Radarové detektory v ČR: Legální nástroj pro bezpečnější jízdu ale stále nepochopený

Většina českých řidičů má stále za to, že zařízení sloužící k odhalení policejních radarů jsou nezákonná – a míchá tak dohromady dva zcela odlišné přístroje: pasivní detektory a aktivní rušičky. První pouze přijímají signály z radarových měřičů, druhé je naopak blokují. Právní úprava v ČR jasně povoluje pasivní detekce, zatímco aktivní rušení je výslovně zakázáno. Tento článek vysvětlí, proč je používání detektorů plně v souladu s právem i zdravým rozumem a ukáže, jaká je role české značky GENEVO na trhu pasivních radarových detektorů.

Radarové detektory často vzbuzují kontroverze – pro spoustu řidičů znamenají klid na duši za volantem, pro jiné podvod na policii. V České republice však neplatí ani jedno krajní tvrzení úplně: jde o technologii, která dokáže jen „naslouchat“, nikoli ovlivňovat měření. Rozlišení mezi pasivním detektorem a aktivní rušičkou je klíčové; bez něj se řidiči dopouštějí nepochopení zákona i vlastní neinformovanosti. Pojďme se tedy nejprve podívat na to, jak každé z těchto zařízení funguje, a proč to v praxi znamená, že detektory jsou zcela legální, zatímco rušičky nikoli.

Rozdíl mezi pasivními detektory a aktivními rušičkami

Pasivní radarové detektory

  • Funkce: Nevyzařují žádné signály; přijímají elektromagnetické vlny vysílané radary (frekvence , K, Ka, pásma) a vizuálně či akusticky upozorňují řidiče.
  • Legálnost: Nezasahují do radiového spektra, neblokují měření, zákon o elektronických komunikacích je nijak nezakazuje.
  • Praktický přínos: Informují řidiče o přítomnosti radarů a aktivním měření rychlosti, bez nutnosti spustit oči z vozovky.

Aktivní radarové rušičky

Na rozdíl od radarových detektorů aktivní antiradary či laserové rušičky u nás povolené nejsou. Po novele z roku 2024 je pokuta za aktivně rušící systém ve správním řízení ve výši 7 000 - 25 000 Kč a zákaz řízení od 4 - 6 měsíců, otázkou však zůstává aplikovatelnost postihu v praxi.

Novela Zákona o provozu na pozemních komunikacích 361/2000 Sb.:"§ 125c - Přestupky

  • Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že v provozu na pozemních komunikacíchj) v rozporu s § 3 odst. 6 použije antiradar4. Za přestupek se uloží pokutac) od 7 000 Kč do 25 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce l písm. a), e) bodů 2 až 6, písm. f) bodů 2, 7, 10 a 11, písm. j) a podle odstavce 2".

  • Zákon 271/2023 Sb s účinností od 1.1.2024 mění původní zákon 361/2000 Sb. tak, že: Za přestupek podle odstavce 1 písm. a) bodu 4, písm. f) bodu 15, písm. i) bodu 1 nebo 4 nebo písm. j). Se ukládá zákaz činnosti na dobu d) od 4 do 6 měsíců.

Právní rámec v ČR a srovnání se zahraničím

V České republice upravuje oblast rádiových frekvencí zákon o elektronických komunikacích; ten v ustanovení § 127 zakazuje jakékoliv neoprávněné rušení jiných signálů. V žádné části zákona však nenajdete zákaz pouhého příjmu, tedy použití pasivního detektoru. Ministerstvo dopravy ve vyhlášce č. 294/2015 Sb. o pravidlech provozu na pozemních komunikacích pak detektory vůbec nezmiňuje jako prohibované. Z toho vyplývá, že jejich držení ani používání není předmětem sankcí.

Když se podíváme za hranice, situace je různá: Dovolené jsou zákonem např. V Maďarsku, Slovinsku, Velké Británii, Islandu a v některých zemích tolerovány jako např. v Rakousku.

Jinde přistupují ještě tvrději a zakazují předávání informací o radarech i přes navigační aplikace, jako nedávno zpřísnila pravidla Francie.

Ve Spojených státech federální úřad FCC zakazuje rušičky, zatímco detektory podléhají pravidlům jednotlivých států – většina z nich je povoluje.

Jak detektory přispívají ke zdravému rozumu a bezpečnosti

Používání pasivních radarových detektorů vede k plynulejší jízdě a výraznému snížení rizika nehod vzniklých nepozorností řidiče a typickým hledáním radarů a hlídek a hypnotizováním tachometru, nebo dokonce prudkým brzděním hluboko pod limit při spatření radaru. Řidič, který je upozorněn na blížící se kontrolu včas, má v klidu zkontrolovat svou rychlost a případně přizpůsobit se limitu, aniž by způsoboval kolony či náhlé sbíhání vozidel. Méně stresu, méně spěchu a menší ekologic­ká stopa – to jsou přínosy, které prakticky pociťují tisíce uživatelů.

Z etického hlediska detektor nijak nevyzývá k porušování pravidel. Naopak funguje jako asistent, který řidiči pomáhá limit dodržet s předstihem. Špičkové přístroje disponují vysoce citlivou filtrací nežádoucích zdrojů (např. z adaptivních tempomatů) takže nevznikají zbytečné poplachy které zbytečně ruší.. Díky pravidelným aktualizacím firmware si navíc uživatelé mohou být jisti, že jejich detektor zůstává citlivý mnoha novým typům radarů a správně filtruje rušení.

Česká odpověď na otázku „kvalitní detektor“

GENEVO vstoupila na trh v roce 2010 a od té doby si vybudovala reputaci díky domácímu vývoji i silné zákaznické podpoře. Všechny modely – od základního GENEVO ONE Saž po vlajkové lodi MAX – nabízejí multibandový příjem radarových pásem, zabudovaný GPS modul s unikátními datovými podklady stacionárních radarů celé Evropy.

Pravidelné softwarové aktualizace zaručují, že detektor reaguje na nové policejní technologie a zároveň vylepšuje potlačení falešných poplachů. Pro české uživatele je významné i to, že poprodejní servis a technická podpora probíhá v češtině, a to prostřednictvím servisních středisek v Praze, Slušovicích a dalších městech díky široké síti prodejních partnerů.

Uživatelé detektorů GENEVO často zmiňují, že falešné poplachy prakticky neexistují  a zároveň oceňují, jak jim detektor pomáhá na neznámých trasách.

Pasivní radarové detektory v České republice nejsou žádnou šedou zónou – legislativa je jasná a vysoce konzistentní s evropskou praxí. Detektory pouze přijímají signál, nezasahují do provozu policie a fungují jako nástroj prevence a nabízejí pohodu za volantem. . Aktivní rušičky jsou naopak výslovně zakázány. Pokud hledáte spolehlivý a legální způsob, jak si udržet přehled o policejních kontrolách, zkuste nejprodávanější českou značku GENEVO, která kombinuje zkušený domácí vývoj, pravidelné aktualizace a důkladnou zákaznickou podporu.

Tagy:
Německo policie Francie radar doprava technologie havárie politika Evropská unie Česko Ministerstvo dopravy České republiky produkty a služby ekonomika, obchod a finance trestná činnost, právo a spravedlnost vymáhání práva Genevo