Přijde, přehryže, zamoří a zmizí. Kuny jsou pro elektromobily smrtelným nebezpečím

Elektromobilisté zdědili od svých „fosilních“ kolegů několik trablů. Řada z nich jezdce na tichých voltech trápí ještě více. Ten asi nejnepříjemnější dokonce všichni sdílí i s majiteli nemovitostí či chovateli slepic. Jmenuje se kuna skalní, má na své straně většinu výhod a stojí za ní dokonce i zákon. Kabely jí chutnají bez ohledu na výši elektrického napětí.

Je inteligentní, mrštná, těžko polapitelná, zjevně škodí, i když nemusí, a navíc je velkou část roku chráněná. Pamatovala na ni dokonce i evropská legislativa, která přinutila výrobce jedů proti kunám oslabit jejich složení tak, že se staly prakticky neúčinnými. A navíc je silně teritoriální, což se může majiteli automobilu nevědomky vymstít.

Kuna má totiž ve zvyku mít své území dokonale propátrané, včetně každé skulinky, kam se vejde (a takových je většina). K naší smůle se snadno dostane i do nejzazších koutů našeho elektromobilu a když už tam je, označí si sekretem ze zadečku své území. Takže pozor, pokud se po otevření kapoty zevnitř vyline nezvyklý zápach. Pokud pak dojete s autem na území jiné kuny, ta si to jde s vetřelcem, respektive jeho odérem, rychle vyřídit. A to se zpravidla neobejde bez nějakého toho rozkousaného kabelu.

Oblíbené menu: plasty

„Kuna je skutečnou šedou eminencí zahrad, stok a vašich automobilů,“ říká specialista na boj s obtížnými malými šelmami Rolf Kubíček z Roztok u Prahy. „Boj s nimi nelze vyhrát, důslednou ofenzivou s nimi nanejvýš lze dosáhnout jakési společenské smlouvy, kam až mohou zajít a kam už ne. Je to ale běh na dlouhou trať,“ doplňuje Kubíček.

A proč by se jich měli bát i provozovatelé elektromobilů? Svou neukojitelnou chuť na izolace kabelů a hadic všeho druhu už kuny stačily dostatečně vyjevit i ve spalovacích autech, jenže elektromobily kupodivu úlevu nepřinesly. Spíše naopak, protože ostrým kuním zoubkům nabízejí kromě hubených nízkonapěťových kabelů i ty šťavnaté, vysokonapěťové.

Ty vedou od nabíjecího konektoru do boxu s řídicí elektronikou a odtamtud ještě do trakční baterie. A jsou z velké části odhalené, navíc ještě pěkně oranžové, aby je vskutku žádná kuna nepřehlédla. Sice je výrobci obalují rýhovanými husími krky, jejichž prohlubně prý mají takovou rozteč, že mlsné kuně zabrání se účinně zahryznout, avšak čas ukázal, že to byl skutečně jen předpoklad výrobců a kuním jazýčkům jsme jen nabídli další spoustu neodolatelných plastových dobrot.

Neshoří, ale nepojede

A co se vlastně může elektromobilu napadenému kunou stát? Prakticky cokoliv, co souvisí s elektropohonem. Na požár to nebude, protože kuna z jakéhosi důvodu nechává být kabely pod napětím, jenže po jejím mlsném útoku je téměř jisté, že elektromobil stejně neodjede. Stačí i narušený kabel s nízkým napětím a konec bývá nasnadě.

„Pokud parkujete v kuním rajónu, doporučuji před každou jízdou rychlý pohled pod kapotu. Stopy po kuně nepřehlédnete, s oblibou si do bezpečného koutku ve vašem autě nosí páchnoucí zbytky nejrůznějších pochutin a také po nich nechává páchnoucí stopy,“ říká Kubíček. „Když se pokusíte aktivovat elektromobil poškozený od kuny může dojít k dalším zbytečným škodám.“

Rad, co s tím, je hodně. A mají vesměs společné, že jejich účinnost je sporná. Jednu základní poučku s univerzální platností však uvádíme; zkontrolujte si pojistku, zda obsahuje i připojištění pro poškození auta zvířetem. Jen v tom případě vám totiž útok kuny proplatí pojišťovna. A to se velice hodí, protože poškozený jednotlivý kabel vám dnes v moderním autě prakticky nikdo nevymění.

