Přeškrtnutý králíček nestačí! Aneb jak poznat kosmetiku, která není testovaná na zvířatech?

Jak zjistím, že kosmetika, kterou používám, není testována na zvířatech? Tuto otázku si kladou nejedni z nás. Na obalech můžeme najít různé piktogramy s králíčky. Většinou ale neznamenají, že kosmetika není na zvířatech testovaná.

Jak zjistím, že kosmetika, kterou používám, není testována na zvířatech? Tuto otázku si kladou nejedni z nás. Na obalech můžeme najít různé piktogramy s králíčky. Většinou ale neznamenají, že kosmetika není na zvířatech testovaná.

Jak je to se zákony ohledně testování kosmetiky?

Zákaz testování hotových kosmetických prostředků platí podle 7. dodatku evropské směrnice 2013/15/ES o kosmetice od roku 2004. Od března 2009 je zakázáno na zvířatech testovat kosmetické složky a v EU prodávat a do EU dovážet kosmetické složky a finální výrobky testované na zvířatech. Od března 2013 jsou zakázány i testy reprodukční toxicity (schopnost látky toxicky, negativním způsobem, ovlivnit rozmnožování).

Je zde však několik ALE:

• Evropská komise má možnost udělovat výjimky

• V prodeji jsou výrobky, které obsahují složky otestované před zákazem

• Firmy dále na zvířatech testují, protože prodávají výrobky i mimo EU, v 80 % států světa je testování na zvířatech stále legální. Vyváží-li firma například do Číny, svoji kosmetiku testuje

A co u nás v Česku?

MUDr. Dagmar Jírová, CSc., šéfka Národního referenčního centra pro kosmetiku, uvedla v rozhovoru pro kosmetiku Ryor, že hotové kosmetické výrobky se v ČR na zvířatech netestují více jak 40 let. Z vědeckého hlediska výsledky testů na zvířeti mají velmi omezenou vypovídací hodnotu pro člověka. „Pokud jsou známy toxikologické údaje o jednotlivých ingrediencích, ve výrobku obsažených, lze spolehlivě předpokládat, zda konečný výrobek bude nebo nebude mít negativní vlastnosti. Pakliže lze z toxikologických údajů vyvodit, že jednotlivé suroviny jsou bezproblémové, výrobek se může rovnou testovat expozicí u člověka. Testy na zvířatech u výrobků, které jsou určeny pro člověka, nemají praktický význam," zmiňuje MUDr. Jírová.

Které logo je to pravé?

Jedině logo skákajícího králíčka, anglicky „Leaping Bunny", které v roce 1996 vytvořila ECEA – koalice organizací na ochranu zvířat za ukončení pokusů na zvířatech. Toto logo: Logo HCS - Human Cosmetics Standard/HHPS – Human Household Product Standard dostane společnost, která neprovádí ani nezdává testy na zvířatech kosmetického a toaletního zboží nebo prostředků pro domácnost, včetně jednotlivých složek.imgLogo HCS - Human Cosmetics Standard/HHPS – Human Household Product Standard

HCS certifikát získá společnosti, která si stanovila „Datum ukončení testování na zvířatech" – DUTZ pro kosmetické složky, umožní nezávislý audit a nezadává, ani jinak nepodporuje testy na zvířatech v celém dodavatelském řetězci.

Certifikát HHPS podle Humánního standardu prostředků pro domácnost, kam počítáme prostředky na mytí nádobí, prací a čistící prostředky, osvěžovače vzduchu, leštidla na nábytek, dostane společnost, která neprovádí ani nezadává testy na zvířatech za účelem testování prostředků pro domácnost, včetně jednotlivých složek.

HHPS certifikát je ještě důležitější, protože prostředky pro domácnost se stále v EU na zvířatech testují. Tušili jste to?

Značky, které produkují výrobky bez krutosti, výrobky opravdu netestované na zvířatech, tedy ty s právem uvádět na obalu logo Leaping Bunny jsou uvedeny ZDE.

Českou obdobou loga je CPK a CPK bio. Prohlášení je ale i zde „pouze“ deklarativní – bez kontrol – a proto ne úplně 100% (avšak důvěryhodnější než u běžných druhů konvenční kosmetiky)imgJiž před zákazem testování kosmetiky na zvířatech uplatňovali standard, že „výrobky či jejich prototypy nebo vývojové fáze ani výchozí suroviny nesmí být testovány výrobcem, prvním distributorem nebo jakýmkoliv distributorem na zvířatech…“

Jakákoliv další loga a piktogramy, nejsou 100%, nejsou totiž kontrolovány a někdy může jít jen o klamáním spotřebitelů.

Tagy: