přední kapota nebo prahy.

Koroze hlodá hlavně vespod

Mnohaleté záruky proti prorezivění karoserie vedou kupující mírně ojetých i nových aut často k mylné domněnce, že koroze byla vymýcena jako v minulosti neštovice nebo dýmějový mor. Žádné tvrzení nemůže být dále od pravdy. Navenek pěkně vypadající zánovní ojetina může při pohledu zespodu vyvolat čiré zoufalství.

Pokud pomineme komplikovanou vymahatelnost značkových záruk (například když po uplynutí základní záruky na auto nenavštěvujete značkový servis), jsou tu dva fatální aspekty: záruka především kryje pouze prorezavění skrz naskrz a navíc zevnitř ven – pokud shnijí dveře omlácené od kamínků, máte smůlu. Protikorozní záruka se navíc nevztahuje na celé auto, ale zjednodušeně řečeno pouze na viditelné části karoserie.

Odolnost nejvíce namáhaných míst v čele s podvozkovými partiemi a různými dutinami je na rozdíl od běžně viditelných míst velmi kolísavá a liší se často nejen značku od značky, ale dokonce i v rámci modelů jedné automobilky. Zefektivňování výroby a snaha o úsporu nákladů posledních let navíc již dříve dosaženou tovární úroveň ochrany poněkud devalvují. Základní ošetření od výrobce proto není dlouhodobě spolehlivé a ochranný povlak začíná po dvou až třech letech ztrácet celistvost. To sice neznamená problém pro flotilového zákazníka, který mění auto po skončení leasingu, pro zájemce o ojetinu však už může jít o zásadní komplikaci. Co s tím?

Nástřik dutin ochrání spodek dlouhodobě

Druhotné ošetření se určitě vyplatí svěřit odborné dílně, kterých mimochodem není moc. Postup by měl být zhruba následující: Podvozek je nejprve nutné zbavit všech ochranných plastových krytů a obnažit riziková zákoutí. Následuje důkladné umytí a zakrytí neošetřovaných částí karoserie. Po vyschnutí se začne s obrušováním nejrezavějších míst a samotným nanášením ochranného přípravku na bázi vosku.

Pokračuje se s dutinami. Odletující kamínky se do nich nedostanou, sůl, prach a vlhkost však ano. Ochranný prostředek (měl by určitě být na bázi vosku, viz samostatný box) dobře vzlíná, zároveň odpuzuje vlhkost a zanechá trvale flexibilní film. „Celý proces včetně schnutí a zpětného nastrojení zabere ideálně tři nebo čtyři dny,“ vysvětluje Vladimír Trendl z dílny Autoklempirstvi.cz.

Jak často tuto kúru opakovat? „Při pravidelném zimním provozu nejpozději po dvou až třech letech,“ říká odborník. A ceny za kvalitní ošetření vozu proti korozi? Liší se podle velikosti auta i důkladnosti procedury. Základ lze sehnat za méně než pět tisíc korun, kompletní péče přijde i na dvojnásobek, u větších aut i na trojnásobek.

Tagy:
zima autonehoda auto bezpečnost záruka podvozek mytí rez koroze posypová sůl auto v zimě lak karoserie automyčka

Hlavní zprávy

Vojtěch čelí trestnímu oznámení. Z Chytré karantény údajně odtekly stovky milionů
Koronavirus

Vojtěch čelí trestnímu oznámení. Z Chytré karantény údajně odtekly stovky milionů

Skupina právníků Pro Libertate podala trestní oznámení na ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (ANO), hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou i její předchůdkyni Jarmilu Rážovou. Tvrdí, že projekt Chytrá karanténa měla umožnit soukromým firmám zpronevěřit miliony korun. Ministerstvo zdravotnictví to považuje za nesmysl a odkazuje se na kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu.

Schůzky s kandidáty na ministry? Zeman napíná ústavu k prasknutí, říká komentátor
360°

Schůzky s kandidáty na ministry? Zeman napíná ústavu k prasknutí, říká komentátor

Prezident Miloš Zeman se sešel zhruba s polovinou kandidátů na členy nové vlády premiéra Petra Fialy (ODS). Tento seriál by měl ukončit 10. prosince posledním setkáním s budoucím ministrem zdravotnictví Vlastimilem Válkem (TOP 09). Podle mnoha kritiků Hrad těmito schůzkami zbytečně brzdí jmenování nového kabinetu. Že jde ze strany hlavy státu o nezvyklý přístup, připustil i politický komentátor Martin Schmarcz v pořadu 360° na CNN Prima NEWS.

Pistoli měli doma volně v šuplíku. Rodiče střelce z Michiganu čelí obvinění ze zabití

Rodiče 15letého Ethana Crumbleyho, kterého policie považuje za pachatele úterní smrtící střelby na střední škole v americkém státě Michigan, čelí obvinění ze čtyřnásobného neúmyslného zabití. Okresní prokuratura v pátek oznámila jejich stíhání s tím, že pistoli použitou při útoku uchovávali doma v nezamčeném šuplíku. Jejich chování podle prokurátorky dalece překračuje nedbalost.

Po covidové party v Norsku je přes 50 nakažených. Úřady se děsí, že jde o mutaci omikron

Výskyt nové varianty koronaviru s názvem omikron potvrzují další a další státy po celém světě. Podezření na obří ohnisko mají v Norsku. Jeden z účastníků firemní akce pro desítky lidí měl pozitivní PCR test, přičemž laboratoře vyloučily, že by se jednalo o mutaci delta. Od něj se pak zřejmě nakazili další. Situace v menším měřítku připomíná loňskou kauzu z pražského baru Techtle Mechtle.

Těžký boj s autismem českého atleta. Zažil šikanu a dvacetkrát se pokusil o sebevraždu

Když běžím, nepřemýšlím. Když nepřemýšlím, je mi dobře. Tato slova řekl webu Bez frází český atlet Jiří Pavel Češka, pro kterého je sport cestou, jak uniknout depresím, kterými trpí kvůli Aspergerovu syndromu – poruše autistického spektra. Dlouho mu nikdo diagnózu nesdělil, proto se v minulosti dost natrápil. Až tak, že se přibližně dvacetkrát pokusil o sebevraždu.

Pochybuji, že Mikuláš bude mít respirátor. Vojtěch nedoporučil návštěvy během nadílky

Ministerstvo zdravotnictví chystá protiepidemická doporučení, kterými by se lidé měli řídit během vánočních svátků. Šéf resortu Adam Vojtěch (za ANO) to zmínil během páteční tiskové konference. Tam mimo jiné potvrdil, že vláda hodlá zavést povinné očkování pro lidi starší 60 let a další vybrané skupiny. Vojtěch během brífinku také označil za nežádoucí obvyklé návštěvy Mikulášů, andělů a čertů v domácnostech.

reklama

Domácí zpravodajství

Jurečka: Bezdětní si budou muset výrazně víc spořit na důchod. Stát je hodlá motivovat

Prosadit změny důchodů v Česku v příštích dvou letech. O to se bude snažit kandidát na ministra práce Marian Jurečka (KDU-ČSL) v nové vládě, kterou utvoří Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) a Piráti se Starosty a nezávislými (STAN). Jurečka zmínil zavedení minimální zaručené penze ve výši nejméně 10 tisíc korun pro všechny či zvýšení penzí za výchovu dětí. Své plány v resortu práce představil v pátek prezidentovi Miloši Zemanovi na zámku v Lánech. Novinářům řekl, že hlava státu k jeho vizím neměla výhrady.

reklama