Výrobci dodávají pouze celé kabelové svazky, které vypojovat, preparovat z auta, rozmotávat a hledat v nich právě ten jeden konkrétní poškozený vodič, je práce pro někoho, kdo je extrémně trpělivý, šikovný a nebojí se ztráty záruky. Takže se automaticky mění právě celé svazky. Jenže ty jsou velice drahé a jejich výměna obnáší mnoho hodin. Což se také zrcadlí v ceně opravy, která běžně dosáhne šestimístné sumy v korunách, nikoliv nutně začínající jedničkou. A to může u staršího elektromobilu znamenat také jeho konec, protože cena opravy převýší jeho zůstatkovou hodnotu.

Stejně tak to ale může znamenat i u patřičně pojištěného automobilu vznik tzv. totální škody, při níž vám pojišťovna vyplatí pouze z vlastních tabulek zjištěnou zůstatkovou cenu auta mínus hodnotu vraku, který se pak snaží prodat a teprve po jeho úhradě vám zaplatí celou částku. A ta určitě nebude tak vysoká, jak jste doufali.

Boj s kunou se nesmí vzdát

Proti kuně je tedy lepší a levnější aktivně bojovat. Problém je v tom, že ačkoliv najdete desítky či snad stovky „zaručených“ receptů na odehnání malé sabotérky (už to samo je varováním, že zaručený návod sotva existuje), jen málokterý skutečně funguje. A téměř jistě vás čekají mučivé týdny a měsíce, kdy budete pomazávat motorový prostor auta i jeho okolí nejrůznějšími páchnoucími svinstvy a kuna se vám bude odkudsi tiše smát. Ona je totiž ke všemu ještě velice učenlivá a brzy zjistí, co jí skutečně škodí a co ne.

Takže se může snadno stát, že po několika týdnech vaši radost z nalezení toho skutečně pravého návodu zkalí pohled pod kapotu, kde najdete nepochybné stopy jejího kousavého řádění. Z téhož důvodu zapomeňte i na jakoukoliv mechanickou past, té se napoprvé lekne a pak už kolem ní bude prostě obcházet s pomyslně zdviženým kuním prostředníčkem.

Existují specializované firmy, vyrábějící nechutně páchnoucí směsi, které mají kuny odhánět. Je pravda, že frekvenci jejich návštěv skutečně dokáží omezit, ovšem zcela spolehlivě naplní interiér vašeho auta intenzivním odérem mokrého psa. Částečnou účinnost mají i nejrůznější voňavé kuličky do toalety, které kunám skutečně velice páchnou a lidem naštěstí nikoliv.

Pokud se chcete vydat cestou jedů, shánějte je někde, kde neplatí výše zmíněné normy o omezení účinných látek. Nemusí to být tak daleko od Česka. Účinné jsou také specializované elektrické protikuní ohradníčky. Ty dokáží skutečně pomoci, ovšem po každém zaparkování vás čeká nutnost ohrádku uzavřít, natáhnout vodiče, zapojit je do přívodu a doufat, že si k nim nepřijde zvědavě čichnout například sousedovic micka.

„Samotného mě kuna trápila dlouhá léta, dnes už automaticky dávám pod kapotu dezinfekční terčíky do toalety, což její chuť na mé kabely trochu omezilo. Elektrický ohradník jsem také natahoval, ale na zahrádce dost překážel a navíc jsou neustálé manipulace s miniaturními součástkami pracné,“ komentuje to Kubíček.

Jediný recept

Jediným skutečně spolehlivým receptem je dobře uzavřená garáž bez obtížně přístupných větracích okének pod stropem či nenápadných odtokových kanálků. Kdo ji nemá, toho čeká neúnavný boj s kuní drzostí, vynalézavostí a potměšilostí. Ten sice nelze vyhrát, avšak je třeba vytrvat. Jinak se brzy stanete obětí kuní zvůle a vyjde vás to velice draho. A skutečně nezapomeňte na dobrou pojistku – zejména u nového nebo zánovního auta.

