PŘEHLEDNĚ: Češi pojištění domácností hodně podceňují. Co dělat, když vytopíme souseda?
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
Pro pojištění je klíčová hodnota majetku.
Pojistnou smlouvu je potřeba aktualizovat po pár letech.
Jaké jsou nejčastější pojistné události?
Co dělat, když vytopíte sousedy?
Češi pojištění domácností mnohdy podceňují. Část z nich pojistku nikdy neřešila a druhá ohrožená skupina má sjednané podpojištění, které jim nepokryje veškeré náklady. Česká asociace pojišťoven upozorňuje, že podpojištěných smluv je dokonce okolo 60 procent. Lidé si totiž smlouvy neaktualizují i několik let, přitom hodnota jejich domácnosti či nemovitosti roste. Jaké jsou další chyby a co dělat, když omylem vytopíme sousedy?
Správné pojištění dokáže ochránit náš majetek. Tuto tezi ale nevnímá dostatečné množství českých domácností. Před rokem dokonce narostlo hlášení pojistných událostí o 32 procent na 424 397 případů. Důvodem jsou zejména povodně, které postihly Slezsko a sever Moravy. Přesto celková částka pojistných událostí stále roste, protože se cena nemovitostí zvyšuje.
ČTĚTE TAKÉ: Co po volbách se ztrátovou Českou poštou? Ve hře je dokončení transformace i privatizace
Jak jsou na tom Češi s pojištěním majetku?
Podle České asociace pojišťoven zůstává nepojištěných 1,6 milionu nemovitostí a 1,7 milionu domácností. „Jenže i u domácností a nemovitostí, které pojištění mají, je 60 procent z nich podpojištěno, a to průměrně o 30 procent pojistné částky. Mnohým majitelům nemovitostí stačí fakt, že mají nemovitost pojištěnu a neuvědomují si, že její hodnota se v čase mění,“ řekla pro CNN Prima NEWS tisková mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renata Čapková.
Po jak dlouhé době je dobré pojištění aktualizovat?
ČPP doporučuje aktualizovat smlouvu každé dva až tři roky. To však většina domácností nedělá. Statistiky České asociace pojišťoven ukazují, že 76 procent klientů uzavřelo pojištění rodinného domu před rokem 2021. „Aktualizovat smlouvu je také dobré při zhodnocení majetku, jako například při pořízení solárních panelů nebo renovaci kuchyně a pořízení chytrých spotřebičů,“ řekla Čapková.
Čtěte také

Aby lidé nemuseli každé dva roky řešit novou smlouvu, pojišťovny nabízejí tzv. indexaci. Spotřebitelé poté nemusejí nic řešit a částka se jim bude zvyšovat podle indexu spotřebitelských cen a stavební produkce. Dochází přitom k automatické valorizaci částek.
Co by lidé neměli podcenit při sjednání pojištění?
Obecně se doporučuje, aby lidé splnili hned několik věcí. Předně by smlouva měla pamatovat na všechna důležitá pojistná nebezpečí a musí být sjednány dostatečné pojistné částky v hodnotě pojišťovaného majetku.
Pojištění by také mělo odpovídat naší nemovitosti. Pro orientační výpočet hodnoty nemovitosti je dobré využít on- line kalkulačku. Zbytečné je například zahrnovat do smlouvy pojištění proti povodni, když se v okolí nenachází žádný potok nebo řeka. Naopak vyplatí se pojistit proti živelním pohromám, vloupání, vodovodním škodám, přepětí, krádeži nebo vandalismu.
Čapková také doporučuje, aby lidé spočítali hodnotu všech věcí, které v bytě mají. Tedy aby zahrnuli veškerou elektroniku, nábytek, oblečení, cennosti, knihy, obrazy nebo sportovní potřeby. Připočíst je nutné i věci ve sklepě nebo komoře. Výsledná částka by měla odpovídat pojistné částce na domácnost.
Co hrozí při podpojištění?
Podpojištění se do středu zájmu dostalo hlavně během ničivých povodní na Moravě. Mnohé domácnosti totiž zjistily, že jejich pojistka nestačí a některé zničené věci musely nahrazovat svými prostředky.
Čtěte také

Jak však takové podpojištění vypadá v praxi? „Představte si, že svůj dům, který má nyní hodnotu šest milionů korun, máte pojištěn jen na tři miliony korun, protože jste mnoho let neaktualizovali své pojištění. Pak přijde vichřice, která vám vezme střechu a vznikne škoda ve výši 500 tisíc korun. Říkáte si, že pojištění na to stačí, jenže plnění se vám bude krátit vždy v tom poměru, v jakém jste podpojištěni (v tomto případě 50 procent). Namísto půl milionu tedy dostanete pouze 250 tisíc korun. Proto klientům doporučujeme využívat automatickou indexaci pojistných částek,“ řekla Čapková.
Jaké pojistné události lidé nejčastěji řeší?
Podle ČPP se jedná zejména o úniky vody z technického zařízení, jako jsou například přiváděcí hadičky k záchodu nebo vodovodním bateriím. Časté jsou také praskliny v potrubí ve zdi. „Jedná se o jednu z nejčastěji řešených příčin vzniku škod v rámci občanského majetkového pojištění. Průměrná výše škody u těchto příčin byla v minulém roce v rámci občanského majetkového pojištění cca 30 tisíc korun,“ uvedla Čapková.
Co dělat, když vytopíme souseda?
Jelikož jsou úniky vody jednou z nejčastějších příčin pojistných událostí, v těchto případech můžeme vytopit své sousedy. Jedná se o nepříjemnou situaci jak pro nás, tak i pro ostatní účastníky havárie. Česká podnikatelská pojišťovna doporučuje vždy událost nafotit a učinit nezbytná opatření, aby nedošlo k větší škodě. Každá pojišťovna má jiné postupy, a proto může postačit pouze fotografování, nebo na místo vyšle na prohlídku technika.
Pojišťovny také kontaktují svého klienta, aby poskytl k události veškeré doklady. „Většinou doklady zasílá přímo poškozený, ale může je předat pojištěnému, který je následně zašle na pojišťovnu, opravu může zajistit rovnou pojištěný, záleží, jak se strany dohodnou. Pojistné plnění se vyplácí přímo poškozenému, pojištěnému pouze v případě, že škodu již uhradil či sám zajistil opravu,“ řekla Čapková.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Piráti před Agrofertem přeházeli pytle s penězi. Babiš okradl stát o 20 miliard, hlásal Hřib