Šedesát let může být jeden prostý lidský věk, může ale jít také o čas, do něhož se vměstnají strhující dějiny malé strojírenské společnosti. Tu, která v těchto dnech slaví jubileum, má na svědomí paličatý obchodník Ferruccio Lamborghini, muž, bez jehož vkladu by světový trh s automobilovými skvosty byl o dost chudší. Rodinná mytologie automobilky ze Sant'Agaty Bolognese přitom začala docela nevinným sporem Lamborghiniho s jinou automobilovou veličinou – Enzem Ferrarim.
Traduje se, že Lamborghini, tehdy majitel úspěšné továrny na traktory a klimatizace, nebyl spokojený s funkcí spojky ve svém Ferrari 250 GTO. Když ale přijel za Enzem Ferrarim, aby s ním věc prodiskutoval, se zlou se potázal. Proslulý commendatore z Maranella na jeho stížnost reagoval podrážděně a prohlásil, že Lamborghini může maximálně jezdit traktorem, když neumí jezdit autem. Lamborghini se vrátil do své továrny, spojku rozmontoval a zjistil, že jejím dodavatelem je stejná firma, která dodává díly pro jeho traktory. Ve skladu našel správný náhradní díl a závadu tak odstranil. A někdy v té době se rozhodl, že natruc vyrobí lepší sporťák než Ferrari. Svoji automobilovou divizi založil před 60 lety, 7. května 1963.
Prvním Lamborghiniho sériovým modelem byl typ 350GTV. Zdroj: Getty Images
Začátek ve velkém
Lamborghini vzal spor dvou velkých eg jako otázku osobní prestiže a při rozjedu nové firmy neponechal nic náhodě. Najal nejlepší techniky, konstruktéry i designéry, část jich dokonce přetáhl od Ferrariho. Jedním z nich byl i talentovaný motorář Giotto Bizzarini, tvůrce dvanáctiválce, který ve vozech Lamborghini nakonec vydržel více než čtyřicet let.
Na výsledek práce Lamborghiniho entuziasmem motivovaných konstruktérů se nemuselo dlouho čekat. Už na podzim 1963 představil Lamborghini na turínském autosalonu první vlastní model, typ 350GTV. Slušivý oblek na míru mu ušilo studio Scaglione-Touring. Sériového 350GTV se prodalo 130 kusů a spolu s vylepšený modelem 400GT zajistil společnosti finance na vývoj převratného automobilu. Ještě předtím stihl Lamborghini vetknout svým výrobkům do znaku pověstného býka podle znamení horoskopu, ve kterém se narodil.
Přelomový model Miura rozmetal dobové představy o supersportovním voze. Zdroj: Profimedia.cz
Defilé legend i rodinné potíže
Nádherná Miura z pera Marcella Gandiniho debutovala v roce 1967 a ihned se stala komerčně velmi úspěšnou. Ještě v témže roce firma získala 111 objednávek a futuristicky střižený model s velkým motorem uprostřed umístěným netradičně napříč stanovil na dlouho měřítka třídy, kterou de facto založil. V roce 1971 svět šokoval radikální supersport Countach. Jako první měl vzhůru otevírané dveře, což se stalo poznávacím znakem všech pozdějších vozů Lamborghini. Mimochodem, Countach se správně čte „kuntaš“, ne „kountač“ ani „kaunteč.“ Jde o piemontské synonymum frází jako „můj bože“ nebo „hergot, to je ženská!“
Auto se strohými hranatými liniemi, které se vyrábělo až do konce 80. let, působilo po dlouhé éře, kdy většina supersportovních vozů měla měkce zaoblené tvary, tak trochu jako zjevení. Ve stejné době se ovšem k hranatějším tvarům obrátil i Ferrari s nástupcem slavného Dina, typem 208. A ostře řezaným tvarům zůstala značka Lamborghini, ať už ji vlastnil kdokoli, věrná dodnes.
Původní prototyp Countach LP500 bez křídel a vyboulených podběhů dával lépe vyniknout geometrickým křivkám. Bohužel se nedochoval. Zdroj: Lamborghini
Původní prototyp Countach LP500 bez křídel a vyboulených podběhů dával lépe vyniknout geometrickým křivkám. Bohužel se nedochoval. Zdroj: Lamborghini
Na začátku 70. let se v San't Agatě sešlo nepříznivých několik faktorů: nezájem syna Antonia o automobilový byznys, finanční potíže po odřeknutí vládní zakázky na traktory i nástup ropné krize. Ferruccio Lamborghini proto obě firmy prodal a stáhl se do ústraní. Až do své smrti 20. února 1993 (bylo mu 76 let) žil na ohromném statku La Florita ve středoitalské Umbrii a věnoval se hlavně pěstování ušlechtilých vín. Automobily Lamborghini ale s odchodem svého duchovního otce rozhodně neskončily.
Střídání majitelů
Od poloviny 70. let prošla firma rukama různých majitelů, v letech 1987 až 1994 ji vlastnil Chrysler, poté indonéský Megatech a nakonec v roce 1998 skončila – podobně jako Bentley a Bugatti – v náručí koncernu Volkswagen, přesněji pod značkou Audi. Německá automobilka tehdy dala za italského výrobce zhruba 110 milionů dolarů a předsevzala si, že postaví značku Lamborghini opět na nohy. Po 25 letech je jasné, že se náročný úkol podařil.
Lamborghini LM002 s pětilitrovým dvanáctiválcem pod kapotou bylo takovým Hummerem po italsku. Zdroj: Profimedia.cz
Lamborghini LM002 s pětilitrovým dvanáctiválcem pod kapotou bylo takovým Hummerem po italsku. Zdroj: Profimedia.cz
Úspěšná současnost
Bez ohledu na to, komu Lamborghini patřilo, ale firma sídlící v šestiapůltisícovém městečku nedaleko Boloně vyráběla úžasná auta. Po Countachu přišlo Diablo (1990 až 2001), pak Murciélago (2001 až 2010), menší Gallardo (2003 až 2013) nebo Aventador (2011 až 2022). Dnes je v nabídce Huracán (od roku 2014) a letos se představil nástupce Aventadoru nazvaný Revuelto.
Z přehlídky nádherných sporťáků vystupuje obrovské a trochu neforemné terénní Lamborghini LM002 (1986 až 1993), které ale nejspíše jen trochu předběhlo svou dobu – už pátým rokem si totiž u zákazníků nadmíru dobře vede i SUV Lamborghini Urus.