Za dopravní peklo v Praze může přestavba století. Mizerná koordinace, vyčítá městu opozice

Cestování autem po Praze se stává v posledních týdnech nervydrásající disciplínou. Podzimní měsíce jsou nejnáročnější, co se intenzity dopravy týče, letos navíc brzdí řidiče rekonstrukce klíčových silnic. Podle představitelů města za to může letní rekonstrukce Barrandovského mostu, kvůli které se musely některé stavby přesunout na podzim. Podle opozice je na vině špatná koordinace a nekoncepčnost.

V Praze se nyní opravují klíčové úseky infrastruktury jako například Nuselský most, Jižní spojka či ulice Na Florenci. Podobné stavební práce obvykle probíhají v létě, letos se však musely podle představitelů města přesunout na podzim kvůli letní opravě Barrandovského mostu.

„Dopravní stavby magistrátu jsou mezi sebou pečlivě koordinované, a proto také některé z nich nebylo možné realizovat dříve. Do koordinace oprav na silnicích také výrazně zasahuje, a ještě nějakou dobu zasahovat bude, průběh jednotlivých etap rekonstrukce Barrandovského mostu. Po dobu uzavírek na Baranďáku máme jen velmi omezenou možnost dělat někde jinde něco jiného, a proto je nutné maximálně využívat zbylý čas,“ sdělil náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) pro CNN Prima NEWS.

ČTĚTE TAKÉ: OBRAZEM: Návratu tramvají na Václavské náměstí nic nebrání. Pochybné, říká opozice

Stavebním pracím nahrává také relativně teplé počasí. „Díky teplejšímu říjnu je letos stavební sezona delší, a pokud je akce připravena a zkoordinována, je snahou investici neodkládat. Je to důležité i pro ekonomiku ve městě, protože stabilní investice do stavebnictví jsou důležité také pro překonání ekonomicky složitých období. Opravy komunikací jsou nezbytné i proto, že bez pravidelných oprav městská infrastruktura prostě chátrá. Zanedbaná údržba byla ostatně také důvodem pádu Trojské lávky, kterou se nám podařilo obnovit v minulém volebním období, a věřím, že to už nechceme zažít znovu,“ vysvětlil Hřib.

Podzim tradičně nejhorší

Jeho předchůdce Adam Scheinherr (Praha sobě) před nedávnem upozornil, že podzimní měsíce jsou v dopravě tradičně nejhorší. „Říjen a listopad jsou každoročně nejintenzivnější a nejnáročnější měsíce na počet automobilů v pražských ulicích,“ uvedl pro CNN Prima NEWS. „V zácpách řidiči volí i nelegální cesty a porušují dopravní předpisy a blokují tím stovky cestujících v MHD. Vedení hlavního města má k dispozici data z dopravních sčítačů o zpoždění jednotlivých spojů, ale zdá se, že s nimi už dále nepracuje,“ doplnil.

Přesto současnou zhoršenou situaci omlouvá podobně jako Hřib. „Pokud chceme poposunout stav dopravní infrastruktury, nemohou se rekonstrukce odkládat. Není kapacita ani stavebních firem, ani objízdných tras, aby veškeré práce probíhaly pouze v letních měsících, kdy je provoz nejmenší. Navíc teď po dobu čtyř let realizujeme rekonstrukci století – opravu Barrandovského mostu – a tak není možné dělat souběžně další větší opravy. Obecně je tedy vhodné mít rekonstrukce rozložené od jara do podzimu. Obzvláště složité a časově náročné práce nelze stihnout za pár týdnů,“ vysvětlil pro CNN Prima NEWS.

„V minulém volebním období, kdy jsem byl náměstkem pro dopravu, jsme zavedli výběr zhotovitelů nejen na základě ceny, ale právě i délky dopravních omezení. Díky tomu může být délka stavebních prací stažena na minimum. Co se koordinace mezi městskými firmami a jejich stavbami týče, to už je nyní na současném náměstkovi, jak si to hlídá,“ doplnil.

Nekoncepčnost, tvrdí opozice

Podle opozičního hnutí ANO se však jedná o důsledek špatné koordinace. „Nejsou to jen dopravně nejproblematičtější měsíce, ale i stavebně. Klesající teploty a deštivé počasí mohou velmi negativně ovlivnit kvalitu asfaltu a betonu, což má pak vliv na jejich pevnost a trvanlivost. V konečném důsledku tak opět narážíme na celkovou nekoordinovanost,“ řekl šéf pražského ANO Ondřej Prokop pro CNN Prima NEWS.

„Přitom by stačilo, kdyby to někdo opravdu řídil. Ale toho jsme se nedočkali od bývalého náměstka pro dopravu Scheinherra ani současného náměstka Zdeňka Hřiba. A u toho by člověk zrovna řekl, že by se z chyb mohl poučit, když tomu všemu v minulém volebním období přihlížel jako primátor. Přitom my za hnutí ANO řešení v podobě koordinátora dopravních staveb navrhujeme na každém zastupitelstvu. Koalice o tom, ale odmítá dokonce vůbec i jednat,“ doplnil.

Náměstek pro dopravu však říká, že za problémy může především množství automobilů v Praze. „Problémy s automobilovou dopravou ve městě jsou primárně dány velkým množstvím aut ve městě. Máme v Praze výrazně více aut na obyvatele než v západních metropolích. V Praze za minulý rok přibylo 40 tisíc aut, už je jich 1,26 milionu, a kapacity dopravní sítě narážejí na svůj strop,“ sdělil pro CNN Prima NEWS.

„Centrum města prostě není nafukovací a nebylo historicky stavěné na intenzivní automobilový provoz. Auta v provozu pak blokují městskou hromadnou dopravu, která kvůli tomu nabírá zpoždění. To pak odrazuje cestující od využívání MHD a ti potom nasedají do aut, jež pak ještě více blokují MHD, a tak se roztáčí spirála problémů. Proto máme jako prioritu rozvoj MHD a chceme přesvědčit cestující k jejímu využívání, aby tak uvolnili silnice třeba pro lidi, kteří nezbytně musí jet autem, protože například vezou nějaký materiál nebo nářadí. Součástí prioritizace MHD je i potřeba omezení zbytného tranzitu v historickém centru města,“ dodal Hřib.

Tagy: