Úřad práce začne v pondělí 3. června testovat spolupráci s Českou poštou. Její vybrané pobočky by měly postupně začít přijímat žádosti o rodičovskou, příspěvky na bydlení a přídavky na děti. Jako první se zapojí krajský úřad práce a pošta v Liberci. Od července by se pak mělo přidat dalších pět desítek míst v Libereckém a Ústeckém kraji a na Vysočině. Novinářům to ve středu řekl generální ředitel Úřadu práce ČR Daniel Krištof. Výsledky pilotního projektu by mohly být v říjnu.
„Naprogramováno máme. Testování vychází dobře. Chceme mít jistotu, že vše funguje,“ uvedl Krištof.
ČTĚTE TAKÉ: Kopie či výpis ze zdravotní dokumentace budou zdarma. Pravidla pro pacienty schválila Sněmovna
Spolupráci s poštou úřad vyzkouší v krajských městech s velkou pobočkou, v okresních městech, v místech s velmi malým pracovištěm i ve vyloučených lokalitách. Začne s krajským úřadem práce v Liberci. Měřit se má efektivita, náklady i spokojenost klientů.
Sněmovna schválila zkrácení doby oddlužení na tři roky. Změna má platit pro všechny dlužníky
Doba oddlužení se zřejmě zkrátí z nynějších pěti let na tři roky pro všechny dlužníky. Vládní novelu insolvenčního zákona ve středu schválila s některými úpravami Sněmovna. Zkrácení doby oddlužení podle kritiků neúměrně zhorší pozici věřitelů, mezi nimiž jsou třeba i samoživitelé, společenství vlastníků jednotek a bytová družstva.
„Budeme se dívat, jak se nám to vyplatí a jak se nám klienti kde přelijí,“ řekl Krištof. Cenu, kterou by měl úřad práce České poště za přijímání žádostí o dávky platit, nepřiblížil. Podle ředitele úřadu smlouva zatím není podepsaná. Jako hlavní motivaci ke spolupráci Krištof zmínil to, aby úřad měl partnera pro krizové situace. Úředníci čelili náporu za covidové epidemie, kvůli vysokým cenám či po příchodu uprchlíků.
Podle Krištofa bude pošta fungovat jako „chytrá podatelna“ a umožní podání žádosti o příspěvek na bydlení, přídavek na děti a rodičovskou s asistencí. Postup by měl být podobný, jako když lidé sami žádají o dávky digitálně přes aplikaci Jenda. Potřebují k tomu přihlášení přes elektronickou identitu, tedy třeba přes tu bankovní. Řada údajů je pak předem vyplněna z registrů. Také na poštách by se žádost měla vyplňovat digitálně. Místo elektronické identity by měl ale stačit občanský průkaz, na závěr by klient dostal vytištěný doklad. Šéf úřadu zopakoval, že pošta poradenství poskytovat nebude, přijme jen žádosti.
Ministerstvo práce původně plánovalo, že by lidé na poštách mohli o dávky začít žádat v dubnu. Vedení resortu tento termín oznámilo loni v polovině prosince. Opozice i někteří experti záměr zapojit pošty kritizovali. Poukazovali na to, že lidé v tísni potřebují zvláštní přístup a je nutné se jim věnovat déle, v poštovních pobočkách by se tak mohly tvořit fronty. Podle části kritiků se ztrátové poště vymýšlela nová náplň, aby nemusela rušit pobočky a propouštět.
Česká pošta skončila loni ve ztrátě asi 700 milionů korun. Proti předloňsku ji snížila zhruba o miliardu. Přispělo k tomu uzavření 300 poštovních poboček loni v pololetí, dál jich je v provozu 2 900. S postupující digitalizací dávek čeká ale rušení pracovišť a úřednických míst i úřad práce. Ministerstvo už dřív oznámilo, že chystá úpravu sítě jeho poboček.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Další zdražování v Česku? Jen výkyv, řekl Výborný a odmítl zodpovědnost státu za cenu chleba