Psí hotely a firmy na hlídání domácího zvířectva měly loni touto dobou plno, letos zejí prázdnotou. Podle jejich majitelů hlavně proto, že mnoho lidí pracuje z domova. Navíc méně cestují, tak se o zvířata zvládají starat sami. Naopak z vysoké poptávky po službách se radují psí salóny, které mají po znovuotevření objednávky rozepsané i na několik týdnů dopředu.
Roman Jakl provozuje psí hotel 24 let. A prožívá nejhorší rok. „Oproti loňskému roku jsme na tom o 70 až 80 procent hůře s tržbami. I když jsme na podzim měli otevřeno a lockdown se nás nedotkl, zůstali jsme stejně bez zákazníků,“ popsal Jakl, majitel Hotelu pro psy.
Vše se mění ze dne na den
Také hotel pro psy a kočky Mikeš ve středočeských Neratovicích mohl být letos na podzim otevřený, ale... A zatímco v předešlých letech byl v listopadu a na začátku prosince zaplněný, letos zákazníci chybí. „Situace je hodně špatná. Na podzim jsme pejsky nehlídali, protože všichni seděli doma. I když rodiče chodili do práce, tak se zvířaty zůstávaly děti, které do škol nechodily,“ poznamenala Marta Hroníková, podnikající v oboru 18 let, a dodala: „Přestože máme stále otevřeno, tak zákazníci nechodí.“
Zatímco v předchozích letech měli plně obsazeno také přes vánoční svátky, protože lidé často jezdili mimo domovy, či odlétali na dovolené, letos neevidují skoro žádné objednávky. „Na Vánoce nemáme žádné rezervace, na Silvestra tři. Zůstává otázkou, zde je zákazníci nezruší. Vše se mění ze dne na den,“ podotkla Hroníková. Před pár dny jí zrušil klient objednávku, v hotelu měla hlídat psa několik týdnů. „Předevčírem ale volali a rezervaci zrušili, protože oba dostali covid,“ popsala Hroníková.
V podobné situaci se nachází i Roman Jakl. „Nějaké rezervace na svátky mám, ale není jich moc. Myslím, že nějakým způsobem situaci přežiji. Upřímně doufám, že se to v příštím roce zlepší, protože jsme čerstvě po rekonstrukci. Dal jsem do toho veškeré své úspory a na to přišla vlna epidemie. A pak druhá, proto je to tak šílené,“ neskrýval své neradostné rozpoložení Jakl.
Letos je to propadák
Téměř žádné zákazníky nemá ani Agáta Jaurisová, která podniká v oblasti hlídání psů a dalších mazlíčků na objednávku. „Jsme skoro na minimu, skoro vůbec nehlídáme, venčíme psy převážně starším nebo lidem po úrazu,“ popsala Jaurisová. Zachraňují je objednávky na Vánoce a Nový rok. „Teď začalo chodit pár objednávek, ale většinou jsou to návštěvy koček či hlídání králíků,“ doplnila.
„Máme brigádníky, kteří si berou pejsky domů. Teď jsem na zhruba čtvrtině loňského vytížení. Fungujeme čtyři roky a vždy jsme měli nárůst klientů, letos je to propadák,“ poznamenala Jaurisová a dodala, že hodně lidí hlídání přerušilo dlouhodobě, většina z nich totiž podle ní pracuje doma a o své mazlíčky se dokáží postarat i sami.
Psí salony nemají o zákazníky nouzi
Naopak psí salóny jsou na tom podstatně lépe. Jejich majitelé obnovili po lockdownu provoz ve středu 18. listopadu a objednávky mají rozepsané na několik týdnů dopředu. „Hned poté, co jsme otevřeli, tak se nám hlásili zákazníci a do Vánoc máme plno. Poté se to zřejmě opět uklidní. Objevilo se spousta nových zákazníků, protože jejich střihači nemohli hned, a tak jsme je rozprostřeli mezi ostatní. Až se situace uklidní, klienti se vrátí ke svým střihačům,“ vysvětlila majitelka Psího salonu Tlapka Kateřina Brabcová.
Podotkla, že i když nyní mají plno, nedá se letošní rok srovnat s loňským. „V roce 2020 evidujeme podstatně méně zákazníků i přes to, že se k nám po každém lockdownu zákazníci nahrnuli,“ uvedl Brabcová..
O zákazníky nemá nouzi ani Petra Richterová, která provozuje psí salón Champion. Letos nezaznamenala výraznější ztráty. „Zákazníků máme stále dost, nemůžu si ztěžovat. Jediné, v čem se změnila situace je, že při znovuotevření se k nám hlásilo víc zákazníků, takže zůstáváme déle v práci, abychom všechny klienty uspokojili,“ uzavřela Richterová.