Producent #martyisdead: Chtěli jsme natočit důležité téma zábavně. Bude pokračování

INTERVIEW, Vratislav Šlajer - 1.12. v 12:30

Seriál #martyisdead, který poukazuje na rizika kyberšikany a je inspirovaný realitou, získal televizního Oscara, tedy cenu Emmy. Do jaké míry je Martyho příběh pravdivý? A jaký je recept na úspěch za hranicemi? Na tyto a další otázky zodpovídal filmový a televizní producent Bionaut Films Vratislav Šlajer v pořadu Interview CNN Prima NEWS.

#martyisdead je osmidílný seriál, každý díl má asi dvanáct minut. „Začíná smrtí 15letého Martyho. Z počátku to vypadá jako nešťastná náhoda, posléze ale jeho otec najde podivná videa a vzkazy a zjišťuje se, že ho možná k smrti někdo nutil,“ popsal Šlajer hlavní dějovou linku. Jedním z motivů, proč seriál vznikl, byla alarmující čísla týkající se chování dětí na inetrnetu:

  • Přes deset dětí ročně spáchá sebevraždu kvůli problémům na internetu,
  • 45 procent dětí komunikuje s cizími lidmi,
  • pětina profilů na sociálních sítích je falešná.

„Jde o velké společenské téma. Snažili jsme se na rozdíl od publicistických žánrů najít nějakou formu, která bude zábavná,“ vysvětlil Šlajer, proč si vybral zrovna žánr thrilleru.

Příběh seriálu je fiktivní, ale inspirovaný realitou. Pomáhal s ním Martin Kožíšek, který se věnuje rizikovému chování na internetu. „Poskytl nám základní příběh, všechno, co se hlavnímu hrdinovi děje, odpovídá realitě. Snažili jsme se ukázat, jak to opravdu je, aby se divák, který něco podobného zažil, v seriálu viděl,“ popsal Šlajer. Jedno z dětí, které #martyisdead vidělo, se dokonce svěřilo s podobnou zkušeností svým rodičům. „Vlastně ho to zachránilo.“

Zlo vychází z lidí a ne z internetu

Kyberšikany na internetu se často se dopouštějí spolužáci, kamarádi či spoluhráči. „Je to stále stejné. Pokud dítě chodí do školy, kde ho někdo šikanuje, musí najít odvahu to říct. Stejně tak nemůže rodič být neustále s dítětem a sledovat, co dělá na internetu,“ uvedl Šlajer. Proto je podle něj třeba si uvědomit, že zlo vychází z lidí a ne z internetu. „Snažili jsme se ukázat, že je internet veřejný prostor. Venku se také nesvlékne člověk do naha.“

Podle Šlajera vznikne i volné pokračování seriálu nazvané #annaismising. „Dostaneme se k tématu únosu dětí přes internet. Vše propojí postavy policistů a rodičů,“ sdělil Šlajer. Premiéra by měla být na jaře příštího roku. Chtěli bychom kombinovat uvedení v kině i on-line.“

Zůstává však otázkou, zda už kina budou promítat. „Zavřená kina jsou obrovský průšvih. Pokud to tak zůstane do jara, nepřežijí. Pokud by zkrachovaly sítě multikin, které představují 70 procent trhu, nebude kde promítat,“ podotýká. Proto se on i jeho kolegové snaží přesvědčit vládu, že kina jsou bezpečná. „Překvapilo nás, že jsou otevřené hospody, kasina a herny, ale kina ne. Jde o poměrně klíčový segment s ročním obratem devět miliard,“ dodal Šlajer.

Rozhovor Martiny Kuzdasové s Vratislavem Šlajerem si můžete poslechnout i jako podcast:

Všechny podcastové pořady CNN Prima NEWS najdete na SpotifyGoogle PodcastsApple PodcastsCastboxu a dalších platformách.

Tagy:
smrt kino Google internet seriály online seriál CNN Prima NEWS kina Spotify Emmy ceny Emmy kyberšikana #martyisdead Vratislav Šlajer #Martyisdead #Annaismising Ceny Oscar Internet Cena Emmy skutečnost Apple Podcasts