Tagy:

Hlavní zprávy

Infobox

Válka na Ukrajině

sledujeme živě
23:35

Na Rudém náměstí proběhly obří oslavy anexe čtyř ukrajinských území

23:09

Na Donbasu do týdne zavlají další ukrajinské vlajky, řekl Zelenskyj

22:37

V Lymanu, kde dnes zavlála ukrajinská vlajka, se ještě bojuje, ale už tam nejsou ani stopy po pseudoreferendu uspořádaném Ruskem, řekl Zelenskyj.

21:39

Lyman definitivně dobytý, vojáci vyvěsily vlajky na tamní radnici

Živě
ON-LINE: Z letiště na Krymu se ozval výbuch. Podle proruské správy vzplálo letadlo

Ruský prezident Vladimir Putin podepsal smlouvy o připojení čtyř ukrajinských regionů k Ruské federaci. Kyjev a Západ anexi odmítají. Na frontě hlásí vojáci obránců další úspěch, na jihu prý zničili ruský plamenometný systém, tři tanky, vrtulník a další techniku. Na letišti Belbek na Ruskem obsazeném poloostrově Krym se v sobotu večer ozval výbuch, uvedla agentura Unian, údajně tam vzplálo letadlo.

Sledujte Partii s Kupkou a Havlíčkem: Jak výsledky voleb ovlivnila energetická krize?

Česko po volbách. Kdo s kým a proč? V nedělní Partii Terezie Tománkové budou diskutovat ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka a místopředseda Sněmovny za hnutí ANO Karel Havlíček. Ve druhé části přijde na řadu velká politická diskuse, jejími aktéry budou: místopředsedkyně KDU-ČSL Šárka Jelínková, senátor Zdeněk Hraba a poslanci Aleš Juchelka z ANO a Radim Fiala z SPD.

Babiš: Druhé kolo voleb jsme prohráli. Vystrčil ale lhal a na kampaň v Jihlavě pršelo

Druhé kolo senátních voleb jsme prohráli, není to úspěch ANO, řekl v sobotu na tiskové konferenci šéf hnutí Andrej Babiš. Zároveň přiznal, že čekal lepší výsledek. Z ANO se totiž do horní komory Parlamentu nakonec dostali jen tři kandidáti. Neúspěch omlouval částečně tím, že když dělal kampaň s Janou Nagyovou (ANO) v Jihlavě, tak „strašně pršelo“. Současný předseda Senátu Miloš Vystrčil (ODS) navíc podle Babiše „celou dobu lhal“.

Indie a Čína opouštějí Vladimira Putina. Chtějí, aby ukončil válku na Ukrajině

Indie a Čína zvýšily tlak na Vladimira Putina, aby ukončil válku na Ukrajině. Obávají se totiž přelití konfliktu do dalších zemí. Čínský ministr zahraničí Wang I na Valném shromáždění Organizace spojených národů (OSN) vyzval k mírovému řešení konfliktu. Indický premiér Naréndra Módí na šéfa Kremlu již dříve naléhal, aby vojska z Ukrajiny stáhl a válku tak ukončil.

Domácí zpravodajství

GLOSA: Smrkáte? Jasně, přistupte v metru ještě blíž aneb Covid nás vyškolil pořád málo

Smrkáte a prskáte? Jasně, přistupte, budeme smrkat a prskat spolu. I takhle vypadá cesta pražskou MHD na startu chřipkové a covidové sezóny. Metro plné sobeckých cestujících bez respirátorů, kteří zjevně čekají, až bude vybrán nový primátor. Zdá se totiž, že mnozí Češi asi nejsou schopni sami bez nařízení politiků vyhodnotit, zda je v jejich zájmu ochranu nosu a úst nosit.

Převaděč u Břeclavi ujížděl policii. Vůz s migranty naboural, zraněno je 21 lidí včetně dětí

Aktualizováno

Převaděč s dodávkou, v níž převážel 29 migrantů ze Sýrie, v sobotu ráno havaroval na kraji Břeclavi poté, co se snažil ujet policejní hlídce. Dodávka narazila do zaparkovaných aut a do domu, zranilo se 21 lidí, z toho šest těžce a 15 středně těžce a lehce. Bylo mezi nimi i pět děti. Uvedla to mluvčí záchranářů Michaela Bothová.