Český telekomunikační úřad (ČTÚ) varuje před podvodnými telefonáty. Útočníci svou oběť krátce prozvoní a čekají na reakci. Pokud se uživatel rozhodne na zmeškané číslo zavolat zpět, stojí ho to často i stovky korun. Podvodná volání tohoto druhu bývají zpravidla ze zahraničí.
Jedná se o praktiku zvanou „wangiri“, při které je cílem útočníků přimět spotřebitele po velmi krátkém prozvonění jejich telefonního čísla k reakci na zmeškané volání. Zmatení majitelé telefonu pak zkouší volat zpět, aniž by věděli, že jim začne protistrana za hovor účtovat nemalou částku.
V současné době jde nejčastěji o prozvánění z čísel, která začínají předvolbou +94 (Srí Lanka). Nejúčinnější obranou proti tomuto druhu útoků je podle úřadu prevence. Proto doporučuje všem uživatelům telefonních služeb, aby byli pozorní a pokud možno nijak nereagovali na volání z neznámých čísel se zahraniční předvolbou.
„V opačném případě hrozí, že budou nuceni zvýšenou cenu tohoto volání uhradit, přičemž s ohledem na skutečnost, že hovor uskuteční ze své vůle, nelze příliš spoléhat na úspěch v případném reklamačním řízení,“ dodává ČTÚ.
Dle oficiálních tabulek českých operátorů se minutová cena odchozího hovoru na Srí Lanku pohybuje v řádu desítek korun: u T-Mobilu to je 30 korun, u Vodafonu 42,35 korun a u O2 66,55 korun. Další peníze si může účtovat i protistrana.
Telefonní podvody jsou stále poměrně časté, ať už jde o tuzemské či zahraniční. V Česku nejběžněji volají podvodníci, kteří předstírají, že pracují pro bankovní instituci, během krátkého hovoru se z obětí pak snaží vylákat PIN ke kreditní kartě nebo údaje k účtu. Před nimi varují i samotné banky s tím, že zaměstnanec se nikdy neptá na PIN ke kartě.