Přechod automobilek na Green Deal je smutný, říká Šustr. Proč by měl stát znárodnit ČEZ?

Ladislav Šustr: Je smutné sledovat přechod automobilek na GreenDeal

Velké evropské automobilky a jejich dodavatelé mají problémy a propouštějí. I tuto situaci neustále sleduje ekonomický redaktor CNN Prima NEWS Ladislav Šustr. „Projevuje se to i v České republice. To je něco, co mě neskutečně mrzí, ten odliv tradičních značek,“ říká novinář, který se v posledních letech věnuje ve velké míře i energetice. Podle jeho názoru by se například český stát měl inspirovat Francií a znárodnit ČEZ.

Dostavba Dukovan byla třaskavým tématem, které se nyní zdá být vyřešené. Pravdou je, že obří projekt provázelo mnoho komplikací.

„Ono je tam daleko více problémů, které se objevily dříve. Tím, že bude stavět jihokorejská firma KHNP, tak nebyly jasné ani politické důvody. Je to přece jenom tendr století. Jedna z největších věcí, co se v Česku mohla odehrát. Samozřejmě, že to není jenom na úrovni nějakých byznysových plánů, je to na úrovni vlád, prezidentů, velkého lobbingu,“ říká v rozhovoru Ladislav Šustr, ekonomický redaktor CNN Prima NEWS.

„A bylo tam skutečně několik věcí, které to mohly ohrozit. Proto jsem zmiňoval i jihokorejskou politiku. Například změna prezidenta, která se odehrála nedávno. On je levicový a ne příliš nakloněný jádru. To je jeden z důvodů, proč se uvažovalo o tom, jestli nynější politická situace v Asii bude pozitivní směrem k této výstavbě,“ dodává.

ČTĚTE TAKÉ: Dostavba Dukovan bude ještě náročná, říká Zámečník. Jak megaprojekt ovlivní ceny?

Šustr také okomentoval často zmiňované téma, zda by měl stát odkoupit podíly minoritních investorů ČEZu (České energetické závody, pozn. red.) a stát se tak výhradním vlastníkem největšího výrobce elektřiny v České republice.

„Stát by do toho jednoznačně jít měl. Minoritáři spíše přinášejí problémy. Stačí se podívat na jakoukoliv valnou hromadu. Stát je sice dominantním majitelem a nemusel by na minoritáře moc hledět, ale z pohledu práv a zákona samozřejmě musí. A z toho pak vznikají různé střety. Minoritáři například bojují proti výstavbě Dukovan, protože dávají peníze do společnosti, ze které očekávají zisk. A v momentě, kdy budeme stavět něco tak obrovsky nákladného, zisky mohou být daleko menší,“ upozorňuje novinář a dodává: „Takže stát by do toho jednoznačně jít měl. Francouzská vláda do toho takhle šla, koupila od minoritářů EDF. To je příklad, který bychom měli následovat.“

V rozhovoru došlo i na téma ekonomického nebezpečí, které představuje pro Evropu Čína. „Můžeme to vidět například u elektromobilů, ty z Číny jsou velmi levné, kvalitu ale moc neznáme. Známe přece jenom evropský automobilový průmysl. Máme záruku kvality u německých, švédských aut, ale nikdy nevíme, jak budou vypadat čínské stroje. Takže v této oblasti Čínu moc neznáme,“ říká Šustr.

Evropské automobilky podle něj trpí celkově přechodem na Green Deal. „Je velmi smutné, co se nyní děje, jak se propouští, jak se plánuje propouštět. Jak budou zpřetrhávány dodavatelské řetězce, jací subdodavatelé nyní propouštějí. Projevuje se to i v České republice. To je něco, co mě neskutečně mrzí, odliv tradičních značek,“ přiznává Šustr. „Neupadám do sentimentu, pakliže je nějaká technologie lepší, ať se samozřejmě nahradí. Ale u automobilek je to skutečně smutné, protože jsou nám blízko a jsou v opravdu velkých problémech,“ říká.

Tagy:
ČEZ politika automobilka Dukovany energetika Česko Čína Zelená dohoda pro Evropu Ladislav Šustr ekonomika, obchod a finance